فناوری

تا سال 4سال دیگر نیمی از تولیدات آیفون به هند منتقل می‌شود

گزارشی جدید حاکی از آن است که تا سال 2027 بیش از نیمی از تولیدات آیفون به هند منتقل می‌شود. پیش‌بینی‌های قبلی سهم هند از تولید آیفون تا سال 2025 را چیزی حدود 25 درصد اعلام می‌کردند.

منابع آگاه چینی می‌گویند که تامین‌کنندگان محلی همین حالا نیز آثار تلاش‌های اپل برای انتقال تولیدات خود به خارج از کشور را احساس می‌کنند. علاوه‌براین، ویتنام نیز از برنامه شرکت کوپرتینویی برای کاهش اتکای خود به چین سود می‌برد.

تولیدات آیفون هند

تحلیلگران سال‌هاست که در مورد عواقب وابستگی اپل به چین هشدار می‌دهند. اما همه‌گیری به‌وضوح نشان داد که وابستگی اپل به این کشور در حوزه تولیدات آیفون در شرایط خاص خطری جدی برای این شرکت محسوب می‌شود. اختلالات بزرگترین کارخانه‌ مونتاژ آیفون در جهان، یعنی فاکسکان در اواخر سال 2022 میلیاردها دلار ضرر مالی به اپل وارد کرد. تخمین زده می‌شود که اختلالات اخیر مرتبط با کووید-19 در این کارخانه یک میلیارد دلار در هفته برای این شرکت هزینه داشته باشد.

درحال‌حاضر هند خود را به عنوان دومین مرکز تولید آیفون اپل معرفی می‌کند. اپل امیدوار بود که سال گذشته به نقطه عطف مهمی دست یابد و مونتاژ آیفون 14 به‌طور همزمان در چین و هند آغاز کند. اما متاسفانه تلاش شرکت در این زمینه کافی نبود و تولید آیفون 14 در هند از ماه سپتامبر آغاز شد. حال انتظار می‌رود که تولید همزمان آیفون 15 در سال جاری به وقوع بپیوندد.

گزارشی در سال گذشته حاکی از آن بود که یک چهارم آیفون‌ها تا سال 2025 در هند تولید خواهند شد و گزارش امروز نشان می‌دهد که این انتقال مونتاژ به همین جا ختم نمی‌شود.

انتقال نیمی از تولیدات آیفون به هند

تحقیقات بلومبرگ نشان می‌دهد که درحال‌حاضر فقط 2.27 درصد از تأسیسات زنجیره‌ی تأمین اپل در هند قرار دارد. این آمار هند را پس از ایالات متحده، چین، ژاپن، آلمان، بریتانیا، تایوان، فرانسه و کره جنوبی در جایگاه هشتم قرار می‌دهد. اما باید درنظر داشت که هند با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش سهم خود از زنجیره‌ تأمین اپل است.

بر اساس پیش‌بینی هفته گذشته لوک لین، تحلیلگر واحد تحقیقاتی روزنامه دیجی‌تایمز تایوان، هند ممکن است تا سال 2027، از هر دو آیفون جهان یکی را تولید کند. این درحالی است که سهم فعلی آن چیزی کمتر از 5 درصد است.

این پیش‌بینی بسیار تهاجمی‌تر از پیش‌بینی قبلی JPMorgan است که می‌گفت هند 25 درصد از کل آیفون‌های جهان را تا سال 2025 تولید خواهد کرد. اما با افزایش سریع سهم هند در تحویل آیفون مطابقت دارد.

تولیدات آیفون هند از آوریل تا دسامبر 2022، نسبت به مدت مشابه در سال 2021 دو برابر شد. انتظار می‌رود که سهم ویتنام در ساخت مک‌بوک‌ها و ایرپادهای اپل نیز افزایش یابد. زیرا پیمانکاران، از جمله چینی‌ها، برای راه‌اندازی کارخانه‌ها به آنجا هجوم آورده‌اند.

سیاست اپل برای داشتن چندین تامین‌کننده در هر زمان ممکن به این معنی باشد که حتی یک تغییر تاییدشده در سفارشات یک شرکت ممکن است جهت ایجاد تعادل در سفارشات شرکت دیگر لغو شود.

برنامه‌های اپل برای فاصله‌گرفتن از چین، بسیاری از شرکت‌های این کشور را نگرانی کرده‌است. در همین راستا، Goertek پیش‌بینی درآمد سال 2022 را 60 درصد کاهش داد و دلیل اصلی کاهش تقاضا را «مشتری بزرگ خارجی» اعلام کرد.

در هر صورت، این نگرانی‌ها ممکن است اغراق‌آمیز باشد، زیرا همین حالا نیز بسیاری از تولیدات اپل در خارج از چین توسط شرکت‌های تایوانی یا چینی انجام می‌شود.

  • نسل جدید اپل واچ اولترا، اولین محصول مجهز به نمایشگر microLED اپل
  • مک بوک ایر اپل 15 ساله شد – جلوتر از استانداردهای 2008

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا