بازی هافناوریکسب و کار

دوازده مورد که می توانند نشانه هک شدن سیستم شما باشند

گاهاً خبرهای هک شدن سیستم‌ها سر و صدای زیادی در رسانه‌ها ایجاد می‌کند. به‌عنوام مثال سال گذشته هک شدن سیستم‌های JP Morgan باعث شد تا اطلاعات 76 میلیون مشتری این شرکت در معرض خطر قرار بگیرد. با این حال هر هک شدنی رسانه‌ای نمی‌شود. در بیشتر موارد هکرها بدون جلب توجه به سیستم‌های افراد معمولی حمله می‌کنند، در برخی موارد حتی ممکن است که شخص قربانی از هک شدن سیستم خود مطلع نشود.

هکرها می‌توانند بدافزارها را به سیستم‌های زیادی وارد کرده و در نهایت قربانی خود را پس از مدتی از بین سیستم‌های آلوده شده انتخاب کنند. آنها می‌توانند اطلاعات کامپیوتر شما را در دارک وب به فروش برسانند یا حتی با قفل کردن اطلاعاتتان، با گرفتن مبلغی آنها را به خود شما بازگردانند.

خیلی از افراد متوجه حضور بدافزارها و هک شدن سیستم خود نمی‌شوند، با اینحال راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید نفود یک هکر یا بدافزار را به سیستم خود تشخیص دهید. در ادامه شما را با این دوازده نشانه آشنا می‌کنیم.

  • مشاهده تبلیغات پاپ‌آپ بیش از حد در مرورگر

خیلی از سایت‌ها واقعا تبلیغات بالاپر یا پاپ‌آپ دارند. این تبلیغات معمولا به محتوای وبسایت موردنظر شما مربوط هستند و محصول یا تخفیفی را معرفی می‌کنند. این نوع تبلیغات خوشایند هیچ کس نیست اما خطری نیز برای سیستم شما ندارد.

اما اگر پس از ورود به هر سایتی با تبلیغات پاپ‌آپ مواجه شدید باید کمی نگران شوید. مخصوصا اگر تعداد این پنجره‌ها بیش از حد زیاد شده باشد یا آنها را در سایت‌هایی مشاهده کنید که پیش از این هیچ تبلیغاتی نداشته‌اند.

به علاوه محتوای این تبلیغات معمولا هیچ ارتباطی به سایتی که مشاهده می‌کنید ندارند. در بسیاری از موارد این تبلیغات آلوده را ترغیب می‌کنند تا وارد صفحه‌ای خاص شوید و اطلاعات خود را وارد کنید.

malwarepopups

اگر با پاپ‌آپ‌هایی که در بالا گفتیم مواجه شدید به هیچ عنوان بر روی آنها کلیک نکنید و سعی کنید تا با استفاده از یک ویروس کش از شر آنها خلاص شوید.

  • اضافه شدن تولبارهایی جدید و ناشناس به مروگر

همه مرورگرهای اینترنتی بصورت مداوم به روز رسانی می‌شوند تا با اضافه کردن قابلیت‌های جدید و افزایش امنیت، کاربران خود را راضی نگاه دارند. اما اگر بصورت ناگهانی یک تولبار که شما اجازه نصب آن را نداده‌اید به مرورگر اضافه شد چه باید کرد؟

معمولا این تولبارها تنظیمات و عملکرد مرورگر را به هم می‌ریزند، شما را به سایت‌های نامربوط هدایت می‌کنند، صفحه Home Page شما را تغییر می‌دهند و تبلیغات زیادی نمایش می‌دهند.

این تولبارها می‌توانند با هدایت کردن شما به سایت‌هایی خاص و پیشنهاد نرم افزارهای مجانی اما کاربردی، سیستم شما را به ویروس آلوده کنند.

toolbarprivacy

اگر با تولبار ناشناسی در مرورگر خود مواجه شده‌اید به سرعت آن را پاک کنید. وجود این تولبار به مدت طولانی در مروگر شما می‌تواند خسارات زیادی به سیستم وارد کند.

  • اضافه شدن ناگهانی نرم افزارهای جدید به کامپیوتر

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که با روشن کردن کامپیوتر به یکباره با نرم افزاری جدید مواجه شوید؟ این نرم افزارها هیچ ارتباطی به آپدیت شدن ویندوز یا برنامه‌ها ندارند و شما اصلا نمی‌دانید که از کجا وارد سیستم شده‌اند.

پیدا کردن قابلیت‌ها و هدف چنین برنامه‌هایی به آسانی معلوم نمی‌شود. برخی از این بدافزارها، تغییراتی در برنامه‌های کاربردی شما ایجاد می‌کنند، ویروس کش سیستم را از کار می‌اندازند و کار با کامپیوتر را برای خیلی از افراد ناامن می‌کنند.

در خیلی از موارد افراد بدون اینکه اطلاعی داشته باشند این نرم افزارها را از سایت‌های تبلیغاتی دانلود کرده و وارد سیستم خود می‌کنند. هدف خیلی از این برنامه‌ها نمایش تبلیغات است، اما بدافزارهایی نیز وجود دارند که می‌توانند خسارت‌های زیادی به کامپیوتر شما وارد کنند.

types of malware

اگر قصد دانلود برنامه‌ای را دارید ابتدا از معتبر بودن سایت مبدا مطمئن شوید، سپس اطمینان داشته باشید که بر روی لینک دانلود درست کلیک می‌کنید. خیلی از سایت‌های دانلود نرم افزار، لینک‌های دانلود تبلیغاتی مشابهی با لینک اصلی در صفحه خود قرار می‌دهند که می‌تواند خیلی از افراد را به اشتباه بیاندازد.

  • تغییر مسیر خودکار وبسایت‌ها

بدافزارهایی که شما را بدون خواست خود به سایت‌های تبلیغاتی هدایت می‌کنند یکی از بدترین ویروس‌هایی هستند که می‌توانید به آنها آلوده شوید. هکرها با استفاده از این کار برای سایت خود یا مشتری خود ترافیک ایجاد کرده و کسب درآمد می‌کنند.

در بسیاری از موارد این تغییر مسیر خودکار در هنگام استفاده از موتورهای جستجو اتفاق می‌افتد. در این حالت کافی است تا کلمه‌ای را جستجو کنید و روی یکی از لینک‌هایی که پیدا شده کلیک کنید. اگر به چنین بدافزارهایی آلوده شده باشید احتمالا به سایتی نامربوط هدایت می‌شوید.

adware auto redirect

اگر چندین بار در روز با چنین مشکلی مواجه شده‌اید، به این معنی است که سیستم شما مورد حمله قرار گرفته است. برای چک کردن دقیق این مساله پیشنهاد می‌کنیم تا کلمه‌ای کاملا خاص مثل اسم یک شرکت را جستجو کنید و روی وبسایت اصلی کلیک کنید. اگه به وبسایت دیگری منتقل شدید به این معنی است که سیستم شما به بدافزار آلوده شده است. حتی این احتمال وجود دارد که آدرسی که در مرورگر مشاهده می‌کنید درست باشد، اما محتوای سایت با چیزی که دنبال آن بوده‌اید کاملا متفاوت باشد. این حالت به این معنی است که هکر از یک پروکسی استفاده کرده است.

  • هشدارهای امنیتی مشکوک و ساختگی

مشاهده پیغامی از ویروس کش شما که در مورد ورود یک بدافزار به سیستم هشدار می‌دهد باید همیشه جدی گرفته شود. اما در برخی موارد این پیغام‌ها می‌تواند از سوی یک هکر برای شما ارسال شده باشد.

هکرها به دنبال نرم افزارها و برنامه‌های قدیمی در سیستم شما هستند تا با استفاده از آنها به اطلاعات شما نفوذ کنند. آنها سپس با استفاده از این نرم افزارها پیام‌های امنیتی برای شما ارسال می‌کنند. اگر به اشتباه این هشدارها را جدی بگیرید کامپیوتر شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ansomware attack

این هشدارها معمولا شما را به سایت‌ها یا نرم افزاهایی هدایت می‌کنند تا با استفاده از آنها امنیت سیستم خود را ارتقا دهید. در برخی موارد اطلاعات حساب بانکی کاربران نیز توسط این لینک‌های آلوده دریافت می‌شود. به این ترتیب هکر نه تنها به سیستم قربانی دسترسی پیدا می‌کند، بلکه اطلاعات حساب شخص را نیز در اختیار می‌گیرد.

  • حملات باج‌افزارها

اگر به ناگهان با پیغامی مواجه شدید که در آن ادعا شده همه فایل‌های شما قفل شده‌اند، به این معنی است که یک باج‌افزار یا Ransomware به سیستم شما حمله کرده است. در این پیغام‌ها به شما گفته شده تا برای بازگردانی اطلاعات خود باید میزان مشخصی پول را به یک حساب بیت‌کوین واریز کنید.

how ransomware works

اگر این پول را پس از مدت زمان گفته شده واریز نکنید این احتمال وجود دارد که هکرها تمامی اطلاعات شما را نابود کنند. البته در صورت واریز پول نیز تضمینی برای بازگشت اطلاعات وجود ندارد.

  • پیام‌های ناشناس در شبکه‌های اجتماعی

خیلی از افراد برای ارتباط به با دیگران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با اینحال در برخی موارد با پیام‌هایی مواجه می‌شوید که از سوی دوستان شما ارسال شده اما محتوایی عجیب و تبلیغاتی دارد. در اکثر این پیام‌ها لینکی وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید به راحتی سیستم خود را آلوده کنید!

اگر پیامی مشکوک از سوی یکی از دوستان خود دریافت کردید به هیچ عنوان نباید بر روی لینک‌های موجود در آن کلیک کنید. همچنین اگر بدون اطلاع شما پیام‌هایی از سوی حسابتان برای دیگران ارسال شده، به این معنی است که حساب شما هک شده است و باید سریعا رمز خود را تغییر دهید.

  • کارنکردن رمزهای عبور

اگر هنگام ورود به وبسایت‌هایی که پیش از این بدون مشکل وارد آنها می‌شده‌اید با پیام اشتباه بودن رمز مواجه می‌شوید، به این معنی است که احتمالا حساب یا سیستم شما مورد حمله قرار گرفته است. برای ورود به این سایت‌ها از پسوردی که در مرورگر ذخیره شده استفاده نکنید و خودتان رمز حساب را دوباره وارد کنید. اگر هنوز برای ورود مشکل داشتید به این معنی است که اکانت شما مورد حمله قرار گرفته و هکر پسوردتان را عوض کرده است.

invalid password hacked

این اتفاق می‌تواند به علت کلیک بر روی لینک‌های فیشینگ اتفاق افتاده باشد. شما با کلیک بر روی این لینک‌ها به وبسایتی کاملا مشابه با سایت مورد نظر خود هدایت می‌شوید و با وارد کردن اطلاعات حسابتان، به هکر کمک می‌کنید تا وارد حساب واقعی شما شود.

  • حرکت بدون دلیل نشانگر ماوس

اگر بدون اینکه به ماوس دست بزنید نشانگر آن شروع به حرکت کرد، به این معنی است که احتمالا کسی شما را هک کرده و به کامپیوتر دسترسی پیدا کرده است. اگر این حرکات بصورت رندوم و بی هدف بود احتمال دارد که مشکل از سخت افزار کامپیوتر باشد، اما اگر نشانگر بر روی قسمت‌های مختلف سیستم حرکت کرده و گزینه‌های درستی انتخاب می‌کند، به این معنی است به احتمال زیاد مورد حمله قرار گرفته‌اید و هکر کنترل دستگاه شما را در دست گرفته است.

  • خاموش شدن بی دلیل ویروس کش

زمانی که سیستم شما به ویروس آلوده می‌شود، این احتمال وجود دارد که این بدافزار، نرم افزارهای ویروس کش یا سایر برنامه‌های امنیتی شما را از کار بیاندازد. در این موارد اولین کاری که همه ما می‌کنیم ورود به ادیتور رجیستری یا باز کردن Task Manager است. با اینحال این احتمال وجود دارد که ویروس این ابزارها را نیز از کار انداخته باشد. در این حالت باید با استفاده از راه‌های دیگری مثل نصب یک انتی ویروس جدید و قدرتمندتر یا با استفاده از ابزارهای تعمیری ویندوز در Safe Mode این مشکل را حل کنید.

antivirus dead

  • گم شدن پول‌های حساب بانکی و کاربری یا مشاهده پرداخت‌های ناآشنا

پیشنهاد می‌کنیم همیشه پول‌های موجود در حساب بانکی یا حساب‌های کاربری خود در وبسایت‌های مختلف را چک کنید. اگر وارد یکی از حساب‌های خود شدید و مشاهده کردید که مبلغ نمایش داده شده کمتر از چیزی است که فکر می‌کردید، تک تک تراکنش‌های خود را چک کنید. ممکن است در این بین به موردی مشکوک برخورد کنید.

در صورت مشاهده هر نوع تراکنشی که از سوی شما نبوده سریعا بانک یا سایت مورد نظر را در جریان بگذارید.

  • ارسال خریدهای شما به یک آدرس نامعلوم

اگر وارد حساب بانکی یا حساب کاربری خود در یکی از سایت‌های فروش محصولات شدید و مشاهده کردید که خریدهایی که اطلاعی از آنها نداشته‌اید به آدرس‌های نامعلومی ارسال شده، به این معنی است که اکانت شما مورد حمله قرار گرفته و هکرها با استفاده از حساب شما در حال خرید کردن هستند.

اگر کارمند یا صاحب یک حساب شرکتی کوچک هستید و خریدهای مشکوک با استفاده از این حساب‌ها انجام شده، باید به سرعت اقدامات امنیتی را انجام دهید. شرکت‌های کوچک و متوسط هدف اصلی این حملات خرابکارانه هستند.

شما می‌توانید با کلیک نکردن بر روی لینک‌های ناآشنا و باز نکردن ایمیل‌های مشکوک از بسیاری از حملاتی که در بالا اشاره کردیم جلوگیری کنید. همچنین لازم است که همیشه آنتی ویروس خود را به روز رسانی کرده و از دستورالعمل‌های امنیتی پیروی کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا