فناوری

احتمال سقوط دو ماهواره ناسا پس از پرتاب ناموفق موشک آسترا در اقیانوس

ناسا روز یکشنبه دو ماهواره کوچک خود را پس از نقص عملکرد یک موشک در مسیر مدار زمین از دست داد. دو TROPICS CubeSats اولین جفت از یک مجموعه شش ماهواره‌ای بودند که برای مطالعه طوفان‌های استوایی طراحی شده بودند. با وجود اینکه سقوط دو ماهواره ناسا هنوز تایید نشده اما آژانس فضایی ناسا همچنان امیدوار است که چهار مورد از ماهواره‌های باقیمانده را با موفقیت پرتاب کند، تا تحقیقات انجام شود.

  • استارلینک آماده روشن کردن ماهواره های لیزری برای پوشش اینترنتی است
  • ایلان ماسک جزئیات ماهواره نسل بعدی Starlink را فاش کرد

داستان سقوط دو ماهواره ناسا

شرکت فضایی خصوصی Astra’s Launch Vehicle 0010 در ساعت 1:43 بعد از ظهر از کیپ کاناورال، فلوریدا به سمت فضا پرتاب شد. پیش از هر چیز باید بگوییم که پرتاب تقریباً دو ساعت به تعویق افتاد زیرا تیم پرتاب این موشک برای اطمینان از اینکه پیشرانه اکسیژن مایع در دمای مناسب کار می‌کردند، مجبور شدند تا زمان پرتاب را با اندکی تاخیر تغییر دهند. اندکی پس از پرتاب، قسمت پیشرانه موشک پیش از موعد مقرر خاموش شد و مانع از رساندن محموله خود به مدار زمین شد.

توماس زوربوخن، معاون بخش علمی ناسا در توییتر نوشت: «اگرچه پرتاب امروز با آسترا طبق برنامه پیش نرفت، اما این مأموریت فرصتی عالی برای تست علم جدید و قابلیت‌های پرتاب فراهم کرد. ماموریت‌های مخاطره‌آمیز زمین، مانند این، فرصت‌های کم‌هزینه‌ای برای ارسال #NASAScience به فضا هستند. همچنین فرصت‌های بیشتری را برای محققان فراهم می‌کند تا به فضا دسترسی داشته باشند.

احتمال سقوط دو ماهواره ناسا پس از پرتاب ناموفق موشک آسترا در اقیانوس

کیوب‌سات‌ها بخشی از مأموریت مشاهدات زمان‌بندی ناسا درباره ساختار بارش و شدت طوفان با استفاده از مجموعه ماهواره‌های کوچک (TROPICS) بودند که برای مطالعه طوفان‌های استوایی در زمان شکل‌گیری و توسعه در سراسر جهان طراحی شده‌اند. قرار بود ماهواره‌های TROPICS در سه صفحه مداری پخش شوند تا نقاط بیشتری از جهان را با سرعت بیشتری نسبت به ماهواره‌های آب‌وهوای فعلی پوشش دهند.

این ماموریت بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری ناسا برای پروژه‌ای است که به عنوان «ماموریت‌های کم‌هزینه و پرخطر» تعریف می‌شود. آسترا در سال 2016 با هدف پرتاب موشک‌های مقرون به صرفه و کوچک به فضا تأسیس شد، اما موشک‌های آن همیشه نتوانستند تا این ماموریت‌ها را انجام دهند. طبق گزارش SpaceFlightNow، این شرکت مستقر در کالیفرنیا اکنون از هفت تلاش خود برای پرتاب موشک‌هایش، پنج پرتاب مداری ناموفق را تجربه کرده است. در ماه فوریه سال جاری میلادی، اولین پرتاب ناسا با آسترا پس از نقص عملکرد وسیله نقلیه قبل از رسیدن به مدار، با شکست مواجه شد که منجر به از دست رفتن چهار کیوب ست یا ماهواره‌ کوچک شد.

چهار TROPICS CubeSats باقیمانده قرار بود در ماه ژوئیه پرتاب شوند، اما ناسا گفت که “تا زمانی که تحقیقات در حال انجام است، تلاش برای پرتاب با Astra را متوقف خواهد کرد.” به نظر می‌رسد ناسا قصد پرتاب باقیمانده مجموعه ماهواره‌ای کوچک را دارد اما شاید به فکر استفاده از یک شرکت خصوصی دیگر بی‌افتد. ناسا در بیانیه‌ای نوشت: «با وجود از دست دادن دو ماهواره از شش ماهواره اول، مجموعه ماهواره‌ای TROPICS همچنان به اهداف علمی خود با چهار CubeSats باقیمانده که در دو مدار توزیع شده‌اند، دست خواهد یافت. با چهار ماهواره، TROPICS همچنان مشاهدات بهبود یافته با زمان حل شده از طوفان های استوایی را در مقایسه با روش های رصد سنتی ارائه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا