بازی هافناوریکسب و کار

از افزایش نجومی قیمت خودرو و قرعه کشی میان خریداران تا برکناری وزیر صمت!

یک هفته‌ای می‌شود که قیمت خودرو در بازار افزایش قابل توجهی داشته است و حتی شاهد آن بودیم که خودوریی مانند پراید با قیمتی بالاتر از 90 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در این میان، مانند همیشه واکنش مسئولان مربوطه به افزایش نجومی قیمت خودرو دستور به سایت‌های فروش اینترنتی مبنی بر حذف قیمت‌ها بود.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت پراید به 90 میلیون – خبر نگران‌کننده‌ی این روزها برای مردم

اولتیماتوم 24 ساعته وزیر صمت

در گام بعدی وزیر صمت به سازمان حمایت، شورای رقابت و تنظیم بازار اولتیماتوم داد تا ظرف 24 ساعت آینده؛ در یک اقدام مشترک، با ارائه برنامه ساماندهی بازار خودرو، جلوی وضعیت جاری را بگیرند. او اعلام کرد که سازمان حمایت مکلف است در روش‌های کنترل و نظارت خود بر بازار خودرو تجدید نظر کند، شورای رقابت تا فردا، طبق دستورالعمل‌های تعیین قیمت خودرو اقدام و نتیجه را به ستاد تنظیم بازار کشور جهت تصویب نهایی ارائه کند و ستاد تنظیم بازار نیز در اسرع وقت نسبت به تصویب نهایی تصمیمات اعلامی شورای رقابت با اولویت تأمین حداکثری حقوق مردم اقدام و اطلاع رسانی نماید.

رضا رحمانی- برکناری وزیر صمت

افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو

در نهایت توافقی میان وزارت صمت، سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بر سر تنظیم قیمت خودرو انجام شد. براساس این توافق اعلام شد که محصولات ایران خودرو متوسط 10 درصد و سایپا 23 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. دبیر کارگروه تنظیم بازار عنوان کرد که دلیل افزایش کمتر قیمت ایران خودرو اینست که در بهمن ماه سال 97، این شرکت در محصولات خود افزایش قیمت 84 درصدی اعمال کرده بود.

باوجود تصویب این افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شد که دو شرکت خودروسازی با رقم‌های اعلام شده، راضی نباشند. اما با تمام این اوصاف، شورای رقابت قیمت خودروهای گروه صنعتی سایپا را با اعمال افزایش 23 درصد منتشر کرد.

خودرو قیمت
پراید 111 42 میلیون و 100 هزار تومان
ساینا 59 میلیون و 800 هزار تومان
تیبا صندوقدار 52 میلیون تومان
تیبا هاچبک 59 میلیون تومان

فروش خودروهای پرفروش با قرعه کشی

حالا گفته شده که خودروها به سه روش؛ فروش فوق العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید به فروش خواهند رسید که در فروش فوق‌العاده حداکثر سه ماه بعد خوردو به متقاضی تحویل داده خواهد شد. سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت گفته است که براین اساس سایت فروش یک هفته باز است و تمامی متقاضیان قادر به ثبت‌نام و واریز وجه خواهند بود. البته متقاضیانی که در سه سال گذشته در فرآیند فروش شرکت‌ها حضور نداشته‌اند اجازه ثبت‌نام خواهند داشت.

اگر تعداد ثبت‌نام کنندگان بیش از تعداد خودروها باشد، فرآیند قرعه کشی با حضور مراجع نظارتی در شرکت خودروساز انجام خواهد شد. این یعنی اگر نام تقاضی در قرعه کشی نباشد، می‌تواند وجه خود را پس بگیرد و یا در فروش‌های بعدی از آن استفاده کند.

قیمت متعارف بازار چگونه تنظیم می‌شود؟

رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز در راستای قیمت خودرو اعلام کرد:

قیمت خودرو درب کارخانه به علاوه حداکثر 10 درصد سود، قیمت متعارف در کف بازار است. سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور، نمایندگی‌های خودروساز و بازرسان مکلفند معیار قیمت را فرمول مذکور قرار دهند و بازرسان باید هر گونه گران‌فروشی را به تعزیرات گزارش کنند.

و در نهایت برکناری وزیر صمت

باوجود آنکه به نظر می‌رسید رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت توانسته با اولتیماتوم 24 ساعته خود، وضعیت را تا حدی به ثبات برساند، ساعاتی پیش اعلام شد که رئیس جمهور، رحمانی را برکنار و مدرس خیابانی را به عنوان جایگزین او معرفی کرده است.

اندکی پس از خبر برکناری وزیر صمت، نامه‌ای از منتسب به او و خطاب به رئیس جمهور منتشر شد که در آن گفته شده، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، هفته گذشته رحمانی را تهدید کرده است که در صورت عدم تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس برکنار خواهد شد. در ادامه عنوان شده که واعظی امروز از او خواسته تا استعفا کند، اما رحمانی عنوان کرده است که دلیلی برای این موضوع نمی‌بیند.

نهایت برکناری وزیر صمت

حالا به نظر می‌رسد که واعظی در نهایت به هدف خود یعنی کنار گذاشته شدن رحمانی از سمت وزارت صمت رسیده است. فارغ از دلایل برکناری رضا رحمانی، اینکه حالا با این تصمیم، چه آینده‌ای در انتظار صنعت خودروسازی و بازار خودرو خواهد بود و اینکه آیا تصمیمات گرفته شده به مرحله اجرا در خواهند آمد یا خیر، وسوالاتی است که در حال حاضر پاسخی برای آنها نمی‌توان پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا