بازی هافناوریکسب و کار

امتیاز پایین اعتبار اجتماعی و ممنوعیت خرید بلیط هواپیما برای میلیون‌ها شهروند چین

23 میلیون شهروند چینی در سال گذشته از خرید بلیط هواپیما و قطار محروم شده‌اند و اسوشیتد پرس دلیل این موضوع را طبق گزارشی که توسط دولت چین منتشر شده است، امتیاز اعتبار اجتماعی بسیار پایین این افراد عنوان کرده است.

دولت چین ماه می سال گذشته ممنوعیت سفر را برای شهروندان خود با امتیاز اجتماعی پایین لحاظ کرد. طبق این گزارشی که توسط مرکز National Public Credit Information چین هفته گذشته منتشر شده است، شهروندان چین در مجموع 17.5 میلیون بار از خرید بلیط هواپیما و 5.5 میلیون بار از خرید بلیط قطارهای پرسرعت منع شده‌اند. افراد محروم از خرید این بلیط‌ها به دلیل انجام رفتارهای مجرمانه اجتماعی "بی‌اعتبار" تشخیص داده شده‌اند. این در حالیست که طبق اعلام دیوان عالی چین در سال 2017 تعداد 6.15 میلیون شهروند از امکان تهیه بلیط هواپیما منع شده بودند.

به‌عنوان بخشی از این سیستم دولت چین یک لیست سیاه عمومی از افرادی تشکیل داده که در دادگاه‌های کشور مجرم شناخته شده‌اند و آنها را با محدود کردن توانایی‌شان در خرید بلیط هواپیما و قطار مجازات می‌کند. علاوه‌براین امتیاز اعتبار اجتماعی قرار است که به جلوگیری از رفتارهای زننده و آزاردهنده در وسائل نقلیه عمومی کمک کند، رفتارهایی مانند تصاحب صندلی مسافری که بلیط آن را تهیه کرده بود توسط مسافر دیگر و موارد از این قبیل. چند مورد از ویدئوهای اینچنینی در شبکه‌های اجتماعی وایرال (Viral: به‌سرعت دست به دست و معروف شدن در زمانی کوتاه) شده است و کاربران خواهان مجازات‌های بیشتری برای این دسته ازا فراد هستند.

دولت چین دارای سیاست‌های مستقل دیگری برای نظارت بر افراد و مجازات رفتارهای بد آنها است. رنک اجتماعی شهروندان چین در صورت انجام کارهایی مانند عدم پرداخت مالیات، کلاه‌برداری از دیگران، تبلیغات غیرواقعی و تصرف صندلی‌های بیشتر در قطار پایین می‌آید. در حال حاضر، زمانیکه افراد از جلوی یک ایست بازرسی عبور می‌کنند، مانند زمان ورود به شهر جدید یا زمان ورود و خروج از کشور از آنها تقاضای اثر انگشت و احراز هویت می‌شود.

دولت چین امیدوار است که با جمع‌آوری پرونده‌های تمامی شهروندان خود توانایی جستجوی آنها را با استفاده از اثر انگشت یا دیگر روش‌های احراز هویت بایومتریک به‌دست آورد. چین قصد دارد که تا سال 2020 یک پرونده برای هر شهروند خود ایجاد کند که شامل تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد رفتار آنها باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا