بازی هافناوریکسب و کار

فناوری VRS در کارت گرافیک های جدید چیست؟

شرکت AMD در سال 2017 پتنتی را به طور رسمی ثبت کرده است که تا به امروز به صورت کاملا مخفیانه نگاه داشته شده و هیچ اخباری از آن به بیرون درز نکرده است. اینک پس از چند سال، جزئیاتی از از این اختراع ثبت شده منتشر شده و در عین حال به تازگی متوجه شدیم که هدف AMD از ثبت این پتنت در سال 2017 چه بوده است!

این فناوری با نام Variable Rate Shading، به اختصار VRS، یک تکنیک سایه زن متغییر است. VRS ویژگی بسیار جدیدی در دنیای گرافیک ها نبوده و NVIDIA نیز در کارت گرافیک های سری Turing از آن بهره گرفته است. حال که انویدیا از تکنیک VRS استفاده می کند، پس از AMD هم برای تغییر در ریزمعماری های گرافیکی خود، هر چه سریعتر آماده می شود.

طبق آخرین اخبار، این احتمال وجود دارد که نسل هشتم معماری های گرافیکی ای ام دی با نام NAVI، از فناوری VRS استفاده نماید. Variable Rate Shading چیست؟ از آنجایی که رندر محیط های گرافیکی بازی هایی که در رزولوشن های بالا رندر می شوند کار چندان ساده ای نبوده و خصوصا تراشه های میان رده با مشکلاتی در دقت های بالا روبرو می شوند، پس یک تکنیک با نام VRS پدیدار شده است.

با تکیه بر VRS، توسعه دهندگان بازی و سازندگان GPU با یکدیگر همکاری و یک روش جدید را به خدمت می گیرند؛ بدین ترتیب که تمرکز رندر بر روی بخش های اصلی تصویر معطوف شده و بخش های دیگر صحنه که تمرکز چندانی بر روی آنها نیست، با جزئیات کمتری رندر می شوند. در نتیجه GPU به صورت بهینه می تواند از پس رندر تصاویر با رزولوشن بالا برآمده و سرعت نرخ فریم نیز حفظ خواهد شد. Variable Rate Shading با تغییر تعداد پیکسل هایی که می توانند با استفاده از عملیات تک پیکسل شیدر پردازش شوند، کار می کند.

شایان ذکر است که این فناوری می تواند در هدست های واقعیت مجازی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال انویدیا اعلام کرده است که با استفاده از همین تکنیک، موفق شده است تا کارایی کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti را تا حد زیادی افزایش داده و عملکرد این کارت گرافیک در بازی Wolfenstein II تا 50 درصد افزایش یافته است. کارت گرافیک های Radeon هم به تکنیک VRS به شدت نیازمند بوده و حال AMD برای پیاده سازی آن نیازمند عجله بیشتری است؛ هر چند که خبری از کارت گرافیک های 7 نانومتری AMD نشده است، اما احتمالا در ریزمعماری گرافیکی ناوی شاهد استفاده از آن خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا