فناوری

اینتل با فناوری VReg مصرف پردازنده های Raptor Lake را کاهش قابل توجهی می دهد

پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل وارد بازار شده‌اند و اینتل بالاخره موفق شده پاسخ مناسبی به رایزن‌های AMD که مدت ها در بازار پیشتازی می کردند بدهد. سرعت پردازش پردازنده‌های Alder Lake به طور قابل توجهی بالاست و اینتل با یک قیمت گذاری منطقی موفق شده نظر کاربران را به خوبی جلب کند. اما اگر یک ایراد بتوانیم از پردازنده‌های نسل جدید اینتل بگیریم، مقدار توان طراحی حرارتی نسبتا بالای آنهاست که باعث می‌شود این تراشه‌ها در پردازشات سنگین مقداری داغ شوند. پس پرچمداران Alder Lake مطمئنا نیاز به کولرهای قدرتمند دارند تا در دمای مناسبی فعالیت کنند. اما به نظر می‌رسد اینتل قصد دارد در نسل‌های بعد این مشکل را تا حد زیادی رفع کند. طبق پتنت جدید اینتل، مصرف پردازنده های Raptor Lake به لطف پیاده سازی یک تکنولوژی جدید کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

کاهش مصرف پردازنده های Raptor Lake تا 25 درصد

پتنت جدید اینتل که در ژانویه 2020 به ثبت رسیده می‌تواند موجب کاهش 25 درصدی مصرف پردازنده‌های سری Raptor Lake این کمپانی شود. با اینکه تاریخ ثبت این پتنت به زمان قبل از معرفی Alder Lakeها مربوط است، اما نسل دوازدهم اینتل از تکنولوژی این پتنت بهره مند نشده‌اند. کاهش مصرف و یا به عبارت دیگر پائین آمدن مقدار TDP در CPUها معمولا زمانی رخ می‌دهد که تراشه با لیتوگرافی پیشرفته تری تولید شود. موضوعی که در راندمان و بهره وری پردازنده را به طور ملموسی افزایش می‌دهد. اما طرحی که اینتل برای پردازنده‌های Raptor Lake در نظر دارد، بدون تغییر لیتوگرافی مصرف این پردازنده‌ها را کاهش می‌دهد. غول آبی با اجرای تکنولوژی جدیدی با عنوان Digital Linear Voltage Regulator (D-LVR) قصد دارد سطح بهره وری CPUهای نسل بعد خود را افزایش دهد.

D-LVR در ادامه جریان اصلی قدرت نیست بلکه در موازات آن قرار دارد. با قرارگیری Digital-LVR در موازات یک VR اصلی مانند تنظیم کننده ولتاژ مادربرد، ولتاژ اصلی CPU کاهش پیدا می‌کند و متعاقبا مصرف توان توسط هسته‌های پردازشی نیز کاسته می شود. به عقیده اینتل، این معماری تغذیه باعث کاهش نوار محافظ برای ورودی سطح منبع تغذیه می‌شود و در نتیجه مصرف کلی را کاهش می دهد چرا که مشخصات تنظیم کننده ولتاژ مادربرد می‌تواند جایگزین شود و این باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه خواهد شد.

مدار VRM یکی از مهم ترین قسمت‌هایی است که مادربردهای رده بالا که برای حرفه ای‌ها و اورکلاکرها طراحی شده را از دیگر مادربردها متمایز می‌کند. وجود یک VRM قدرتمندتر در اطراف CPU باعث می‌شود مادربرد ولتاژی ثابت را به پردازنده سیستم ارسال کند که موجب پایداری کلی سیستم می‌شود و دست کاربران را برای اورکلاک بیشتر سیستم باز نگه می‌دارد. اینتل مدعیست که D-LVR به طور قابل توجهی عملکرد CPU را ارتقا می‌دهد و علت این موضوع، قرارگیری D-LVR در موازات VR اصلی است و باعث می‌شود پردازنده به توان کمتری نیاز داشته باشد و ولتاژ موثر یک پردازنده را کاهش می‌دهد. طبق نموداری که در بالا مشاهده می‌کنید، این تکنولوژی باعث کاهش 160mV انرژی می‌شود که معادل افت 20 تا 25 درصدی مصرف CPU است.

پتنت‌ها همیشه راه به محصولات نهایی پیدا نمی کنند و اکثر آنها فقط بر روی کاغذ پیاده می‌شوند. اما باید دید آیا اینتل این تکنولوژی را بر روی پردازنده‌های Raptor Lake اجرا می کند یا خیر و در این صورت رقابت این پردازنده‌ها با رایزن‌های سری 6000 به چه شکل خواهد شد.

  • مشخصات فنی نسخه ضریب بسته پردازنده های Alder Lake اینتل لو رفت
  • Alder Lake دسکتاپ در مقابل M1 Max – قدرت و توان مصرفی بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا