فناوری

تعرفه پیام رسان های داخلی یک پنجم پیام‌رسان‌های خارجی (بروزرسانی: شاد رایگان می‌ماند)

نمایندگان مجلس امروز در ادامه جلسه بررسی بودجه سال 1400 تعرفه پیام رسان های داخلی را مشخص کردند. براین اساس مجلس را موظف کرده تا نرخ تعرفه اینترنت برای پیام‌رسان‌های داخلی 20 درصد نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی باشد.

در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1400، در بخش درآمدی یک بند به تبصره 18 الحاق شد. طبق مصوبه مجلس، دولت مکلف شده تا نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی 20 درصد نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی تعیین کند.

این پیشنهاد توسط جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس مطرح شد. او عنوان کرد که برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نرخ تعرفه آنها یک پنجم پیام‌رسان‌های خارجی تعیین شود. قادری مدعی شد که این پیشنهاد به آن دلیل مطرح شده که متأسفانه حمایت لازم از ناحیه دولت برای پیام‌رسان‌های داخلی نشده است.

تعرفه پیام رسان های داخلی در 1400 ارزان می‌شود یا گران؟!

با تصویب تعرفه جدید برای پیام‌رسان‌های داخلی در سال 1400، هنوز مشخص نیست که تکلیف برنامه‌ای برنامه‌ای مانند شاد که تا پیش از این ترافیک آن به رایگان برای کاربران محاسبه می‌شد،  به چه صورت است. آیا کاربران این برنامه که عمدتاً دانش‌آموزان مدارس هستند، در سال 1400 مجبور به پرداخت هزینه برای اینترنت این برنامه خواهند بود و یا شاد کماکان ترافیک رایگان برای کاربران خود خواهد داشت.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات در واکنش به این خبر که توسط مجتبی رضا‌خواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با عنوان “تصویب اینترنت بسیار ارزان در مجلس!” در توئیتر منتشر شده بود، گفت:

“با مصوبه دولت، هم اکنون «شاد» رایگان است. برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها هم با توافق با اپراتورها، ترافیک خود را رایگان کرده‌اند. مصوبه‌ی شما ضد رایگان بودن پیام رسان‌های داخلی است. ضمناً اطلاق اینترنت به ترافیک پیام رسان داخلی، صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است.

بروزرسانی 10 اسفند: شاد همچنان رایگان می‌ماند

پس از ابهاماتی که روز گذشته پیرامون موضوع تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی و پیام‌رسان شاد بوجود آمد، مبنی براینکه پیام‌رسان شاد امسال دارای اینترنت رایگان بوده و با مصوبه جدید مجلس در سال 1400 استفاده از آن مشمول هزینه خواهد شد، نمایندگان مجلس با رفع ابهام این موضوع موافقت کردند.

در جلسه امروز و در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1400، مصطفی طاهری، نماینده زنجان، رفع ابهامی را درخصوص تبصره 18 مطرح کرد. براین اساس اعلام شد که تعرفه اینترنت داخلی شامل پیام‌رسان‌های شاد، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی نمی‌شود و آنها در سال آینده رایگان خواهند بود و مشمول هزینه نمی‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا