فناوری

دولت آلمان نسبت به استفاده از محصولات Kaspersky هشدار داد

اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان (BSI) به شرکت‌ها نسبت به استفاده از آنتی ویروس و محصولات شرکت کسپرسکی به دلیل نگرانی‌ها و تهدیدات از جانب روسیه علیه ناتو، اروپا و آلمان هشدار داد.

  • 17 اصطلاح مهم سایبر سکیوریتی که هر فردی باید از آن‌ ها مطلع باشد

Kaspersky که یک شرکت سایبر سکیوریتی واقع در مسکو است در سال 1997 تأسیس شد و سابقه طولانی و موفقی در این زمینه دارد، اما در سالیان گذشته نگرانی‌های فراوانی از طرف نهاد‌های امنیتی و دولتی در کشور‌های غربی در زمینه رابطه احتمالی این شرکت با حکومت روسیه و کمک کردن به هکر‌های دولتی روسیه در حملات سایبری مطرح شده است.

کاربران توییتر از موضع مدیرعامل کسپرسکی در رابطه با اوکراین خشمگین شدند

بنیان‌گذار و مدیرعامل کسپرسکی، یوجین کسپرسکی، اخیرا تمایل خود برای سازش در مورد حمله روسیه به اوکراین را بیان کرد و موضع این مدیرعامل باعث خشم در میان کاربران توییتری شد و بسیاری موضع این شرکت در مورد حمله روسیه به اوکراین را رد کردند. در همین رابطه کاربری در توییتر دستور traceroute و ردیابی مسیر شبکه به (در ویندوز Tracert) URL ارتش روسیه را انجام داده و در نهایت مشخص شده که IP و سرویس پشت آن متعلق به کسپرسکی است.

هشدار آلمان محصولات کاسپرسکی

دیروز در همین رابطه دفتر امنیت اطلاعات آلمان (Germany bsi) به کمپانی های این کشور هشدار داد و از آن‌ها خواست محصولات و نرم‌افزار‌های کاسپرسکی را جایگزین کنند و از محصولات امنیتی دیگر متعلق به کمپانی‌های غیر روس استفاده کنند. همانطور که BSI در بیانیه خود ذکر کرده نرم‌افزار‌های آنتی ویروس معمولا دسترسی بالایی در سیستم‌ عامل ویندوز دارند و یک ارتباط دائم، رمزگذاری شده و غیرقابل تایید را به سرور‌های فروشنده برقرار می‌کنند.

علاوه بر این، از آنجایی که نرم‌افزارهای اینچنینی می‌توانند فایل‌های مخرب شناسایی شده را در سرور توسعه‌دهنده آنتی ویروس آپلود کنند نگرانی‌ها در این زمینه مطرح است که محصولات Kaspersky از این روش برای استخراج اطلاعات حساس سیستم‌ها استفاده کند.

هشدار آلمان برای عدم استفاده از محصولات کاسپرسکی در حالی مطرح می‌شود که با توجه به فعالیت این کمپانی در روسیه، برخی‌ها عقیده دارند که شاید در رده‌های مدیریتی این شرکت نیت خوبی برای ارائه محصولات سالم دفاع سایبری نهفته است اما با توجه به فعالیت این شرکت در روسیه‌ی کنونی احتمال خیلی بالایی برای تبعیت از قوانین داخلی روسیه و اجازه دادن به مامورین دولتی برای دسترسی به پایگاه داده‌های این کمپانی و مشتریان‌اش وجود دارد.

هشدار آلمان محصولات کاسپرسکی

این موردی است که BSI نیز به آن اشاره کرده و در بیانیه خود اذعان کرد که شاید شرکت کسپرسکی علیرغم میل خود مجبور و تسلیم خواست سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در کمک به جاسوسی و انجام حملات سایبری شود. هشدار این نهاد دولتی آلمان همین حالا نیز باعث شده که برخی کمپانی‌های آلمان استفاده از محصولات کسپرسکی را متوقف کنند. با این حال کسپرسکی در پاسخ به BSI اعلام کرد که ارزیابی این آژانس امنیتی بر اساس برآورد‌های فنی محصولات کاسپرسکی نیست و صرفا بیانیه‌ای سیاسی است.

کسپرسکی از محصولات خود دفاع کرد و افزود که ارزیابی نهاد آلمانی غیر فنی است و آماده همکاری برای رفع ابهام با آن‌ها است

Kaspersky همچنین عنوان کرد که ما به مشتریان و شریک‌های تجاری خود در رابطه با امنیت و سلامت محصولات خود اطمینان می‌دهیم و تمایل داریم که با BSI همکاری کنیم تا شفاف‌سازی ها صورت گیرد و سوء تفاهم‌ها برطرف شود. کاسپرسکی در بیانیه خود از انتقال دیتاسنتر‌های پردازش اطلاعات خود به سوئیس در سال 2018 دفاع کرد و افزود که امنیت و درستی محصولات ما توسط بازرسان دیگر بررسی و تایید شده است.

کاملا شفاف و دقیق مشخص نیست که آیا کاسپرسکی در حملات و جاسوسی‌های سایبری دولت روسیه و دیگر فعالان این بخش دست دارد و به آن‌ها یاری می‌رساند یا خیر. این احتمال بالاست که با توجه به اعمال زور و قوانین از طرح حکومت روسیه این شرکت دست به اقدام بزند با این حال با بالا گرفتن جنجال بر سر این شرکت، Kaspersky در سال‌های اخیر سعی در اثبات و عدم همکاری خود در حملات سایبری داشته است.

  • روسیه در حال اتخاذ اقدامات بیشتر برای قطع و جداسازی اینترنت جهانی است
  • نتفلیکس و تیک تاک خدمات خود در روسیه را به حالت تعلیق در آوردند
  • آسیب پذیری امنیتی جدیدی در CPU های اینتل و آرم گزارش شد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا