فناوری

تولید باتری Qilin توسط شرکت چینی CATL با پیمایش 1000 کیلومتری

CATL شرکت چینی که بزرگ‌ترین تولید کننده باتری خودرو الکتریک نیز محسوب می‌شود اعلام کرد که در زمینه دانش شیمیایی باتری و بسته‌بندی پیشرفت‌هایی داشته و همین عوامل منجر به کارکرد 1000 کیلومتری باتری Qilin خود با یک بار شارژ شده است. این شرکت که تامین کننده‌ی کمپانی تسلا نیز محسوب می‌شود اعلام کرده باتری جدید دارای چگالی انرژی 255 کیلووات ساعت بر کیلوگرم است.

این شرکت هفته‌ی گذشته اعلام کرد که تولید نسل بعد باتری‌های خود را آغاز خواهد کرد و این باتری ها می‌توانند با یکبار شارژ، حداقل مسافت 620 مایل (1000 کیلومتر) را در خودروی الکتریک طی کنند. این باتری‌ها که Qilin نام‌گذاری شده‌اند در سال 2023 وارد خط تولید می‌شوند. در حال حاضر خودروی الکتریکی که بیشترین مسافت را با یک بار شارژ در آمریکا می‌تواند طی کند سدان Lucid Air از یک استارت آپ کالیفرنیایی است که با هر بار شارژ می‌تواند مسافت 520 (836 کیلومتر) مایل را رانندگی کرد.

ادعا شده این باتری با یکبار شارژ 1000 کیلومتر را طی می‌کند و سیستم خنک کننده آن برای شارژ سریع بهینه طراحی شده

بهترین مدل بعدی در همین زمینه سدان تسلا مدل S است که مسافت تقریبی آن با یکبار شارژ 405 (651 کیلومتر) مایل عنوان شده است. در حال حاضر خودروی برقی که بتواند 600 مایل یا بیشتر از آن را با یکبار شارژ طی کند گامی مهم در جهت تسریع روند پذیرش این خودروها و پیشرفت تکنولوژی باتری در آن‌ها خواهد بود. هر وسیله‌ی نقلیه اگر با تعداد زیادی باتری ساخته شود می‌تواند مسافت قابل توجه‌ای را طی کند اما چالش اصلی این است که باتری‌های فضا و یا وزن زیادی را اشغال نکنند.

شرکت چینی CATL باتری Qilin

یکی دیگر از مزایای باتری‌های Qilin بنابر ادعای شرکت چینی CATL سرعت شارژ سریع‌تر آن‌ها است و این کمپانی اجزای خنک‌کننده‌ی مایع را بین سلول‌های باتری قرار داده و در این حال مدعی شده که باتری سریع‌تر خنک می‌شود و در همین راستا سرعت شارژ آن نیز افزایش می‌یابد. این شرکت همچنین بیان کرد که باتری می‌تواند در 10 دقیقه بین 10 تا 80 درصد شارژ شود اما این‌ها برآورد تقریبی است و باید تا عرضه این نوع باتری‌ها و آزمایش عملی آن‌ها صبر کرد.

با این وجود طی کردن مسافت در یک خودروی الکتریک تنها به باتری متکی نیست و مهندسی خودرو، وزن آن و شرایط رانندگی نیز تاثیراتی بر انرژی تامین شده توسط باتری‌ها برای رانندگی در مسافت بالا خواهند داشت. تاکنون دو شرکت خودروساز چینی با نام‌های Hozon و Li Auto اعلام کردند که از باتری‌های Qilin در محصولات خود استفاده خواهند کرد.

  • نصب پنل خورشیدی بر روی ماشین الکتریکی – چرا زودتر به فکرمان نرسید!؟
  • اولین ماشین آتش نشانی الکتریکی در شهر لس آنجلس آغاز به کار کرد
  • همکاری ناسا و نیسان برای ارتقای فناوری باتری حالت جامد خودرو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا