بازی هافناوریکسب و کار

جهرمی: راهکار فیلترینگ اینستاگرام موفق نیست و نظری جز این نداریم!

روز گذشته در خبرها دیدیم که جواد کریمی قدوسی، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که فیلترینگ اینستاگرام تصمیم حاکمیت است و وزیر ارتباطات گفته است به زودی فیلترینگ را انجام خواهد داد. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز در حساب توئیتر خود در پاسخ به اظهارات این نماینده گفت که نظر یک نهاد، نظر "حاکمیت" نیست. او اما به اینکه گفته شده به زودی فیلترینگ را اعمال خواهد کرد یا نه هیچ اشاره‌ای نداشت.

امروز اما آذری جهرمی در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک در رابطه با مباحث مطرح‌شده درخصوص فیلترینگ اینستاگرام توضیحات مفصل‌تری ارائه کرد. جهرمی گفت: درباره اینستاگرام، ملاحظاتی از دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود؛ برخی مطرح می‌کنند که استفاده از اینستاگرام تبعاتی دارد و تهدیداتی در این فضا وجود دارد، البته بسیاری هم معتقدند این فضا کاربردهای زیادی دارد و کسب‌وکارهای زیادی در آن هست و ابزار مهمی در زندگی روزانه‌شان به شمار می‌رود؛ هر دو گروه اعلام نظر می‌کنند.

او با اشاره به اینکه تصمیم‌گیرنده در این خصوص کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، اعلام کرد که از سال 92 بحث فیلترشدن اینستاگرام مطرح است. جهرمی گفت:

مرجع تصمیم‌گیری در این‌باره، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که تاکنون تشکیل نشده است؛ در شورای عالی فضای مجازی هم به این مساله پرداخته نشده و دادستانی هم حکمی درباره این مساله صادر نکرده است. فیلتر شدن یا نشدن اینستاگرام هم ماجرای امروز و دیروز نیست و از سال 92 درباره‌ی آن بحث می‌شود.

او معتقد است که فیلتر باید در جایی که لازم است استفاده شود و وقتی ابزاری که مورد استفاده عموم است فیلتر شود، اثرات جانبی به همراه دارد که موفقیت کار را زیر سوال می‌برد. جهرمی ضمن اشاره به این که راهکار فیلترینگ اینستاگرام، راهکار موفقی نیست و حتی شاید تهدیدات موجود در این فضا را تشدید کند، اعلام کرد که باید باید هم‌افزایی کرده و راهکاری ارائه شود که تهدیدات را حذف کند. وی در ادامه گفت:

یک اقدام یک‌جانبه و فیلتر کردن به تنهایی مشکلات را رفع نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد چالش‌های دیگر در سایر حوزه‌ها می‌شود. این نظر آشکار و پنهان ماست و نظری جز این نداریم و در جلسات هم گفتیم و حرفی هم جز این نداریم. اما اگر نظام قانونی کشور، دستگاه قضائی و شورای عالی فضای مجازی به این جمع‌بندی برسند، چارچوب دیگری دارد.

جهرمی همچنین در رابطه با شایعاتی که پیرامون لغو فیلتر تلگرام شنیده می‌شود، نیز توضیحاتی ارائه داد. او گفت که دستگاه قضایی باید موضوع را بررسی کند، اما در آخرین صحبت، دادستانی اعلام کرد که علل فیلترینگ هنوز برطرف نشده است که بخواهیم رفع فیلتر کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا