فناوری

حضور خودروهای تسلا در مناطق نظامی چین ممنوع است

شاید اتومبیل‌های تسلا در سراسر دنیا ( و کشور چین) فروش بالایی داشته باشند، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که حضور آن در تمامی مکان‌های کشور چین آزاد باشد. به نقل از خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ، ارتش چین حضور وسایل نقلیه تسلا در تأسیسات نظامی خود ممنوع کرده است. دلیل این کار هم ترس از وجود دوربین‌ها و سنسورهای این وسیله نقلیه است که برای مناطق نظامی خطر امنیتی محسوب می‌شود. طبق بیانیه ارتش چین، رانندگان این ماشین‌ها مجبورند آن‌ها را در بیرون از محل نظامی پارک کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که چین استفاده از اتومبیل‌های تسلا توسط کارمندان ارتش و “شرکت‌های اصلی دولتی” را محدود کرده است. کارمندان ارتش چین باید رانندگی با این اتومبیل خودران برای کار نظامی خود را متوقف کنند. اگر فکر می‌کنید که این داستان به همینجا ختم می‌شود، سخت در اشتباهید. رانندگی به داخل خانه‌های افرادی که در زمینه‌های حساس دولتی و نظامی کار می‌کنند نیز ممنوع است.

چرا حضور خودروهای تسلا در مناطق نظامی چین ممنوع شد؟

همانطور که احتمالا تا الان متوجه‌ آن شده‌اید، نگرانی مقامات دولتی چین از این است که امکان جاسوسی از طریق دوربین‌های موجود در وسیله نقلیه مانند مدل Y وجود دارد. برای مثال ویژگی Dashcam تا 10 دقیقه از زاویه جلو ماشین فیلم ضبط می‌کند و یک بافر حلقه‌ای یک ساعته از فیلم وجود دارد. به غیر از آن، حالت Sentry Mode از 10 دقیقه قبل از وقوع یک حادثه، حوادث اطراف ماشین را ثبت می‌کند. وسایل نقلیه جدیدتر مانند Y و Model 3 نیز دارای یک دوربین داخلی رو به راننده هستند. گرچه ضبط این نوع فیلم‌ها شبانه روزی نیست، اما از لحاظ نظری می‌توان از یک پایگاه نقشه گرفت یا حرکات نیروها را ضبط کرد.

تسلا تاکنون از اظهار نظر رسمی درباره این خبر خبرگزاری WSJ که سیاست های حفظ حریم خصوصی آن مطابق با قوانین و مقررات چین است، خودداری کرده است. با این حال، ایلان ماسک (رئیس شرکت تسلا) این ادعاها را در شبکه اجتماعی توییتر رد کرده است. ماسک در این رابطه گفت: اگر تسلا از اتومبیل خود برای جاسوسی در چین یا هر کشور دیگری استفاده کند “خاموش خواهد شد”.

خواه این ادعاها درست باشد یا نه، این احتمال را می‌توان در نظر گرفت که تمامی این‌ها یک نقشه سیاسی باشد. چین هنوز از اینکه ایالات متحده، هوآوی و سایر شرکت‌ها را تحریم‌ کرده، ناامید شده است. محدودیت‌های موجود در اتومبیل‌های تسلا می‌تواند نوعی انتقام جویی باشد. نظر شما چیست؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا