بازی هافناوریکسب و کار

حلقه رجیستری آیفون 12 تنگ‌تر می‌شود

از آنجاییکه بخش بزرگی از گوشی‌های اپل به‌صورت غیررسمی وارد کشور می‌شوند، رجیستری آنها برای فروشندگان داستان‌های خاص خود را دارد. حالا به نظر می‌رسد که کمیسیون خدمات پس از فروش تلفن همراه قصد دارد تا حد ممکن جلوی رجیستری آیفون 12 هایی که بدون مجوز وارد کشور می‌شوند را بگیرد.

واردکنندگان غیررسمی موبایل در چند سال اخیر با واردات گوشی به صورت مسافری، روند قانونی واردات موبایل را دور زده‌اند. با حذف معافیت 80 دلاری و محدود کردن امکان ثبت یک گوشی مسافری با هر پاسپورت تا حدی توانست جلوی این راه را بگیرد. با این حال، از آنجاییکه واردکنندگان با واردات به این طریق از پرداخت هزینه مالیات بر ارزش افزوده و گمرک تا حد زیادی معاف می‌شوند، همچنان باوجود مشقت‌های موجود از این روش استفاده می‌کنند.

شایعه عدم رجیستری آیفون 12

شایعه عدم تخصیص ارز به گوشی‌های وارداتی بالای 300 یورو باعث شد تا واردکنندگان تمایل چندانی برای واردات این گوشی نشان ندهند. از همین رو اینگونه قلمداد شد که تمامی گوشی‌های آیفون 12 موجود در بازار قاچاق بوده و ممکن است رجیستر نشود. اما میثم دادخواه، نایب‌رئیس کمیسیون خدمات پس از فروش تلفن همراه در گفتگو به ایسنا گفته است که موضوع رجیستر نشدن آیفون 12 در سامانه همتا در حد شایعه‌ای بود که اتفاق نیفتاد و سامانه همتا نیز اعلام کرد که آیفون 12 مشکل رجیستری نخواهد داشت. او در پاسخ به این سوال که چرا این گوشی با وجود عدم واردات تجاری در بازار موجود است گفت:

“اگر آیفون 12ای بدون کد رجیستری در بازار هست، احتمالا به‌صورت قاچاق وارد شده و اما سامانه همتا هم آنها را رجیستر نخواهد کرد. سازوکار سامانه همتا و گمرک منسجم است و عملا باید از یک کشور دیگر وارد ایران شوید و با ارائه مدارک، گوشی را در گمرک رجیستر کنید.”

دادخواه با اشاره به مکانیزم جدید رجیستری، اذعان کرد که مسافران با توجه به تاریخ ورود به کشور، فقط تا یک بازه مشخص می‌توانند یک دستگاه را رجیستر کنند. او معتقد است که با مکانیزم فعلی تا 99 درصد جلو واردات گوشی به صورت قاچاق گرفته شدهف مگر آنکه برخی از افراد با مسافرت صوری یا کاری به خارج از کشور، گوشی‌های آیفون 12 وارد کنند و با پاسپورتشان آنها را رجیستر کند و به جای استفاده شخصی آنها را بفروشند. دادخواه مدعی شد که سامانه همتا می‌تواند با مکانیزمی در آن اجازه انتقال مالکیت گوشی با واردات مسافری تا 8 ماه داده نشود، از این روند نیز جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا