فناوری

خداحافظی با اولین سری تایتان‌ها با انتشار آخرین درایور انویدیا برای معماری Kepler

در تاریخ 31 آگوست برابر با 9 شهریور ماه، آخرین درایور انویدیا برای معماری Kepler منتشر خواهد شد و رسما تیم سبز به پشتیبانی از گرافیک‌های مبتنی بر این معماری خاتمه خواهد داد. گرافیک‌های Kepler از سال 2012 تاکنون توسط انویدیا پشتیبانی شده‌اند اما حالا همزمان با اتمام پشتیبانی انویدیا از نسخه های قدیمی‌تر ویندوز، به آخر خط رسیده اند. انویدیا به مدت چندین نسل از معماری گرافیکی Kepler خود پشتیبانی کرد اما مانند دیگر معماری‌های قدیمی، این معماری نیز از لیست پشتیبانی رسمی انویدیا حذف شده است.

زمان انتشار آخرین درایور انویدیا برای معماری Kepler

درایور پایان پشتیبانی انویدیا از گرافیک‌های Fermi سری GeForce 400/500 که در سال 2018 معرفی شد حالا به وضعیت لگاسی تغییر یافته است. اتفاقی که انتظار می‌رود بعد از انتشار درایور R470 برای گرافیک‌های سری 600 و 700 مبتنی بر معماری Kepler رخ دهد. انویدیا به طور رسمی تائید کرده است که آخرین درایور برای این سری در تاریخ 31 آگوست 2021 منتشر خواهد شد و پس از آن دیگر هیچ درایوری برای گرافیک های Kepler ارائه نخواهد شد.

اما بیایید کمی خاطره‌هایی که Kepler برای ما رقم زد را به یاد آوریم. این معماری انویدیا را با تراشه‌های رده اصلی دوباره مقابل پرچمداران AMD قرار داد. پس از آنکه AMD در سال 2013 گرافیک‌های Hawaii را منتشر کرد، ضربه بزرگی به پیکره گرافیک‌های Kepler وارد شد. اما انویدیا کمی بعد با معماری Maxwell پاسخ AMD را داد. انویدیا در این معماری تمرکز ویژه ای بر روی بازدهی داشت که بعدا در معماری‌های Maxwell و Pascal موجب برتری تیم سبز شد. اولین سری از گرافیک‌های تایتان انویدیا با همین معماری Kepler معرفی شدند. گرافیک‌هایی که تا نسل فعلی نیز راه خود را ادامه داده‌اند و آخرین عضو از این خانواده، Titan RTX است که بر پایه معماری Turing توسعه یافته است. RTX 3090 در نسل فعلی گرافیکی در سطح تایتان است که در قالب سری GeForce روانه بازار شد.

لازم به ذکر است که کارت گرافیک‌های GeForce GTX 750 Ti و GeForce GTX 750 بر پایه معماری Kepler نیستند بلکه از معماری Maxwell برخوردارند. بنابراین با درایوری که انویدیا 31 آگوست منتشر می‌کند، این دو کارت گرافیک بازنشسته نمی‌شوند.

پشتیبانی انویدیا از ویندوز 7 و 8 به زودی به پایان خواهد رسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا