فناوری

دیتاسنترهای گوگل و مایکروسافت بهینه‌تر خواهند شد

گوگل و مایکروسافت دو مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های متمرکز بر فضای ابری در جهان هستند که همیشه برای به دست آوردن مشتریان بیشتر در فضای سازمانی رقابت می‌کنند. با این حال، یک مورد است که این دو شرکت بر سر آن توافق دارند: تغییر اساسی دیتاسنترهای گوگل و مایکروسافت طبق تأثیرات زیست‌محیطی که سبب می‌شود تا مراکز داده آن‌ها در جهان در سبزترین حالت ممکن قرار بگیرند.

  • اقدام برای انفجار دیتاسنتر آمازون – دستگیری متهم قبل از انجام حمله
  • گزارش اولیه ابر آروان از حمله هکری به دیتاسنتر آسیاتک

جزئیات دیتاسنترهای گوگل و مایکروسافت

مسیر کسب‌و‌کار ابری پایدارتر (از نظر زیست محیطی) با توافقنامه‌های جدید برای دسترسی به منابع تجدیدپذیر انرژی پاک هموار شده است. هر دو شرکت‌های گوگل و مایکروسافت همواره مشغول خرید انرژی پاک جدید برای فعالیت‌های اروپایی خود هستند و تمام این فعالیت‌ها با هدف کلی “بدون کربن” شدن این دیتاسنترها در چند سال آینده انجام می‌شوند.

گوگل اخیرا یک قرارداد خرید برق جدید (PPA) با شرکت Engie (یک شرکت تاسیساتی مستقر در فرانسه) برای دریافت 100 مگاوات انرژی تجدیدپذیر از یک مزرعه بادی دریایی در اسکاتلند اعلام کرد. نیروی جدید برای حفظ فعالیت‌های Mountain View در بریتانیا استفاده می‌شود و این شرکت را به یک سازمان بدون کربن (حداقل در اروپا) نزدیک‌تر می‌کند.

گوگل قصد دارد تا سال 2030 از منابع انرژی تجدیدپذیر (منحصراً برای دفتر و مناطق ابری خود) در بریتانیا استفاده کند و با آخرین قرارداد Engie PPA، این شرکت انتظار دارد تا سال 2025 به میزان 90 درصد به فعالیت بدون کربن نزدیک‌تر شود. به گفته مت بریتین (رئیس Google EMEA) مردم اروپا به طور فزاینده‌ای در مورد تغییرات آب و هوایی و منابع انرژی نگران شده‌اند.

دیتاسنترهای گوگل و مایکروسافت بهینه‌تر خواهند شد

بریتین گفت که گوگل نیز نگرانی‌های مشابهی دارد و معتقد است که فناوری با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود و کمک به دیگران در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نقش مهمی در حل مشکل انرژی ایفا خواهد کرد. پیش از این، گوگل با SoftBank/SB Energy قراردادی برای دریافت 900 مگاوات انرژی خورشیدی برای مرکز تاریخ در تگزاس منعقد کرده بود.

مایکروسافت به همان اندازه از تأثیرات زیست محیطی مراکز داده ابری خود آگاه است و این شرکت نیز متعهد به بهبود وضعیت در اروپا و جاهای دیگر است. این شرکت یک قرارداد PPA جدید را برای ارائه 900 مگاوات انرژی تجدیدپذیر به مراکز داده ایرلند خود اعلام کرده است و تعداد کلی (سبز) ظرفیت اروپایی خود را به بیش از 10 گیگاوات (GW) می‌رساند.

مایکروسافت هیچ اطلاعاتی در مورد تامین کنندگان انرژی جدید در ایرلند ارائه نکرده است، اما طبق منابع دیگری که اخبار این شرکت را منتشر می‌کنند، قرارداد جدید شامل Statkraft (نروژ) و Energia Group (ایرلند) است. انرژی تجدیدپذیر از ترکیبی از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به دست می‌آید و شرکت مایکروسافت نیز قصد دارد تا سال 2025 مراکز داده ایرلند خود را 100 درصد بدون کربن کند. پیش از این، مایکروسافت قراردادی 20 ساله با شرکت AES امضا کرده بود تا مراکز داده مستقر در کالیفرنیا خود را در این زمینه را با منابع تجدیدپذیر راه اندازی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا