فناوری

جریمه صرافی ارز دیجیتال به‌خاطر نقض تحریم‌های ایران

چندین سال است که ما با تحریم‌های جامعه جهانی رو‌به‌رو هستیم و تقریبا می‌شود گفت که به آن عادت کرده‌ایم. اما جالب است بدانید که در طول این مدت بسیاری از شرکت‌های خارجی به‌دلیل دور زدن عامدانه یا سهوی تحریم‌ها جریمه شده‌اند. برای مثال در اخرین مورد از جریمه صرافی ارز دیجیتال که اخیرا اتفاق افتاده است، صرافی کریپتوکارنسی کراکن به پرداخت 362,158.70 دلار برای دور زدن تحریم‌های جامعه جهانی به وزارت خزانه داری آمریکا متهم شده است. صرافی Kraken (که به کاربران امکان خرید، فروش، نگهداری و تجارت ارزهای دیجیتال را می‌دهد) علاوه بر جریمه فوق‌الذکر ملزم به سرمایه گذاری 100000 دلار اضافی در برخی از سازمان‌های کنترل تحریم‌ها است.

  • ناراحتی دولت از لغو تحریم های ارتباطی آمریکا برای ایران
  • تحریم شرکت ابرآروان توسط اتحادیه اروپا – آشِ خورده و دهنِ سوخته؟

جزئیات جریمه صرافی ارز دیجیتال

همانطور که در جزئیات تسویه حساب این جریمه ذکر شده است، صرافی Kraken به‌دلیل انجام تعداد 826 تراکنش به مبلغ بیش از 1.68 میلیون دلار را به نمایندگی از مشتریانی که ممکن است در ایران واقع شده باشند، جریمه شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این تخلفات آشکار بین 14 اکتبر 2015 تا 29 ژوئن 2019 رخ داده است و “غیر فاحش و داوطلبانه توسط خود صرافی افشا شده است.”

صرافی Kraken قبلاً یک برنامه انطباق با تحریم‌های موجود داشت که کاربران را از ثبت‌نام در مکان‌های تحریم‌شده منع می‌کرد، اما در این مورد ادعا شده که صرافی Kraken در این مدت پروتکل «مسدود آدرس IP» را در سراسر پلتفرم خود اجرا نکرده است. بر اساس داده‌های آدرس IP به‌دست‌آمده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، این بدان معناست که برخی از کاربران می‌توانند در مناطقی که مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند، برای این پلتفرم ثبت‌نام کنند و سپس از مکان‌های تحریم‌شده مانند ایران اقدام به انجام معاملات کنند.

جریمه صرافی ارز دیجیتال به‌خاطر نقض تحریم‌های ایران

مارکو سانتوری، مدیر ارشد حقوقی کراکن، در بیانیه‌ای ایمیلی به خبرگزاری The Verge گفت که این شرکت از آن زمان تعدادی تغییرات را اعمال کرده است (از جمله اضافه کردن مسدود کردن موقعیت جغرافیایی برای جلوگیری از دسترسی کاربران به سایت در مکان‌های تحریم) و همچنین استخدام یک سرپرست اختصاصی تحریم‌ها. این شرکت همچنین در آموزش رعایت تحریم‌ها برای کارکنان سرمایه‌گذاری کرده و «ابزارهای تجزیه و تحلیل بلاکچین را برای کمک به نظارت بر تحریم‌ها» پیاده‌سازی کرده است.

این جریمه در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شرکت‌های ارزهای دیجیتال پس از فروپاشی FTX که زمانی سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات بود، به دنبال جلب اعتماد کاربران هستند. از آن زمان، شرکت مالی کریپتو BlockFi اعلام ورشکستگی کرده است و Genesis وام‌دهنده اصلی ارزهای دیجیتال برداشت‌ها را به حالت تعلیق درآورده است. چندین شرکت رمزنگاری، از جمله Coinbase و Crypto.com، از آن زمان متعهد شده‌اند که مدارک ذخایر خود را در تلاشی برای شفاف‌تر شدن با کاربران منتشر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا