فناوری

عرضه مجدد سرویس توییتر بلو به بهانه کارمزد اپل به تعویق افتاد

به‌نظر می‌رسد که ایلان ماسک، مالک جدید توییتر تصمیم ندارد صرفاً تغییراتی را در این شبکه اجتماعی اعمال کند. او اکنون اپل (AAPL.O) را هدف قرار داده است. ماسک اولین کسی نیست که از اقدامات اپل به عنوان پیشروی شرکت‌هایی که اپلیکیشن‌ها را از طریق پلتفرم‌هایش توزیع می‌کنند، انتقاد می‌کند. اما مگافون رسانه‌های اجتماعی، این مرد پرحاشیه را به دشمنی قدرتمند تبدیل می‌کند. همانطور که می‌دانید، ایلان ماسک اخیراً به دنبال عرضه مجدد توییتر بلو بود، اما هر بار به بهانه‌ای این کار به تعویق افتاد. آخرین بار هم سه‌شنبه بود که انتظار داشتیم این سرویس ارائه شود. این‌بار هم چنین اتفاقی نیفتاد و ظاهراً کارمزد 30 درصدی اپل مقصر اصلی این موضوع است. حالا ماسک قصد دارد خرید درون برنامه‌ای بلو را حذف کند.

یکی از قوانین اپ استور این است که توسعه‌دهندگان برای هر تراکنشی که اپ‌ آن‌ها انجام می‌دهد، باید 15 تا 30 درصد کارمزد به اپل بپردازند. زمانی که سرویس توییتر بلو برای اولین‌بار توسط ایلان ماسک ارائه شد، فقط از طریق اپ iOS دردسترس بود. بنابراین با هر خرید، 30 درصد پول به حساب اپل واریز می‌شد.

ماسک اعلام کرده بود که توییتر بلو جدید که امکان خریداری تیک آبی را برای کاربران فراهم می‌کند، قرار است روز سه‌شنبه و پس از رفع مشکل مربوط به جعل هویت دوباره راه‌اندازی شود. ایلان ماسک اعلام کرد که برای رفع این مشکل، از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کند. البته به نظر می‌رسد این تغییر هم باعث نشده سرویس توییتر بلو دوباره دردسترس قرار بگیرد. طبق گزارش جدید ورج باید منتظر تغییرات تازه‌ای در این سرویس باشیم. این تغییرات شامل افزایش قیمت 1 سنتی این سرویس (از 7.99 به 8 دلار) و همچنین شماره تلفن برای تأییدیه می‌باشد.

البته به نظر می‌رسد که دلیل اصلی اینکه عرضه مجدد سرویس توییتر بلو به تعویق افتاد، کارمزد 30 درصدی اپل است. ظاهراً سرویس اشتراکی بلو به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که فاقد گزینه خرید درون‌برنامه‌ای باشد تا کارمزدی به اپل داده نشود.

توییت‌های انتقادی ماسک علیه اپل

تعویق عرضه توییتر بلو

در طول این ماه، ماسک توییت‌های انتقادی خود علیه اپل را افزایش داده‌است. در 18 نوامبر، ماسک از اپل به‌خاطر کارمزدهای اپ‌استور انتقاد کرد و آن را «مالیات بر اینترنت» خطاب کرده است. روز دوشنبه نیز او ادعا کرد که اپل، به عنوان یکی از بزرگترین تبلیغ‌کنندگان توییتر، بدون ارائه‌ دلیلی واضح و به دلایلی نامشخص بیشتر تبلیغات خود در این شبکه اجتماعی را متوقف کرده و تهدید می‌کند که توییتر را از فروشگاه خود حذف خواهد کرد. علاوه‌براین، ماسک در یک نظرسنجی از اپل درخواست کرد که جزئیات سانسورهای انجام‌شده در پلتفرم‌های این شرکت را که روی کاربران اثر می‌گذارند، منتشر کند

اپل به طور علنی توئیت‌های ماسک را تایید نکرده است، اما به نظر می‌رسد که اقداماتی مانند اخراج دسته‌جمعی او که باعث کاهش تیم‌های مسئول نظارت بر محتوا شد یا تصمیمات او برای بازگرداندن حساب های تعلیق‌شده و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، می تواند توییتر را در تضاد با سیاست‌های اپ استور قرار دهد.

حالا تیم کوک، رئیس اپل تنها دو راه دارد تا به همه این حواشی پاسخ دهد. او می‌تواند با ماسک دست دوستی دهد و راهی بیابد که توییتر را در یک دسته ویژه قرار دهد که به آن اجازه می‌دهد از کمیسیون معمول 30 درصدی فرار کند. یا اینکه صرفاً می‌تواند پرحاشیه‌ترین مرد دنیای تکنولوژی ‌ را نادیده بگیرد. البته این مسیر از آنچه به‌نظر می‌رسد چالش‌برانگیزتر است.

  • اخراج یا استخدام نیرو؟ هرچه پادشاه توییتر امر بفرمایند!
  • یا به تبلیغات در توییتر ادامه می‌دهی یا از آزادی بیان متنفری!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا