فناوری

زمان رونمایی از ابر رایانه سیمرغ اعلام شد: بزودی

اواخر اسفند ماه بود که آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص ابر رایانه سیمرغ و کمک آن به حل مسائل کرونا اظهاراتی مطرح کرد. با این وجود، این کامپیوتر هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده و مشخص نیست که هدف اصلی تولید آن چه بوده و قرار است که برای چه اهدافی مورد استفاده قرار بگیرد. جهرمی اما در جدیدترین اظهارات خود در توئیتر اطلاعات بیشتری از زمان رونمایی از ابر رایانه سیمرغ منتشر کرده است.

آذری جهرمی پیش از این عنوان کرده بود که از این ابر رایانه در حوزه اقتصادی دیجیتال می‌توان استفاده‌های خوبی کرد. او معتقد است که با سرمایه‌گذاری کشور های مختلف در این زمینه، توسعه آن برای ایران نیز یک ضرورت است. رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر هم در خصوص سیمرغ اذعان داشت که این ابر راینه یکی از عوامل مهم زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور است که با بهره گرفتن از سیستم‌های فوق سریع، پردازش‌های سنگین را انجام می‌دهد. او ضمن اشاره به اینکه زمانبندی دقیقی برای افتتاح آن در اواخر سال 99 در نظر گرفته نشده بود، معتقد است که با توجه به اهمیت بالای این پروژه، بهره‌برداری از آن نیازمند زمان است. با این حال، جهرمی در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد که زمان رونمایی از سیمرغ نزدیک است.

رونمایی از ابر رایانه سیمرغ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حساب توئیتر خود با اشاره به اینکه هوش مصنوعی، پیشران آینده اقتصاد ایران و جهان است، افزود:

“جوانان ایرانی موفق شدند برای تأمین ظرفیت پردازشی مورد نیاز خود، ابررایانه‌ی ایرانی «سیمرغ»، با ظرفیت پردازش پتافلاپسی را به بهره‌برداری برسانند که توانست آزمون‌های خود را با موفقیت طی کند. رونمایی رسمی، بزودی…”

گفته می‌شود که سیمرغ جزء 120 ابر رایانه جهان است که فناوری ساخت آن در انحصار چند کشور است. این کامپیوتر قرار است که در موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و اینترنت اشیا در زمینه پیش‌بینی هوا، تحلیل زمین‌شناسی، زلزله شناسی و تحلیل داده‌های ژنتیکی مورد استفاده قرار بگیرد.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا