فناوری

سور و سات ایسوس برای عاشقان پلتفرم SFF با مادربرد گیمینگ ROG Strix Z690-I

علاقه کاربران به کامپیوترهای شخصی جمع و جور و بسیار فشرده که امروزه با عنوان SFF شناخته می‌شوند روز به روز در حال افزایش است. سیستم‌های فرم فاکتور کوچک این روزها قادرند قدرت بسیار بالایی را در عین اشغال فضایی بسیار کوچک در اختیار کاربران قرار دهند. به همین دلیل شاهد تمایل بسیاری از گیمرها با این دسته از PCها هستیم. سخت افزارهای مورد استفاده در سیستم‌های SFF ویژه هستند، به همین علت سازندگان نیز با دیدن علاقه کاربران به این فرم فاکتور، توجه خاصی به این دسته بندی دارند و در تلاشند مرز بین قابلیت‌های مادربردهای Mini-ATX با مدل‌های ATX را از بین ببرند. کاری که ایسوس در جدیدترین تلاش خود با مادربرد گیمینگ ROG Strix Z690-I به شکلی خلاقانه موفق به انجام آن شده است.

در فاصله کوتاهی از عرضه پردازنده‌های Alder Lake و مادربردهای نسل بعد اینتل قرار داریم و خصوصا برای ملاقات با مادربردهای پرچمدار Z690 بسیار مشتاقیم. علاقمندان به مادربردهای mATX هم مطمئنا منتظرند ببینند این بار سازندگان بزرگی همچون ایسوس چه تدارکاتی برای ایشان آماده کرده است. طراحی مادربردهای SFF با حفظ قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که در مادربردهای استاندارد ATX وجود دارند، به واسطه کمبود فضا کار بسیار سختی است. اگر چه نصب کنترلرهای پیشرفته وای فای یا تراشه‌های صوتی رده بالا بر روی این مادربردها کار چندان سختی نیست، اما تعبیه اسلات‌های مضاعف برای نصب کارت گرافیک یا ذخیره سازهای بیشتر بر روی این مادربردها با چالش‌های مختلفی همراه است. مهم‌ترین آن اینکه سازنده باید در مورد وجود فضای لازم برای تهویه قطعات اطمینان حاصل کند. قطعاتی مانند درایوهای M.2 در دمای بالا کارایی حداکثری خود را از دست می‌دهند.

ROG Strix Z690-I Gaming ایسوس

افشای تصویر مادربرد گیمینگ ROG Strix Z690-I با طراحی ساندویچی

ایسوس با اتکا به نبوغ و خلاقیت مهندسین طراح خود موفق شده با یک ساختار چند لایه‌ای ساندویچ مانند این مشکل را رفع کند. تصویری که از مادربرد رده بالای گیمینگ ROG Strix Z690-I توسط VideoCardz منتشر شده، طراحی این مادربرد جذاب را آشکار می‌سازد و اطلاعات خوبی در مورد این محصول در اختیارمان قرار می‌دهد. همان طور که در تصاویر مشخص است، اگر چه طراحی مادربرد ایسوس بسیار فشرده است، اما خصوصا وقتی از زاویه جانبی به آن نگاه می‌کنیم، میبینیم که با مادربرد چندان ظریفی روبرو نیستیم. علت این موضوع هم مشخصا همان طراحی چند لایه‌ای و خلاقانه ایسوس است.

سازنده بزرگ تایوانی با این طراحی ابتکاری مطمئن شده است که درایوهای M.2 بسیار پرسرعتی که در حین بارگذاری به دمای بالایی می‌رسند، بعد از نصب روی این مادربرد مشکلی از بابت گلوگاه عملکرد به واسطه افزایش بیش از حد دما نخواهند داشت. در عین حال تعویض SSDها در این نوع طراحی به آسانی انجام می‌شود. در حالی که برخی مادربردهای Mini-ATX، اسلات‌های M.2 در پشت مادربرد تعبیه شده‌اند. تعویض SSD بر روی این مادربردها، در زمان خرابی یا به هر دلیل دیگر کار سختیست. از لحاظ تهویه نیز وضعیت این مادربردها چندان جالب نیست. بدین ترتیب ایسوس با راهکار ساندویچی خود و روی هم قرار دادن لایه‌های PCB، این مشکلات را حل کرده که باعث بلندتر شدن مادربرد ROG Strix Z690-I Gaming Wi-Fi شده است.

ROG Strix Z690-I Gaming
مادربرد گیمینگ ROG Strix Z690-I با طراحی ساندویچی

راهکار جذاب ایسوس برای حفظ توانایی‌های مادربردهای ATX در مدل های mini-ATX

پشتیبانی از دو درایو اس‌اس‌دی M.2-2280 با تهویه مناسب، مادربردهای mini-ITX ایسوس از لحاظ قابلیت توسعه و عملکرد در فاصله بسیار نزدیکی به مادربردهای ATX قرار می‌گیرند. همچنین در تصاویری که از ROG Strix Z690-I Gaming منتشر شده، شاهد کاهش تعداد پورت‌های ساتا، از 4 پورت به 2 پورت هستیم. با این اتفاق، حداکثر ظرفیت ذخیره سازی قابل پشتیبانی در این مادربرد از 54 ترابایت در حالت RAID 0 یا 72 ترابایت در حالت JBOD در نسل قبل، به 36 ترابایت در حالت RAID 0 (در هنگام استفاده از هارد دیسک‌های 18 ترابایتی) بر روی نسل جدید کاهش یافته است. همچنین دیگر امکان استفاده از 4 درایو SATA در حالت RAID 5 به منظور کارایی و پایداری بیشتر بر روی مادربرد جدید ایسوس وجود ندارد.

ایسوس سالهاست که با برند قدرتمند ROG، جز برترین تولیدکنندگان مادربردهای Mini-ITX محسوب می‌شود و با توجه به کشش بازار در این دسته از مادربردها، اصلا عجیب نیست که میبینیم این سازنده برای نسل بعد یک مادربرد کاملا حرفه‌ای و سطح بالا را با چیپست Z690 برای سیستم های SFF تدارک دیده است. این مادربرد دارای یک مدار تغذیه قدرتمند می‌باشد که پردازنده، دو اسلات حافظه DDR5، یک اسلات PCIe 5.0 x16 برای کارت گرافیک، ماژول وای فای و چیپ صدای حرفه‌ای را به همراه هر آنچه که از یک پلتفرم رده بالا در سال 2021 انتظار داریم تغذیه می‌کند. انتظار می‌رود عرضه مادربردهای Z690 سازندگان اصلی، همزمان با عرضه پردازنده‌های Alder Lake از اوایل ماه نوامبر آغاز شود.

  • تصویر مادربرد Z690 AORUS Elite AX DDR4 گیگابایت با سوکت LGA 1700 لو رفت
  • لیست شدن مادربردهای سری Z690 در کانادا – قیمت پایین تر Z690 از Z590

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا