فناوری

آغاز برخورد با گران‌فروشان در بازار موبایل؛ بازگشت مابه‌التفاوت به خریداران

دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت اعلام کرد با گران‌فروشان بازار موبایل برخورد می‌کند و به دنبال راهکاری است که خریداران متضرر مابه‌التفاوت را از فروشنده دریافت کنند.

در طی دو هفته اخیر، بازار موبایل با نوسانات شدید قیمت همراه بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد این نوسانات به دلیل مسائل مربوط به نرخ ارز بوده است. این اتفاق موجب شد بسیاری از فروشندگان، گوشی‌های همراه را با بالاترین قیمت به خریداران بفروشند. در همین راستا، مدیر کل صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت اعلام کرد با گران‌فروشان برخورد می‌کند.

«محسن شکرالهی»، مدیر کل صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت گفت خریدارانی که گوشی‌های همراه را با بالاترین قیمت خریداری کرده‌اند، می‌توانند شکایتی را علیه فروشنده ثبت کنند. این بخش تلاش می‌کند تا مابه‌التفاوت از سوی فروشنده به خریدار پرداخت شود.

او تاکید کرد خریداران باید پیش از اقدام به خرید گوشی همراه به سامانه «افق» مراجعه کنند. این سامانه فرایندهای مربوط به واردات و ترخیص تلفن همراه، قیمت‌گذاری و وجود درج برچسب قیمت روی کالا را شفاف‌سازی می‌کند. هدف سامانه «افق» شفافیت‌بخشی به سازوکار بازار تلفن همراه است.

«شکرالهی» در ادامه سخنان خود به وجود دو رفتار در بازار تلفن همراه اشاره کرد. او گفت یکی از رفتارها با هدف همراهی با کشور تنظیم شده که شرکت‌ها در فضای عمومی کشور، در زمانی که ایران با مشکلات ارزی مواجه شده بود، سعی کردند به وضعیت اقتصادی کشور کمک کنند. سپس آن‌ها با مشورت وزارت صمت قیمت‌گذاری درستی در راستای عرضه گوشی‌های همراه انجام دادند تا در حق مصرف‌کنندگان اجحاف نشود.

او تاکید کرد تعدادی از شرکت‌های خوب توزیع‌کننده گوشی همراه با واردکنندگان آن و وزارت صمت هماهنگ هستند و به رشد بازار کمک می‌کنند. البته از سوی دیگر، شرکت‌هایی هم هستند که پا از قوانین فراتر می‌گذارند و اقدامات نادرستی از جمله گرانفروشی در بازار مذکور می‌کنند. «شکرالهی» اعلام کرد وزارت صمت در حال طراحی سازوکاری است که در صورتی که فاکتورها نشان از متضرر شدن مصرف‌کننده است، فروشنده مابه‌التفاوت را به خریدار پرداخت نماید.

برخورد با گران‌فروشان در بازار موبایل

برخورد با گران‌فروشان بازار موبایل؛ مراجعه مردم به سامانه 124 برای ثبت شکایت!

او همچنین گفت وزارت صمت سامانه 124 را طراحی کرده است که قیمت‌های روز گوشی همراه و لوازم خانگی را رصد می‌کند. اگر خریداری متوجه شود کالایی بالاتر از قیمت درج شده به فروش می‌رسد، او می‌تواند از طریق سامانه مزبور شکایت خود را در این باره ثبت کند. پس از ثبت شکایت، سازمان حمایت و بازرسی‌های استان این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت تاکید کرد در صورت مشاهده تخلف، با متخلفین این حوزه برخورد می‌کند. فرد خاطی ممکن است با پرداخت جریمه مواجه شود. وزارت صمت در حال آماده‌سازی برنامه‌ای برای رتبه‌بندی واردکنندگان و فروشندگان زیست‌بوم موبایل است و اگر فروشنده‌ای تخلف کند، این تخلف در رتبه‌بندی او تاثیر منفی می‌گذارد.

«شکرالهی» افزود هنوز آمار دقیقی از میزان تخلفات در بازار موبایل در اختیار وزارت صمت قرار نگرفته است. اما به‌زودی آمار نهایی جمع‌بندی و به مردم ایران اعلام می‌شود.

  • رونمایی آپارات از طرح افزایش درآمد کاربران
  • گزارش بودجه سال 1402؛ معافیت لازم برای کسب و کارهای اینترنتی در پلتفرم‌های بومی
  • رئیس مرکز ملی فضای مجازی: حکمرانی در فضای مجازی با حکمرانی سنتی تفاوت دارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا