فناوری

آخرین قیمت جهانی کارت گرافیک در می 2022 – کاهش قیمت همچنان ادامه دارد

آخرین به‌روزرسانی قیمت‌گذاری‌های جهانی کارت گرافیک انویدیا GeForce و AMD Radeon توسط 3DCenter منتشر شده است و یک بار دیگر نشان می‌دهد که یک قدم به قیمت تعین شده‌ی واقعی کارت‌های گرافیک بازی نزدیک شده‌ایم.

  • قیمت کارت گرافیک ها در آپریل 2022 – سری RX 6000 تنها 12 درصد گران‌تر

کارت‌های گرافیک GeForce اکنون 14٪ و Radeon فقط 6٪ بیش از قیمت پایه

در آخرین گزارش 3DCenter، می‌توانیم ببینیم که قیمت‌ کارت‌های گرافیک انویدیا GeForce و AMD Radeon همچنان در حال کاهش هستند که جای تعجبی هم ندارد، زیرا این روندی است که از پایان سال 2021 به این سو شاهد آن بوده‌ایم. در حال حاضر قیمت‌های سری 30 انویدیا GeForce RTX به طور متوسط ​​حدود 14٪ نسبت به قیمت پایه بالاتر است در حالی که میانگین تفاوت قیمت سری Radeon RX 6000 AMD با قیمت پایه تنها 6٪ اختلاف دارد.

علاوه بر آن، عرضه گسترده کارت گرافیک در چند وقت اخیر، باعث شده که تقریبا هیچ فروشگاه خرده فروشی در جهان وجود نداشته باشد که کارت گرافیک را در لیست موجودی خود نداشته باشد (و این در حالی است که تا همین چند ماه پیش شرایط به شکل دیگری بود). در حین حال، هر دو شرکت انویدیا و AMD تبلیغات‌های فراوانی را در مورد عرضه گسترده انواع مدل کارت گرافیک خود در فروشگاه‌های خرده فروشی کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها طرح ‘Restocked and Reloaded‘ برای وارد کردن حجم بالایی از کارت گرافیک به بازار جهانی بود.

فقط کارت‌های سری Radeon RX 6800 قیمت بالایی دارند

ابتدا به قیمت محصولات AMD می‌پردازیم، تقریباً تمام کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 اکنون تنها با +1 تا +10٪ قیمت بالاتر در دسترس هستند. تنها کارت‌های سری Radeon RX 6800 هستند که هنوز به طور متوسط ​​30 تا 35 درصد بیش از قیمت پایه به فروش می‌رسند. البته این اختلاف قیمت به دلیل مدت زمانی است که از عرضه این سری از محصولات AMD می‌گذرد و با گذشت زمان مطمئنا شاهد کاهش قیمت در آنها نیز خواهیم بود.

انویدیا همچنان اختلاف بیشتری نسبت به AMD دارد

اما در مورد انویدیا همچنان شاهد اختلاف قیمت بیشتری هستیم، و در خط تولید انویدیا به طور متوسط ​​حدود 14% قیمت بالاتر را شاهد هستیم. ضمن اینکه در حال حاضر فقط سه کارت، RTX 3050، RTX 3060 Ti و RTX 3070 هستند که قیمتی بالاتر از 20 درصد نسبت به قیمت پایه دارند. اما از سوی دیگر می‌توان RTX 3080 Ti را حتی زیر قیمت پایه تعیین شده یافت، که با توجه به عملکردی مشابه آن با RTX 3090 Ti که چند صد دلار بیشتر قیمت دارد، در نوع خود قابل توجه است.

فروش برخی از محصولات حتی زیر قیمت تعیین شده

به تازگی شاهد بودیم که کارت گرافیک AMD Radeon RX 6900 XT با قیمت 100 دلار پایین تر از قمیت پایه در وب سایت Newegg US فروخته شد. به صورت کلی می‌توان گفت که در حال حاضر فقط چند کارت وجود دارد که به دلیل تقاضای بالا با قیمتی بالاتر فروخته می‌شوند، اما اکثریت قریب به اتفاق کارت‌های انویدیا GeForce RTX 30 و AMD Radeon RX 6000 در حال حاضر با قیمت های معقولی فروخته می‌شوند. در کنار آن شاهد فروش برخی از مدل‌ها حتی کمتر از قیمت تعیین شده توسط تولید کنندگان هستیم که نشان دهنده‌ی نزدیک شدن به اوضاع عادی در بازار کارت گرافیک است.

شرایط در بازار داخلی به چه شکلی پیش می‌رود؟

در پایان باید به دو نکته هم اشاره کرد، اول اینکه با نزدیک شدن به زمان معرفی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و همچنین عرضه کارت گرافیک‌های اینتل می‌توان به ادامه‌ی چنین شرایطی در بازارهای جهانی امید داشت. دومین نکته در مورد قیمت کارت گرافیک در بازار داخلی ایران است. در مورد قیمت این محصول در بازار ایران باید به این موضوع توجه داشت که به علت تورم و نوسانات ارزی، ممکن است به آن شکلی که انتظار می‌رود با کاهش قیمت مواجه نباشیم. اما در هر صورت با بهبود وضعیت بازارهای جهانی شرایط داخلی هم به زودی نسبت به سال گذشته بهتر خواهد شد.

مطالب مرتبط:

  • قیمت کارت گرافیک در پانزده ماه اخیر به پایین ترین میزان خود رسید
  • قیمت کارت گرافیک RX 6500 XT به 35% زیر قیمت پیشنهادی AMD رسید!
  • کاهش شدید قیمت کارت گرافیک های ویژه استخراج رمزارز
  • قیمت کارت گرافیک انویدیا و AMD بهبود نسبی را تجربه کرده است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا