فناوری

قیمت کارت گرافیک های ایسوس مجددا افزایش پیدا می‌کند

تقاضا برای کارت گرافیک در سراسر جهان اکنون به حد فوق‌العاده بالایی افزایش یافته، در حالی که هیچ نشانه‌ای برای پایان کمبود این قطعات دیده نمی‌شود. در این اوضاع تامین کنندگان بزرگ در حال فروش محصولات انویدیا و AMD با قیمت بسیار بالاتر از قیمت رسمی تعیین شده از سوی کمپانی‌ها هستند. وضعیت رو به وخامت است چرا که در این میان سازندگان کارت‌های سفارشی نیز قیمت‌ها را بالا برده اند. بنا به گزارشات تازه منتشر شده، قیمت کارت گرافیک های ایسوس باری دیگر با افزایش مواجه خواهند شد. در ماه ژانویه، ایسوس قیمت بالای قطعات، هزینه بالای عملیات تولید و فعالیت‌های لجیستکی و تعرفه بالای واردات را علتی برای افزایش قیمت کارت گرافیک‌های خود عنوان کرد.

افزایش دوباره قیمت کارت گرافیک های ایسوس

سازنده تایوانی مدعی شد که تمام تلاش خود را کرده که افزایش قیمت به کمترین مقدار ممکن انجام شود و برای این کار با همکاران لجیستکی و تامین کنندگان گفت و کرده اما همچنان قیمت کارت گرافیک‌های شرکت ایسوس رو به افزایش است. کمپانی MSI نیز در ماه مارس در اقدامی مشابه قیمت محصولات خود را افزایش داد. بر اساس گزارشی که از سوی Tom’s Hardware منتشر شده، ایسوس قصد دارد برای دومین بار قیمت کارت گرافیک‌های خود را بالا ببرد. افزایش قیمت قطعات از سوی تامین کنندگان و همچنین تقاضای بی سابقه در این تصمیم نقش داشته‌اند. همچنین انتظار می‌رود ایسوس قیمت مادربردهای خود را نیز افزایش دهد. سازنده تایوانی اخیرا از نسخه مینی RTX 3060 رونمایی کرد که محصولی مناسب برای PCهای کوچک اندازه است.

اما نکته ناامیدکننده‌تر این است که احتمالا به دنبال ایسوس، دیگر تولید کنندگان نیز قیمت قطعات سخت افزاری خود را افزایش دهند. به نظر می‌رسد بازار گرافیک در مورد حل مشکل کمبود تراشه مسیر درستی را طی می‌کند. دست کم در طولانی مدت این چنین خواهد بود. TSMC در حال سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه‌های تولیدکننده تراشه بیشتر است و GlobalFoundries بودجه توسعه خود را دو برابر کرده و به 1.5 میلیارد دلار رسانده است.اما مشکل خشکسالی در تایوان نیز هنوز وجود دارد.

تقاضا دیگر مشکل است. زمانی که به ندرت کارت گرافیک‌ها در بازار موجود می‌شوند، گیمرها جدال سختی با ماینرها و اسکلپرهای بازار برای خرید کارت گرافیک دارند. انویدیا در مورد مشکل ماینرها، راه حل خط CMP را دارد. همچنین شایعاتی در رابطه با معرفی سریع‌ترین کارت ماینینگ جهان با فرکانس 210 MH/s با معماری Ampere وجود دارد. تراشه A100 برای کاربرد هوش مصنوعی، HPC و پردازش ابری طراحی شده است.

ایسوس: انویدیا مقصر کمبود کارت گرافیک است – سرزنش تیم سبز توسط سازنده تایوانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا