فناوری

لپ تاپ های RTX 30 در چنگال ماینرهای چینی – روزگار بد گیمرها

در حال حاضر استخراج ارزهای دیجیتال به قدری درآمد زا هستند که انجام این کار حتی با نوت بوک نیز کاملا منطقی است. ارزش این ارزها به شدت افزایش پیدا کرده و به همین علت شاهد هستیم که لپ تاپ های RTX 30 در چنگال ماینرهای چینی قرار گرفته‌اند.

از اواخر ماه نوامبر ارزش اتریوم (ETH) سه برابر شده است. این ارز رمزنگاری شده در حال حاضر محبوب‌ترین نوع در میان ماینرهای گرافیک می‌باشد. ما قبلا شنیده بودیم که ماینرها در چین جلوی کارخانه‌های شرکای تولید کننده انویدیا صف می‌بندند تا بتوانند کارت گرافیک‌ها را در تعداد بالا خریداری نمایند. برخی از تولید کنندگان کارت‌های خود را مستقیما به آنها می‌فروشند زیرا آنها پول بیشتری (معمولا یک سوم بیشتر از توزیع کنندگان) پرداخت کرده و همچنین ضمانت محدود (یا حتی هیچ ضمانتی) دریافت می‌کنند.

لپ تاپ های RTX 30 در چنگال ماینرهای چینی – اوضاع نه چندان جالب توزیع سخت افزارهای رایانه‌ای

لپ تاپ های RTX 30 در چنگال ماینرهای چینی
لپ تاپ های RTX 30 در چنگال ماینرهای چینی

در چین روش جدید استخراج این ارزها به آرامی در حال محبوب شدن است. جدیدترین لپ تاپ‌های GeForce RTX 30 به تازگی در اوایل همین ماه به بازار عرضه شدند که مشخصا از دید ماینرها مخفی نمانده. ظاهرا این افراد در حال حاضر تعداد زیادی لپ تاپ با گرافیکی مانند GeForce RTX 3070 را خریداری می‌کنند تا با ترکیب آنها به استخراج اتریوم بپردازند. قیمت نوت بوک‌های مجهز به RTX 3070 به هیچ عنوان پایین نیست که یعنی ماینرها هزینه بالایی پرداخت می‌کنند اما همچنان درآمد خوبی دارند.

کمی عجیب است که انویدیا هیچ قانون خاصی برای جلوگیری از این وضعیت در نظر نگرفته. در عین حال این که چرا ماینینگ روی گرافیک لپ تاپ‌ها امکان پذیر است، اصلی‌ترین بخش ماجراست. همچنین با توجه به سال جدید چینی و اتفاقات گفته شده، مشخصا شاهد کمبود موجودی نوت بوک‌های GeForce RTX 30 خواهیم بود.

برای آن که متوجه شوید ارزش اتریوم به چه شکل مضحکی افزایش یافته، یکی از خالقین محتوا در Bilibili با نام Fish Pond F2pool یک ویدیو ساخته (صرفا برای سرگرمی) تا نشان دهد چقدر ساده می‌توانید با لپ تاپی مجهز به GeForce RTX 3060 ماین کنید.

استخراج اتریوم در عرض دو ساعت در استارباکس
استخراج اتریوم در عرض دو ساعت در استارباکس

در حالی که او از Starbucks قهره خود را تهیه کرده و نوش جان می‌کند، لپ تاپ را به برق متصل کرده و در عرضه 2 ساعت 0.00053 اتریوم استخراج می‌کند که معادل 0.89 دلار آمریکاست تا هزینه قهوه خود را نیز بدست آورده باشد.

استخراج اتریوم در عرض دو ساعت در استارباکس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا