بازی هافناوریکسب و کار

تصویر دیاگرام پلتفرم سرور Intel Whitley به پشتیبانی از PCIe 4.0 اشاره می‌کند

افشاگر سخت افزاری مشهور momomo_us در توییتر یک دیاگرام که به نظر می‌رسد به مادربرد Supermicro X12DPi-N تعلق داشته باشد را به همراه نتایج بنچمارک یک پردازنده ناشناس 14 هسته 28 رشته‌ای اینتل، پُست کرده است. پلتفرم سرور آینده Whitley برای Cooper Lake SP و Ice Lake SP انتظار می‌رو که از استاندارد جدید PCIe 4.0 استفاده کند.

AMD مدتیست استفاده از این استاندارد را با پردازنده‌های رده مصرف کننده Ryzen آغاز کرده، بنابراین اینتل همین حالا نیز از رقیب خود عقب افتاده. در حال حاضر به شکل دقیق مشخص نیست که PCIe 4.0 ابتدا روی پلتفرم سرور یا مصرف کننده اینتل منتشر می‌شود. دیاگرام مادربرد سوکت LGA 4189 را نشان می‌دهد که TE Connectivity آن را برای اینتل طراحی و تولید کرده. دو نمونه از سوکت LGA 4189 وجود خواهد داشت اما ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم که کدام مدل در مادربرد X12DPi-N استفاده شده است.

تصویر دیاگرام پلتفرم سرور Intel Whitley به پشتیبانی از PCIe 4.0 اشاره می‌کند

Supermicro X12DPi-N دارای دو سوکت روی خود است که با یک جفت پردازنده‌ مرموز 14 هسته 28 رشته، دارای 17.5 مگابایت حافظه کش سطح دو و 21 مگابایت حافظه کش سطح سه، همراه شده. این چیپ از سرعت کلاک 3 گیگاهرتز استفاده می‌کند و با 256 گیگابایت حافظه رم DDR4 3200 برند مایکرون روی این بُرد قرار گرفته است. به شکل دقیق مشخص نیست که چیپ 14 هسته‌ای از خانواده Cooper Lake SP است یا Ice Lake SP (هر دو توسط سوکت LGA 4189 پشتیبانی می‌شوند).

با این حال میزان حافظه کش سطح دو می‌تواند کلید اصلی حل این معما باشد. به نظر می‌رسد پردازنده 1.25 مگابایت برای هر هسته کش سطح دو در اختیار دارد که با هیچکدام از پیکربندی‌هایی که می‌شناسیم مطابقت ندارد. (Skylake SP و Cascade Lake SP از 1 مگابایت حافظه کش سطح دو برخوردارند). از آنجایی که Cooper Lake SP در واقع تا عرضه Ice Lake SP برای بازار در نظر گرفته شده، احتمالا این چیپ نیز همان طراحی حافظه کش سطح دو قبلی را در اختیار داشته باشد.

با تغییر از Skylake به Ice Lake یا 14 نانومتر به 10 نانومتر، اینتل میزان حافظه کش سطح دو را از 256 کیلوبایت برای هر هسته به 512 کیلوبایت رساند. حالا در بخش تجاری نیز شاهد همین انتقال از 14 به 10 نانومتر هستیم و این شانس وجود دارد که حافظه کش سطح دو باز هم افزایش یابد. با در نظر گرفتن این که Cooper Lake SP همان 1 مگابایت به ازای هر هسته را فراهم کند، پس Ice Lake SP برای هر هسته 1.25 مگابایت حافظه کش سطح دو را ارائه می‌دهد. بنابراین اگر قرار بر حدس زدن باشد، ما می‌گوییم که این چیپ 14 هسته 28 رشته‌ای احتمالا از خانواده Ice Lake SP خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا