فناوری

مشکلات طرح جایگزینی پردازنده اینتل و AMD در روسیه و تولید کم CPU بومی

برترین سازندگان CPU در دنیا پس از حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری بازار این کشور را ترک کردند و در حال حاضر سازندگان و افراد به راحتی نمی‌توانند این پردازنده ها را در داخل روسیه تهیه کنند، در این رابطه چندین شرکت روسی وجود دارد که پردازنده‌های خود را طراحی می‌کند اما ساخت و تولید نهایی این پردازنده‌ها توسط TSMC صورت می‌گیرد و در حال حاضر شرکت تایوانی نیز اجازه صادرات به این کشور را ندارد.

در نتیجه روسیه نمی‌تواند CPU های داخلی را با محصولات خارجی جایگزین کند. به تازگی بنابر گزارش وزارت دیجیتال و ارتباطات روسیه سازندگان روسی PC امسال در سال جاری میلادی تنها موفق به ساخت 15,000 کامپیوتر شخصی و 8,000 سرور مبتنی بر پردازنده‌های Elbrus و Baikal روسی شدند.

Maksut Shadayev رئیس این وزارت‌خانه در همین رابطه اذعان کرد که اگر امسال پردازنده های روسی به این کشور صادر می‌شدند، تولید این کامپیوترها افزایش می‌یافت و او بیان کرد که مالکیت معنوی و طراحی این پردازنده‌ها متعلق به روسیه است اما به دلیل نبود کارخانه تولیدی در داخل این کشور، آن‌ها مجبور به تولید و سفارش در کشورهای دیگر هستند.

تولید پردازنده روسی

پیشرفته‌ترین کارخانه ساخت تراشه در داخل خود روسیه می‌تواند چیپ‌هایی با فناوری تولید 90 نانومتری تولید کند که تکنولوژی 10 تا 15 سال قبل است. این در حالی است که TSMC توانایی ساخته تراشه‌های روسی بر روی نودهای 16 نانومتری را دارد.

به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات فناوری‌های پیشرفته به روسیه توسط ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا، شرکت‌های پیشرو تایوانی از جمله اولین شرکت‌هایی بودند که پس آغاز حمله‌ی نظامی این کشور به اوکراین فعالیت تجاری خود با روسیه را متوقف کردند.

  • بحران در بازار سخت افزار روسیه با خروج شرکت ها از این کشور
  • عرضه کارت گرافیک های سفارشی Arc A380/A310 گیگابایت در روسیه
  • ممنوعیت صادرات CPU های چینی Loongson به روسیه و دیگر کشورها

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا