فناوری

معرفی دیش های اینترنت ماهواره ای جدید آمازون

آمازون طیف وسیعی از دیش های اینترنت ماهواره ای جدید خود را معرفی کرده است که به سرویس پروژه کویپر متصل می‌شوند. در پستی وبلاگی که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمازون اعلام کرد که دیش‌های آن نسبت به رقبایی مثل استارلینک، کوچک‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و توانمندتر هستند.

دیش های اینترنت ماهواره ای جدید آمازون

مدل استاندارد دیش آمازون که طراحی‌ آن در سال 2020 نمایش داده شده بود، ظاهری مربعی دارد که ابعاد آن کمتر از 11 اینچ (نیم متر) و ضخامتش یک اینچ (2.5 سانتی‌متر) است. وزن این دستگاه، بدون در نظر گرفتن براکت نصب آن کمتر از پنج پوند (2.5 کیلوگرم) است. دیش استاندارد پروژه‌ کایپر می‌تواند سرعتی تا 400 مگابیت در ثانیه ارائه دهد. آمازون امیدوار است که بتواند این دیش را با قیمت تقریبی 400 دلار تولید کند.

علاوه بر این مدل استاندارد، آمازون دیش جمع‌و‌جورتری نیز دارد که وزن آن تنها یک پوند (0.45 کیلوگرم) است‌‌. آمازون می‌گوید که این دیش «کوچک‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین» دستگاه آن است و اتصال به اینترنت 100 مگابیت‌برثانیه‌ را امکان‌پذیر می‌کند. همین امر باعث می‌شود که این سرویس برای هر کسی که سرویس اینترنتی کم‌هزینه و بی‌سیم نیاز دارد، ایده‌آل به‌نظر برسد.

در آخر، آمازون از دیش تجاری خود نیز رونمایی کرد که گزینه مناسبی برای شرکت‌های بزرگ یا سازمان‌های دولتی به‌نظر می‌رسد. این دستگاه بزرگترین و قدرتمندترین دستگاه بین این سه دیش است. اندازه دیش تجاری آمازون 19 در 30 اینچ (48 در 97 سانتی‌متر) و سرعت آن تا 1 گیگابیت در ثانیه است.

دیش های اینترنت ماهواره ای آمازون

همه این دیش‌ها به تراشه بیس باند داخلی آمازون با نام مستعار Prometheus مجهز شده‌اند. آمازون می‌گوید این تراشه قدرت پردازش تراشه مودم 5G موجود در گوشی‌های هوشمند مدرن و قابلیت برج مخابراتی سلولار برای مدیریت ترافیک هزاران مشتری به طور همزمان و توانایی آنتن بک‌هال مایکروویو برای پشتیبانی از اتصال قدرتمند نقطه به نقطه را ترکیب می‌کند.

پروژه کویپر سرویس منحصر‌به‌فرد آمازون برای اتصال مردم به اینترنت در سراسر جهان با استفاده از مجموعه‌ای از ماهواره‌های مدار پایین زمین است. انتظار می‌رود آمازون اولین سری ماهواره‌های خود را در نیمه اول سال 2024 به مدار زمین بفرستد و در اواخر همان سال هم خدمات خود را در اختیار اولین مشتریان قرار دهد. مواردی مثل اینکه پروژه کویپر از کجا شروع به ارائه اینترنت خواهد کرد و چقدر برای مشتریان هزینه خواهد داشت، هنوز مشخص نیستند.

راجیو بادیال، معاون فناوری آمازون در پروژه کویپر، در بیانیه‌ای گفت: هدف پروژه کویپر این است که پهنای باند را در دسترس‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از همیشه برای جوامع محروم و بدون خدمات در سراسر جهان ارائه کند.

البته هنوز هیچ ماهواره‌ای برای پروژه کویپر پرتاب نشده است. دو نمونه اولیه از ماهواره‌های این شرکت در اوایل سال جاری میلادی توسط موشک United Launch Alliance Vulcan Centaur به فضا پرتاب خواهند شد. ماه گذشته، پروژه کویپر مجوز استقرار بیش از 3000 ماهواره را دریافت کرده است.

  • این‌بار نوبت آمازون است؛ آغاز مجدد فعالیت تبلیغاتی در توییتر
  • ساخت سریال و فیلم جدید Tomb Raider توسط آمازون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا