فناوری

نزدیک‌تر از رگ گردن – نرم افزارهای جاسوسی FBI برای نظارت شهروندان

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که سازمان اف بی آی به ساخت نرم افزارهای جاسوسی FBI برای نظارت شهروندان (برای انجام تحقیقات جنایی خود) بسیار نزدیک شده است. این نرم افزار جاسوسی توسط گروه NSO (گروهی از اهالی اسرائیل که نرم افزارهایی با مقاصد جاسوسی در سراسر جهان ساخته است) توسعه یافته است.

  • اختلال در زیرساخت Botnet روسی RSocks توسط FBI
  • ایمیل سرور سازمان FBI هک شد – پای یک محقق امنیتی در میان است

نرم افزارهای جاسوسی FBI

در ماه ژانویه سال جاری، مجله تایمز آمریکا گزارش داده بود که اف‌بی‌آی در حال بررسی خرید یک سیستم نظارتی به نام «فانتوم» از سازمان NSO است که ظاهراً می‌تواند هر گوشی را در ایالات متحده هک کند. این ابزار، گونه‌ای از بدافزار معروف‌تر Pegasus NSO بود و توانایی نفوذ همه‌جانبه به دستگاه‌های تلفن همراه و نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها را داشت. در آن زمان، گزارش شده بود که سازمان FBI در حال بررسی استفاده از آن در تحقیقات جنایی است.

با این حال، مدت زیادی پس از انتشار اخبار مربوط به توافق احتمالی نگذشته بود که نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در آمریکا مطرح شد و دولت آمریکا خود را از خرید این محصول کنار کشید.

در جلسه استماع کنگره آمریکا که در اوایل سال جاری انجام شد، کریس رای، مدیر اف‌بی‌آی، ادعا کرد که تماس‌های دولت با گروه NSO بخشی از یک عملیات «ضد جاسوسی» بوده است؛ به این معنی که این دفتر هرگز واقعاً قصد استفاده از ابزارهای جاسوس‌افزار را نداشته است.

اینطور به نظر می‌رسد که مقامات آمریکا که در حال انجام تحقیقاتی در مورد چگونگی استفاده از چنین ابزارهایی توسط گروه‌های دیگر آمریکایی یا جهانی هستند، اما به نظر می‌رسید که آن‌ها خودشان علاقه‌ای به استفاده از آن‌ها ندارند. در طی یک جلسه متفاوت در کنگره آمریکا، Wray به طور مشابه به رهبران کنگره گفت که علاقه دفتر به ابزارهای NSO به دولت این امکان را می‌دهد که بتواند بفهمد که دیگر افراد چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند.

نزدیک‌تر از رگ گردن - نرم افزارهای جاسوسی FBI برای نظارت شهروندان

به نظر می‌رسد اسناد جدیدی که توسط مجله تایمز فاش شده نشان می‌دهد که دولت علاقه زیادی به استفاده از ابزارها برای تحقیقات جنایی خود داشته است. این اسناد که از طریق دادخواست قانون آزادی اطلاعات بازیابی شده‌اند، شامل تعدادی پاورپوینت داخلی FBI است که در سال‌های 2020 و 2021 ایجاد شده‌اند و در مورد چگونگی استقرار ابزارهای هک توسط این اداره بحث می‌کنند.

در این میان، بخش تحقیقات جنایی دفتر یادداشتی 25 صفحه‌ای تهیه کرد که شامل «توصیه‌هایی» برای نحوه استفاده از محصولات NSO «تحت شرایط خاص» و همچنین دستورالعمل‌های پیشنهادی برای دفاتر دادستان‌های منطقه در سراسر کشور در مورد نحوه برخورد بود. بخش تحقیقات جنایی نیز سندی را برای Wray در مورد استفاده احتمالی از این ابزار تهیه کرد. در گزارش مجله تایمز چنین آمده است که:

اسناد داخلی FBI و خلاصه‌های قانونی ارسال شده از طرف این اداره، کامل‌ترین تصویری را که تا به امروز از علاقه این اداره به استفاده از Pegasus ارائه شده است را نشان می‌دهد. اسناد داخلی این سازمان نشان می‌دهد که از اواخر سال 2020 تا تابستان 2021، سازمان FBI علاقه فزاینده‌ای به استفاده احتمالی از Pegasus برای هک کردن تلفن‌های هدف FBI در تحقیقات جنایی نشان داده است.

قبلاً گزارش شده بود که دولت آمریکا نزدیک به دو سال وقت صرف کرده است تا تصمیم بگیرد که آیا می‌تواند به طور قانونی این محصول نظارتی را (بدون نقض محدودیت‌های قانونی و قانون اساسی آمریکا) مستقر کند یا خیر. با این حال، جنجال پیرامون NSO در اواسط تابستان گذشته با انتشار «پروژه پگاسوس» شدت گرفت. در این پرونده یک روزنامه‌نگار که میزان سوء استفاده از ابزار NSO توسط دولت‌های خارجی برای جاسوسی از روزنامه نگاران، فعالان، وکلای حقوق بشر را شرح می‌داد، از ابعاد این فاجعه پرده برداشت. ظاهرا پس از گذشت مدت کوتاهی از انتشار این موضوع، FBI تلاش خود را برای استفاده از محصولات این شرکت کنار گذاشت.

از آن زمان تا به امروز، شرکت NSO برای زنده ماندن در بازار تلاش می‌کند. اندکی پس از شکست قرارداد با FBI، ایالات متحده NSO را در لیست سیاه قرار داد. این لیست سیاه فهرستی از شرکت‌های خارجی است که به نظر می‌رسد “بر خلاف” منافع امنیت ملی آمریکا کار می‌کنند. گنجاندن نام این شرکت در این فهرست با محدودیت‌های تجاری شدید همراه است و توانایی شرکت‌های آمریکایی را برای ارائه قطعات و خدمات به سهامداران کاهش می‌دهد. از آن زمان تا به امروز NSO از نظر مالی با مشکل مواجه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا