بازی هافناوریکسب و کار

نورپردازی RGB کامپیوتر های گیمینگ گیگابایت به همراه ویدیو از GIGABYTE RGB Fusion

استفاده از نورپردازی RGB در کامپیوترهای دسکتاپ، به یک ترند جهانی و پیش نیاز هر اسمبل گیمینگ تبدیل شده است. بحث راندمان و قدرت قطعات، اگرچه همچنان یک فاکتور مهم است اما دیگر در اولویت اول قرار ندارد؛ اگر حتی بالاترین راندمان کاری را در قطعه ای داشته باشید، بدون نورپردازی شانس موفقیت زیادی در بازار نخواهد داشت. شرکت گیگابایت در بحث نورپردازی یکی از پیشرفته ترین و حرفه ای ترین رویکرد ها را در پیش گرفته است و امروزه، کلکسیونی از قطعات مختلف و منحصر به فرد را مجهز به نورپردازی RGB به بازار عرضه کرده است. نورپردازی RGB گیگابایت به صورت یک اکو سیستم واحد تحت یک نرم افزار به نام RGB Fusion، عرضه می شود. این نرم افزار به صورت Live کلیه تغییرات و افکت های مورد دلخواه کاربران را در لحظه اعمال نموده و به نمایش در می آورد.

نمایش Gigabyte RGB Fusion

برای نمایش امکانات گسترده ای که گیگابایت در اختیار کاربران محصولات خود قرار می دهد، همکار عزیزم آقای مهرداد ابطهی ویدیویی را آماده کرده است که با هم به تماشا می نشینیم، سپس همراه شما بقیه بحث استفاده از فن آوری RGB را در ادامه توضیح خواهم داد:

معرفی اجزای سیستم تست

دوستان این سیستمی که در ویدیو مشاهده کردید از قطعات زیر تشکیل شده است:

برای مادربرد و پردازنده از مادربرد GIGABYTE Z390 Aorus Pro استفاده کردیم که یک میان رده پرقدرت از جدید ترین چیپست Z390 اینتل است. برای پردازنده از Intel Core i7 9700K در قلب سیستم بهره بردیم.

کارت گرافیک مورد استفاده، پرچمدار پر قدرت انویدیا، مدل GIGABYTE RTX 2080 Ti AORUS XTREME است که اخیرا آن را بررسی کردیم. این کارت گرافیک به صورت افقی در کیس کولر مستر مدل MasterCase H500P قرار گرفته است. برای خنک کننده هم از واترکولر Cooler Master MasterLiquid ML240R RGB بهره گرفته شده که یکی از بهترین محصولات کولرمستر به شمار می آید، ناگفته نماند که یک ساله چشم انتظار ورودش به ایران هستیم.

برای رمهای DDR4، به صورت دو کیت 16 گیگابایتی از مدل Gigabyte AORUS RGB Memory 3200MHz (Limited Edition) استفاده کردیم.

برای پد موس از GIGABYTE Aorus P7 RGB Mousepad در سیستم بهره گرفتیم که سطح آن بسیار نرم و روان و حاشیه آن مجهز به نورپردازی RGB بود.

برای تجهیزات جانبی گیمینگ از ماوس Gigabyte AORUS M5 استفاده کردیم که از جدید ترین محصولات گیگابایت است؛ امیدواریم به زودی در بازار ایران هم موجود شود.

دقت سنسور این موس 16000DPI است و مجهز به کلید های قدرتمند و با دوام OMRON است. این ماوس گیمینگ مخصوص راست دست ها طراحی شده و مجهز به وزنه های اضافی برای تغییر وزن آن به جهت راحتی کاربر است.

برای کیبرد گیمینگ هم از مدل Gigabyte AORUS K7 استفاده کردیم که مجهز به کلید های مکانیکی Cherry MX آلمانی قرمز است.

این کیبرد زیبا و هوشمند، با کلید های قابل برنامه ریزی و تمام RGB مجهز به امکانات گیمینگ نظیر Anti-Ghosting و ذخیره سازی حالت های Micro می باشد.

برای پاور هم از پاور Cooler Master MasterWatt Maker MIJ 1200W استفاده شده است که بهترین پاور ساخت ژاپن جهان به شمار می رود و قابلیت اتصال بلوتوث و مانیتورینگ در لحظه کلیه ریل ها را داراست.

کلیه تجهیزات فوق برای این بررسی، توسط دفتر نمایندگی شرکت گیگابایت در ایران در اختیار ما قرار گرفت که از ایشان کمال تشکر را داریم.

مانیتور سیستم تست هم مدل LG 27UD69-W است که مانیتور 4K مناسب گیمینگ به شمار می آید. البته این مانیتور متعلق به سخت افزار است که در آینده در سیستم تست از آن استفاده خواهیم کرد.

البته قیمت این تجهیزات High End و گران قیمت شاید بیش از 70 میلیون تومان باشد، ولی نگران نباشید، با هزینه های بسیار کمتر هم داشتن یک سیستم مجهز به نورپردازی RGB ممکن است، اما مهمترین کار برای رسیدن به آن خرید یک مادربرد خوب است تا از این فن آوری پشتیبانی کند. در این زمینه، مدلهای بسیار خوبی را گیگابایت در رده های مختلف، برای انواع ست آپ های RGB در نظر گرفته است. پیشنهاد ما برای داشتن یک سیستم زیبا و دارای بهترین نورپردازی، خرید یک مادربرد گیگابایت مجهز به فن آوری RGB Fusion 2.0 است.

نورپردازی RGB چیست؟

RGB مخفف Red-Green-Blue سه رنگ اصلی است که تمام رنگ ها از ترکیب آنها ساخته می شوند. آر جی بی به اصطلاح به انواع نورپردازی هایی که به کمک دیود های نور افشان که قابلیت نمایش ترکیبی از هر سه رنگ را دارند اطلاق می شود. رشته های RGB یا LED RGB Strip نوارهایی هستند متشکل از چند LED RGB که به صورت ردیف به یکدیگر سری می شوند و همه ی آنها با هم در لحظه به یک رنگ در می آیند.

رشته های RGB با ولتاژ 12 ولت کار می کنند و سیم اتصال آنها 4 پین دارد. یک پین برای اتصال زمین یا Ground، و سه پین دیگر ولتاژ 12 را هر کدام به یکی از رنگ های قرمز، سبز، و آبی منتقل می کنند. در صورتی که ولتاژ را به هر سه رنگ به صورت یکسان بدهید، با ترکیب آنها رنگ سفید تولید می شود. بر سر راه اتصال برق به رشته های RGB یک کنترلر RGB یا درایور RGB قرار می دهند تا با اعمال افکت های مختلف رقص نور را بوجود آورد. هر رنگ به صورت مستقل 255 سطح نوری را پشتیبانی می کند. بدین مفهوم که درایور RGB می تواند با کم و زیاد کردن ولتاژ ورودی هر رنگ، درجه هر کدام از این سه رنگ را به صورت مستقل تا 255 سطح کم و زیاد کند. بدین ترتیب، اگر مثلا رنگ آبی تند خالص را بخواهید نمایش دهید، درایور حداکثر ولتاژ 12 معادل سطح 255 را به ریل Blue می دهد و همزمان ولتاژ های سبز و قرمز را معادل سطح صفر قرار می دهد. به همین صورت برای رنگ ترکیبی، مثلا، زرد، کنترلر با میزان نوری که سطح آن را شما تعیین می کنید، دو رنگ سبز و قرمز را همزمان روشن می کند و رنگ آبی را معادل صفر ولت قرار می دهد. به صورت خلاصه، سه نور/رنگ اصلی داریم که هر کدام می توانند تا 255 سطح روشنایی داشته باشند، بنابراین شما می توانید 255 به توان 3، معادل 16.5 میلیون رنگ مختلف با نورپردازی RGB تولید کنید.

این سطوح را می توانید در نرم افزار RGB Fusion 2.0 در زیر دایره رنگی مشاهده کنید و به صورت دستی می توان مقادیری از صفر تا 255 را به آنها بدهید. این نرم افزار همچنین با پشتیبانی از کدهای رمزگذاری رنگها معروف به Hex Color Code می تواند رنگ مورد نظر شما را بر اساس کدی که به آن می دهید بر روی کلیه قطعات اعمال کند. برای یافتن Hex Color Code می توانید از Google کمک بگیرید. شما همچنین می توانید با ماوس و حرکت در دایره رنگی، رنگ مورد نظر خود را اعمال کنید و یا از میان افکت های نوری موجود یکی را انتخاب کنید.

بر روی مادربرد های چیپست Z390 گیگابایت در رده های مختلف یک یا دو خروجی 4 پین قرار دارد که شما می توانید کلیه دستگاه های سازگار با RGB Fusion و یا LED RGB 5050 را تا میزان مصرف 2 آمپر به آن متصل کنید. دقت کنید، مصرف رشته های RGB متفاوت است، مثلا یک رشته 60 سانتیمتری RGB که تراکم LED آن 60 است (هر سانتیمتر یک LED بر روی آن نصب شده) حدود 1 آمپر مصرف دارد بنابراین نمی توانید بیش از 2 متر را به یک خروجی RGB مادربرد متصل کنید.

توجه داشته باشید برای همسان سازی نور فنهای RGB، معمولا 5 یا 6 فن را می توانید به صورت سری به یک خروجی RGB وصل کنید اما بیش از این میزان ممکن است، به کنترلر و درایور RGB روی مادربرد فشار وارد کند.

نورپردازی ARGB چیست؟

نور پردازی Addressable RGB، تفاوتی که با RGB دارد این است که از ولتاژ 5 ولت بهره می گیرد، و سه پین دارد. یک پین برای اتصال زمین یا Ground، یک پین برای ولتاژ، و یک پین هم برای ارسال سیگنال. بر خلاف رشته های RGB که به صورت سری روی یک نوار به هم بسته می شدند، رشته های ARGB در کنار LED یک کنترلر مستقل بر روی نوار دارند که برای فعال سازی هر کنترلر سیگنال مجزا و برای فعال سازی هر رنگ در هر کنترلر سیگنال مستقلی لازم است. وظیفه سیگنال دهی برای روشنایی، درجه روشنایی، رنگ مورد نظر، همه توسط یک کنترلر مادر یا درایور LED دیجیتالی داده می شود. رشته های ARGB با RGB اصلا سازگار نیستند و در صورت استفاده جابه جا، کنترلر آسیب دیده و قطعه می سوزد. پس نهایت دقت را داشته باشید، اتصال 3 پین ARGB را با 4 پین RGB اشتباه نگیرید.

مادربرد های رده بالای گیگابایت مانند مادربرد سیستم تست به خروجی ARGB مجهز است و در صورتی که از رشته های سازگار با این نوع نورپردازی استفاده کنید و یا از تجهیزاتی مانند واترکولر مورد استفاده در سیستم تست بهره بگیرید می توانید به صورت مستقل هر LED را در هر رشته به هر رنگ و افکتی در آورید و بی نهایت حالات مختلف رقص نور داشته باشید.

نکته ی مثبت و جالبی که خروجی ARGB یا LED دیجیتالی مادربرد های گیگابایت را با دیگر برند ها متمایز می کند، امکان تغییر ولتاژ است، چرا که همه ی ARGB ها محدود به 5 ولت نیستند و برخی از مدلهای ARGB از ولتاژ 12 استفاده می کنند. به لطف وجود مادربرد های گیگابایت می توانید با تغییر جامپر ولتاژ از 5 به 12 از این نوع قدرتمند ARGB نیز استفاده کنید. مادربرد های گیگابایت می توانند تا 300 LED را از یک خروجی ARGB پشتیبانی کنند. این آپشن برای مادربرد های گیگابایت به صورت انحصاری موجود است.

چگونه سیستم خود را به نورپردازی RGB مجهز کنیم؟

برای شروع کافی است ابتدا برای سیستم خود یک مادربرد گیگابایت مجهز به سیستم نور پردازی RGB Fusion 2.0 تهیه کنید. این اولین قدم برای رسیدن به آرزوی تجهیز سیستم به RGB است. مادربرد های آئوروس گیگابایت که دارای این فن آوری هستند مجهز به خروجی های RGB و ARGB می باشند و شما بر اساس بودجه و نیاز خود می توانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید. در مراحل بعدی بقیه قطعات خود را هم از برند آئوروس گیگابایت که مجهز به این نورپردازی می باشند تهیه کنید. در صورت استفاده از قطعات جانبی دیگر برند ها، از سازگاری آنها با فن آوری RGB Fusion 2.0 گیگابایت اطمینان حاصل کنید. بدین ترتیب می توانید یک اکو سیستم زیبا مجهز به نورپردازی RGB داشته باشید و همه ی آنها را توسط یک نرم افزار واحد به مانند حالتی که در ویدیو مشاهده کردید، مدیریت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا