بازی هافناوریکسب و کار

فروشگاه دانمارکی وضعیت اسفناک کمبود موجودی کارتهای RTX 3000 انویدیا را فاش کرد

در یک حرکت غیر معمول، شعبه آلمان فروشگاه دانمارکی ProShop، کل موجودی انبار خود از کارت گرافیک‌های RTX 3000 انویدیا را بر روی اینترنت منتشر کرد. این لیست‌ها، حاوی اطلاعات بسیار مهمی ‌است که همگی عدم توانایی Nvidia در برآورده ساختن سفارشات عظیم برای کارتهای RTX 3000 را نشان می‌دهد. این لیست‌ها پس از آن منتشر شده‌اند که فروشگاه Proshop.de به دلیل ناتوانی در تامین تعداد کافی کارت گرافیک مورد انتقاد شدید کاربران و مشتریان قرار گرفت. این برای اولین بار است که تصویری واضح از نیاز کاربران، تعداد سفارش‌ها و میزان تامین شده توسط انویدیا در یک فروشگاه محلی منتشر شده است.

لیست سفارش 3090

موضوع این لیست‌ها میزان موجودی، میزان خریداری شده و میزان سفارش داده شده از کارتهای RTX 3060 Ti، RTX 3070، RTX 3080، و RTX 3090 است که توسط این فروشگاه منتشر شده اند. در اکثر مدلهای سفارش داده شده، هیچ دریافتی وجود نداشته. در بعضی از مدلها که خریداران خوش شانس بوده اند، حداکثر تا 20 درصد تقاضا تامین شده است.

لیست سفارش 3080

این لیست‌ها نشان می‌دهد تولید کارتهای RTX 3000 به صورت قطره چکانی صورت می‌پذیرد و دلیل فقدان موجودی آنها، لزوما نه تقاضای زیاد بازار، بلکه عدم توانایی انویدیا در تولید کافی تعداد کارت است. لیست‌های ProShop.de حداقل نشان می‌دهد که فروشگاه‌ها تعداد بسیار بالایی از کارتهای RTX 3000 را پیش خرید کرده اند اما هیچ پیش بینی از زمان موجود شدن این کارتها در آینده نزدیک ندارند.

لیست سفارش 3070

پس از انتشار این خبر، خانم کلوئت کرس Colette Kress مدیر مالی شرکت انویدیا که در بیست و چهارمین کنفرانس سالانه Credit Suisse در کشور سوییس شرکت می‌کرد، با تایید محدودیت‌های تولید کارتهای RTX 3000، به ناچار پذیرفت مشکل از سمت عدم پیش بینی لازم از طرف انویدیا است. وی با بیان اینکه: “ما با محدودیت‌های تولید و توزیع مواجه هستیم که فراتر از کسری ویفر و سیلیکن است، و حتی شامل قطعات و کامپوننت‌های دیگر گرافیک هم هست”. وی ادامه داد اگرچه در تلاش هستیم در ظرف دو ماه با پشت سر گذاشتن برخی از مشکلات، تولید خود را بهبود بخشیم، اما وضعیت کسری موجودی احتمالا تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

لیست سفارش 3060ti

وی توضیح نداد منظور از کامپوننت‌های دیگر چیست، اما می‌توان حدس زد منظور وی حافظه‌های فوق پیشرفته GDDR6X است که توسط مایکرون تولید می‌شود. نتیجه کمبود تولید حافظه GDDR6X در کنار فشار زیادی که بر روی سامسونگ برای تولید GPU وجود دارد، می‌شود وضعیت فعلی که مشتریان فعلا باید هفته‌ها منتظر کارتهای سفارش داده شده بمانند.

در این بین، خوشا به حال اون عده از کاربران ایرانی که تا به امروز توانسته‌اند کارتهای RTX 3000 را بخرند. هم اینکه پول خرید این کارتها را داشته اند و هم بسیار خوش شانس تر از کاربران خارجی بوده‌اند که چنین سریع در ایران تحریم شده و جدا افتاده از بقیه دنیا، جدید ترین کارت گرافیک را با آخرین فن آوری روز دنیا، تهیه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا