فناوری

همکاری انویدیا و مایکروسافت برای ساخت کامپیوتر ابری مبتنی بر هوش مصنوعی

چهارشنبه گذشته انویدیا از همکاری جدید خود با مایکروسافت برای ساخت یک کامپیوتر ابری در مقیاس گسترده با تمرکز بر هوش مصنوعی پرده برداشت. طبق گزارش‌ها، این کامپیوتر از ده‌ها هزار پردازنده گرافیکی انویدیا بهره خواهد برد و از آن برای اپلیکیشن‌های یادگیری عمیق و هوش مصنوعی استفاده خواهد شد.

این دو شرکت قصد دارند این کامپیوتر را به یکی از قدرتمندترین کامپیوترهای ابری جهان با پشتیبانی از هوش مصنوعی تبدیل کنند. ابرکامپیوتر جدید قرار است برای عملکرد چشمگیر خود از هزاران واحد از قدرتمندترین شتاب دهنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی انویدیا Hopper H100 استفاده کند.

انویدیا همچنین دومین پردازنده گرافیکی قدرتمند خود یعنی A100 را در پلتفرم شبکه Quantum-2 InfiniBand که قادر به انتقال دیتا در سرعت 400 گیگابیت بر ثانیه است استفاده خواهد کرد. در همین حال مایکروسافت زیرساخت ابری Azure خود را برای استفاده در این پروژه در دسترس قرار می‌دهد. با این حال پلتفرم هوش مصنوعی صنعتی انویدیا در نهایت تمام تکنولوژی‌ها را با یکدیگر منطبق می‌کند.

هوش مصنوعی انویدیا مایکروسافت

این شرکت‌ها همچنین از DeepSpeed که نرم افزار بهینه‌سازی و یادگیری عمیق Microsoft است استفاده خواهند کرد. در سال گذشته شاهد افزایش سریع مدل‌های هوش مصنوعی نیمه نظارت شده و نظارت نشده بودیم و در این مدل‌ها، الگوریتم با استفاده از دیتاهای موجود مانند تصویر، صدا و متن، دیتاهای کاملا جدیدی که مشابه دنیای واقعی هستند تولید می‌کنند.

با این پیشرفت‌ها افزایش تقاضا نیز برای این نوع کامپیوترها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز بیشتر شده و در هیمن راستا تلاش مایکروسافت و انویدیا برای پاسخ به این نیازها خواهد بود. بنابر اظهارات اخیر و گفته‌های انویدیا در این خصوص، زمانی که کامپیوتر ابری و هوش مصنوعی این دو شرکت اجرایی شود، مشتریان آن می‌توانند هزاران GPU را در یک کلاستر ابری برای ساختن پیشرفته‌ترین مدل‌های زبان و سیستم‌های کامپیوتری در مقایس گسترده پیاده‌سازی کنند.

این دو شرکت مهم فناوری فعلا جزئیاتی در خصوص زمان نهایی آماده شدن این سرویس ارائه نکرده‌اند اما اشاره شده که این یک همکاری چند ساله است و در طول زمان حتی احتمال می‌رود که ظرفیت اجرایی آن نیز افزایش یابد.

  • مایکروسافت چین را متهم به استفاده از آسیب پذیری های ناشناخته امنیتی کرد
  • انتشار گزارش مالی جدید انویدیا و عملکرد مناسب GPU های نسل جدید RTX 40
  • ثبت رکورد سوپرکامپیوتر مبتنی بر انویدیا در بخش انرژی نسبت به AMD Frontier

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا