بازی هافناوریکسب و کار

پردازنده Intel Tiger Lake با گرافیک Xe سریع‌ترین گرافیک مجتمع Vega را نیز شکست می‌دهد

پردازنده‌های Tiger Lake اینتل انتظار می‌رود که امسال به بازار عرضه شوند و از جدیدترین معماری گرافیکی شرکت یعنی Xe برای گرافیک مجتمع خود بهره بگیرند. شایعات و بحث‌های زیادی پیرامون معماری گرافیکی Xe وجود دارد اما جدیدترین نتایج افشا شده از یک نمونه اولیه نشان می‌دهند که پردازنده Intel Tiger Lake با گرافیک Xe می‌تواند گرافیک 7 نانومتری و به روز شده Vega در سری Ryzen 4000 Renoir را با شکست بدرقه کند.

دو روز پیش بود که گزارشی در رابطه با یک پردازنده نسل یازده Tiger Lake با فرکانس بوستی تا 4.30 گیگاهرتز منتشر شد. نمونه امروز سریع‌تر از مدل حاضر در گزارش قبلی نیست اما ما می‌توانیم عملکرد آن در بارهای گرافیکی را حداقل در یک بنچمارک مشاهده کنیم. این مدل خاص از 4 هسته 8 رشته پردازشی به مانند تمام مدل‌های قبلی Tiger Lake U که تا به امروز مشاهده کرده‌ایم برخوردار است و فرکانس پایه 2.70 گیگاهرتز را در اختیار دارد. حداکثر فرکانس توربو این مدل نیز 2.8 گیگاهرتز لیست شده که یعنی عملکرد توربو غیر فعال شده یا این که در 3DMark از آن بهره گرفته نشده است.

پردازنده Intel Tiger Lake با گرافیک Xe

گرافیک از طرف دیگر بر پایه معماری گرافیکی Xe (نسل دوازده) می‌باشد. فرکانس این GPU البته ذکر نشده اما چیپ‌های Tiger Lake از 96 واحد اجرایی بهره می‌برند که با گرافیک‌های کلاس DG1 یکسان است. گرافیک DG1 بر پایه زیر معماری Xe LP بوده که در واقع در قسمت‌های موبایل، رایانه‌های شخصی کوچک و کارت گرافیک‌های مجزا پایین رده تا میان رده استفاده خواهد شد.

عملکرد گرافیکی بهتر حتی از Ryzen 9 4900HS

پردازنده Intel Tiger Lake با گرافیک Xe در مقابل AMD Ryzen 9 4900HS آزمایش شده که در واقع قدرتمندترین محصول Renoir تا به امروز است. این چیپ از 8 هسته 16 رشته پردازشی، فرکانس پایه 3.0 گیگاهرتز، فرکانس بوست 4.3 گیگاهرتز و 12 مگابایت حافظه کش (4 مگابایت سطح دو + 8 مگابایت سطح سه) بهره می‌برد. بخش گرافیکی این مدل را نیز راه حل 7 نانومتری Vega تشکیل داده که 50 درصد کارایی بیشتری به ازای هر CU نسبت به راه حل 12 نانومتری Vega در سری Picasso ارائه می‌دهد. این چیپ با 8 واحد محاسباتی Vega یا 512 پردازنده جریانی با فرکانس 1750 مگاهرتز همراه شده. یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، استفاده چیپ Tiger Lake از 8 گیگابایت حافظه LPDDR4X در مقابل 16 گیگابایت حافظه 3200 مگاهرتز LPDDR4 در لپ تاپ Ryzen 4000 است.

پردازنده Intel Tiger Lake با گرافیک Xe

به نتایج عملکرد که نگاه کنیم مشخصا شما می‌توانید انتظار کارایی پایین‌تر پردازنده مرکزی نسبت به Ryzen 9 4900HS را به علت فرکانس پایین‌تر و تعداد هسته‌های کمتر داشته باشید و البته که این مقایسه بین یک چیپ 35 وات بالا رده موبایل در مقابل چیپ 15 الی 28 وات فوق کم مصرف Tiger Lake صورت گرفته. تست‌های CPU نشان می‌دهند که Ryzen 9 4900HS تا 64 درصد سریع‌تر از Tiger Lake U است اما امتیاز گرافیک جاییست که تیم آبی می‌درخشد.

در تست‌های گرافیکی، راه حل Xe موفق شده تا 10 درصد سریع‌تر از گرافیک 7 نانومتری Vega باشد. همچنین در تست دوم گرافیک نیز این رقم تا 14 درصد افزایش یافته و این اعداد هنوز هم نتایج اولیه هستند که مشخصا با بهبودهای درایور و سرعت کلاک در نسخه نهایی چیپ می‌توانند بهتر شوند.

سری Renoir U حریف Tiger Lake نیست

ما می‌توانیم پردازنده Intel Tiger Lake با گرافیک Xe را با سری پردازنده‌های Ryzen 4000 U مقایسه کنیم. لاین آپ Pro این سری قبلا در 3DMark Fire Stirke حاضر شده بودند (نتایج لو رفته بود) و ما می‌توانیم از همان امتیازها استفاده کنیم. Ryzen 3 Pro 4450U از 4 هسته 8 رشته با فرکانس پایه 2.50 گیگاهرتز و بوست 3.8 گیگاهرتز، Ryzen 5 Pro 4650U با 6 هسته 12 رشته با فرکانس پایه 2.1 گیگاهرتز و بوست 4.0 گیگاهرتز، Ryzen 7 4750U با 8 هسته 16 رشته پردازشی، فرکانس پایه 1.7 گیگاهرتز و بوست 4.2 گیگاهرتز در لیست ما حضور دارند. در اینجا می‌توانید مشاهده کنید که چیپ اینتل می‌تواند با فاصله 34 درصدی مدل 4 هسته 8 رشته‌ای Ryzen 3 Pro 4450U را شکست دهد.

پردازنده Intel Tiger Lake با گرافیک Xe

از آنجایی که گرافیک Xe توانسته راه حل 7 نانومتری Vega در سری چیپ‌های Ryzen 4000 H را پشت سر گذارد، مشخصا باید جلوتر از سری U نیز قرار گیرد که کارایی کمی کُندتر از نسخه‌های 35 تا 45 وات خود به علت توان حرارتی پایین 15 وات ارائه می‌دهند. یک بار دیگر باید اشاره کنیم که اینها نتایج اولیه هستند و می‌توانند در نسخه نهایی بهبود پیدا کنند.

Tiger Lake برای مقابله با Renoir

پردازنده‌های Intel Tiger Lake U انتظار می‌رود که در سال 2020 عرضه شوند و با تغییراتی در سطح معماری همراه باشند. در ابتدا آنها هسته‌های جدید Willow Cove را جایگزین Sunny Cove خواهند کرد که در سری Ice Lake استفاده می‌شود. به همراه هسته‌های جدید ما باز طراحی حافظه کش (در بالا نیز مشاهده شد)، بهبودهایی در سطح ترانزیستور و قابلیت‌های امنیتی بهبود یافته را شاهد خواهیم بود. اینتل همچنین از گرافیک‌های Xe در چیپ‌های Tiger Lake استفاده می‌کند که ظاهرا تا 2 برابر کارایی نسبت به گرافیک‌های نسل 11 حاضر در Ice Lake را ارائه می‌دهند.

پردازنده نسل یازده Intel Tiger Lake

در کنار استفاده از معماری گرافیکی Xe، فناوری 10nm++ نیز باید افزایش سرعت کلاک را نسبت به فناوری 10nm+ به همراه داشته باشد. پردازنده‌های 10 نانومتری Tiger Lake برای مقابله با خانواده AMD Ryzen 4000 Renoir با فناوری ساخت 7 نانومتری در نیمه دوم سال عرضه می‌شوند. ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که NUCهای جدید نسل یازده نیز در نیمه دوم سال 2020 به عنوان بخشی از لاین آپ Phantom Canyon و Panther Canyon عرضه شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا