فناوری

پشتیبانی احتمالا از کدک کم مصرف ویدئویی AV1 در اندروید 14

اندروید 13 به آرامی برای اکثر گوشی‌های هوشمندی که در دو و یا 3 سال گذشته عرضه شده‌اند ارائه می‌شود و حالا در جدیدترین خبرها مشخص شده که اندروید 14 احتمالا با ملزم کردن گوشی‌ها به پشتیبانی از کدک AV1 منتشر می‌شود. کدک AV1 توسط Alliance for Open Media توسعه یافته و یک کدک بدون حق امتیاز برای صرفه جویی در حجم ویدئو و پهنای باند آنلاین است و در همین رابطه گفته شده که از V9 و H264 نیز برتر عمل می‌کند.

در همین راستا در تست‌های صورت گرفته فیس بوک در سال 2018 این کمپانی به نتیجه رسید که AV1 به ترتیب 34، 46.2 و 50.3 درصد نسبت به x264 High profile ،libvpx-vp9 و x264 Main profile دیتاها را بیشتر فشرده سازی می‌کند. این یک پیشرفت عمده برای مناطق و افرادی است که به اینترنت کندتری دسترسی دارند و شرکت‌های بزرگ مانند یوتیوب می‌توانند با استفاده از این نوع کدک‌ها استفاده از پهنای باند را کاهش دهند.

به همین دلیل است که اذعان شده اندروید 14 احتمالا پشتیبانی از این کدک را برای سخت‌افزار دستگاه‌ها اجباری خواهد کرد. در همین خصوص اجباری بودن احتمالی این کدک در نسخه‌های آینده اندروید با نگاه به بروزرسانی سورس کد اندروید در repository نرم‌افزاری (commit) در پلتفرم AOSP گوگل پیش بینی شده است. در همین رابطه مشاهده شده که کدک AV1 به قابلیت VideoCodecTest در اندروید Compatibility Test Suite (CTS) افزوده شده و CTS یک مجموعه‌ای خودکار از آزمایشات است که سازگاری یک قابلیت با نسخه اندروید را بررسی می‌کند.

کدک AV1 اندروید 14

اگر دستگاهی نتواند الزامات ذکر شده را برای سازگاری مهیا کند ممکن است در تست CTS گوگل شکست بخورد و دسترسی به ویژگی مورد نظر مسدود شود. علاوه بر این، commit دیگر که رویت شده کدک AV1 را به لیست کدک‌هایی که دستگاه باید قادر به رمزگشایی از آن‌ها باشد اضافه می‌کند. نکته جالب در مورد این commit این است که مستقیماً به CDD منتشر نشده برای اندروید 14 اشاره می‌کند، سندی که گوگل هنوز آن را منتشر نکرده است و تا اندکی قبل از انتشار اندروید 14 منتشر نخواهد کرد.

در سیستم‌های کنترل نسخه، commit یک عملیاتی است که آخرین تغییرات کد منبع را دریافت و به repository انتقال می‌دهد. با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت که هنوز گوشی‌های پرچمدار زیادی هستند که از این کدک پشتیبانی نمی‌کنند و این شامل دستگاه‌هایی که با اسنپدراگون 8 نسل 1 عرضه شده‌اند نیز می‌شود.

کدک AV1 اندروید 14

با این حال به عنوان مثال گلکسی S22 نسخه اسنپدراگون از قابلیت رمزگشایی این کدک پشتیبانی نمی‌کند اما ورژن اگزینوس آن از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و درخواست گوگل از OEM ها برای عرضه نکردن آپدیت اندروید برای گوشی‌های پرچمدار شاید مقداری عجیب باشد، هر چند که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

با این حال گوگل احتمالا در نظر دارد استفاده از کدک AV1 را در سال‌های آینده اجباری کند اما به نظر نمی‌رسد که تنها پشتیبانی نکردن از این قابلیت به تنهایی یک دستگاه‌ها را از دریافت آپدیت جدید اندروید 14 محروم کند، خصوصا اگر گوشی مورد نظر یک ورژن پرچمدار باشد.

  • موتورولا لیست گوشی‌های دریافت‌کننده اندروید 13 را منتشر کرد
  • افشای IP دستگاه با استفاده از گزینه Always-on VPN در اندروید
  • اتصال به وای فای در حالت هواپیما برای کاربران اندروید ممکن شد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا