فناوری

گوشی های چینی مملو از نرم افزارهای جاسوسی هستند

بازار گوشی‌های هوشمند بسیار گسترده است. از نظر بیشتر ما برندهایی مثل سامسونگ و اپل حرف اول را در این صنعت میزنند. اما باید به یاد داشته باشیم که وان پلاس، اوپو، شیائومی و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی که دائماً در حال نوآوری هستند و گوشی‌های جدید و قدرتمند عرضه می‌کنند نیز نقش مهمی را در این بازار ایفا می‌کنند. بااین‌حال، آخرین تحقیقات دانشگاه ادینبورگ و کالج ترینیتی دوبلین، نگرانی‌هایی را در رابطه با نرم افزارهای جاسوسی این گوشی های هوشمند چینی مطرح می‌کند. به نظر می‌رسد که گوشی‌های هوشمند شیائومی، وان پلاس، و اوپو ریلمی که از محبوب‌ترین برندها در چین هستند، از طریق سیستم‌عامل‌های خود و همچنین برنامه‌های پیش‌فرض حجم بالایی از اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.

گوشی‌های وان پلاس، اوپو، شیائومی و ریلمی در چین داده‌های مختلفی را بدون رضایت کاربران جمع‌آوری و ارسال می‌کنند

طبق تحقیقات، تلفن‌های گوشی‌های وان پلاس، اوپو، شیائومی و ریلمی با تعداد زیادی برنامه‌های سیستمی از پیش نصب‌شده عرضه می‌شوند. اغلب این نرم‌افزارها مجوزهای زیادی دسترسی دارند که به طور پیش‌فرض فعال هستند. از آنجاییکه این مجوزها باید توسط کاربر صادر شود، این اولین خط قرمزی است گوشی‌های چینی از آن عبور می‌کنند.

برنامه‌های از پیش نصب‌شده گوشی‌های وان پلاس، اوپو و شیائومی مسئول بسیاری از فعالیت‌های مشکوک مانند جمع‌آوری و ارسال اطلاعات حساس موجود در دستگاه هستند. برخی از دادهای مهمی که این برنامه‌ها بدون رضایت کاربر جمع‌آوری و ارسال می‌کنند، عبارتند از: لوکیشن دستگاه، نمایه کاربر، روابط اجتماعی کاربر، شناسه دستگاه، الگوهای استفاده از برنامه، تاریخچه پیامک و شماره تماس. حتی اگر کاربر تصمیم بگیرد مجوزها را صادر نکند، همه این اطلاعات جمع‌آوری می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود، هیچ هشداری درمورد داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شود، وجود ندارد. ترسناک ترین قسمت ماجرا نیز این است که برای رمزگشایی این دادها و کشف کاربری که داده‌ها به او تعلق دارد نیازی به علم فضایی نیست.

نرم افزارهای جاسوسی گوشی های چینی

جای تعجب نیست که چنین حوادثی در گذشته اتفاق افتاده‌است. بااین‌حال، بخش مهمی از تحقیقات نشان می‌دهد که این بررسی بر روی دستگاه‌های تلفن همراهی مثل وان پلاس 9R، شیائومی ردمی نوت 11 و اوپو ریلمی Q3 پرو انجام شده که در چین فروخته می‌شوند. همین مسئله امنیت خاطر مصرف‌کنندگان بین‌المللی دستگاه‌ها را تا حدی مهیا می‌کند. زیرا نسخه چینی اندروید شامل نرم افزارهای جاسوسی پیش‌فرض زیادی می‌شود که خبری از آن‌ها در بازار جهانی گوشی های هوشمند نیست. همچنین، کاربران برای اعطای مجوز به آن‌ها، اختیار عمل بیشتری در کشورهای دیگر دارند. اما با توجه به اینکه امکان وقوع آن وجود دارد، اگر در سطح بین‌المللی هم اتفاق بیفتد، تعجب نخواهیم کرد.

  • تلاش شرکت چینی Baidu برای توسعه سیستمی مانند ChatGPT
  • رونمایی اعضای جدید خانواده Poco شیائومی: پوکو X5 و پوکو X5 پرو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا