بازی هافناوریکسب و کار

یک سوم تمامی کامپیوترهای شخصی به ویندوز 7 مجهزند: محبوبیتی که کم شدنی نیست

تقریبا 5 ماه از زمانی که مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز 7 خاتمه داده است می‌گذرد. کاربران این سیستم عامل فقط در صورت پرداخت مبلغ مشخصی صرفا بروزرسانی‌های امنیتی مهم را دریافت می‌کنند. با این حال هنوز این سیستم عامل کنار گذاشته شده از سوی مایکروسافت بعد از ویندوز 10 محبوب‌ترین سیستم عامل است و 25 درصد از سهم بازار سیستم عامل‌ها را در اختیار دارد.

مایکروسافت هفتمین نسخه از سیستم عامل ویندوز را در سال 2009 با عنوان Windows 7 منتشر کرد تا کاربران بهترین تجربه استفاده از ویندوز را در تمام تاریخ این سیستم عامل را داشته باشند. از ژانویه 2015 پشتیبانی غول نرم‌افزاری جهان از این نسخه ویندوز وارد فاز تمدید شد و کاربران امکان دریافت بروزرسانی‌های امنیتی مهم، رفع باگ‌ها و پشتیبانی فنی را تا 5 سال دیگر در اختیار داشتند. تا اینکه بالاخره در 14 ژانویه سال میلادی جاری پشتیبانی تمدید شده ویندوز 7 به پایان رسید. با این حال هنوز مشتریان نسخه تجاری و پروفشنال این سیستم عامل قادرند با پرداخت سالانه 25 دلار برای نسخه اینترپرایز و 50 دلار برای نسخه پروفشنال در قابل هر کامپیوتر شخصی آپدیت‌های امنیتی را دریافت کنند. که البته این مبلغ هر سال دو برابر خواهد شد.

سهم ویندوز 7

ویندوز 7 پرطرفدارترین سیستم عامل منسوخ شده تاریخ

اما دیگر Windows 7 هیچ آپدیتی به منظور رفع باگ یا حفره‌های امنیتی جدید دریافت نمی‌کند که طبیعتا باعث می‌شود این سیستم عامل در مقابل حمله‌های سایبری آسیب‌پذیر باشد. مرکز امنیت سایبری بریتانیا به کاربران هشدار داده که از Windows 7 برای انجام امور بانکی اینترنتی و حتی ایمیل‌ها استفاده نکنند. با این وجود کاهش کاربران این سیستم عامل از ماه ژانویه بسیار جزئی بوده است به طوری که طبق آمار NetMarketShare هنوز 24.28 درصد از کاربران Windows 7 را بر روی کامپیوترهای شخصی خود نصب دارند. سهم این سیستم عامل در گذشته 35 درصد بود و افت 10 درصدی برای یک سیستم عامل با قدمت 10 سال که دیگر پشتیبانی هم نمی‌شود اصلا بد نیست.

اما چه چیزی باعث شده این کاربران در مهاجرت به ویندوز 10 امتناع کنند؟ مسائل حریم شخصی که البته مایکروسافت بسیاری از آنها را اخیرا رفع کرده مهم‌ترین عامل بوده است. مشکلات متعدد بروزرسانی‌های ویندوز 10 عامل دیگری بر این مسئله بوده است. صاحبین کسب و کار نیز تمایلی به آپدیت سیستم عامل سیستم‌های خود ندارند. با این حال ویندوز 10 با سهم 57.83 درصدی جایگاه خود را به عنوان محبوب‌ترین سیستم عامل دسکتاپ حفظ کرده است. در ماه مارس مایکروسافت اعلام کرد تعداد دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل از یک 1 میلیارد دستگاه عبور کرده است. مایکروسافت 20 ماه دیرتر به این هدف خود دست پیدا کرد که خبر خوبی برای لینوکسی محسوب می‌شود که برای اولین بار به سهم 3.17 درصدی دست پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا