بازی هافناوریکسب و کار

صرف بودجه 400 میلیارد تومانی برای ایجاد مرکز داده اختصاصی پیام رسان های داخلی

شرکت زیرساخت ارتباطات ایران اعلام کرده است 400 میلیارد تومان بودجه برای مرحله دوم حمایت از اپلیکیشن‌های پیام رسان داخلی هزینه کرده است. به گفته سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت زیر ساخت، این بودجه صرف ساخت مرکز داده برای پیام رسان‌های بومی شده است. بنابی با اعلام سرمایه‌گذاری 4000 میلیارد ریالی در این راستا، گفته است با این مبلغ یک مرکز داده اختصاصی برای پیام رسان های داخلی و همچنین 500 سرور قدرتمند به این نوع برنامه ها اختصاص یافته است. افتتاح این مرکز یکشنبه آینده در تاریخ 16 شهریور ماه صورت خواهد گرفت. این در حالیست که چندی پیش آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود مرکز داده اختصاصی برای پیام رسان ها تا نیمه مرداد ماه ایجاد خواهد شد.

400 میلیارد تومان برای ساخت مرکز داده اختصاصی پیام رسان های داخلی

15 سال پیش بود که در کشورمان طرحی به نام شبکه ملی اطلاعات کلید خورد. هدف این پروژه، استقلال در شبکه اینترنت و مجزا از اینترنت جهانی است. چیزی که نزد عموم کاربران با عنوان اینترنت ملی شناخته می‌شود. اینترنتی که دسترسی جهانی در آن معنا و مفهومی ندارد و همین موضوع باعث شده تا امروز فعالان حقوق بشر و نهادهای فعال در زمینه آزادی اطلاعات در این مورد ابراز نگرانی کنند. در راستای این پروژه، طرح‌هایی مانند موتورهای جست و جوی داخلی و پیام رسان‌های بومی به سرانجام رسیده است. در گذشته پیشنهادی برای واگذاری مدیریت اینترنت ورودی در ایران با هدف ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی به سازمان به نیروهای مسلح، در قالب یک طرح توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شده که البته هنوز به تصویب نرسیده است.

بندی از این طرح، موضوع مرزبانی دیجیتال و دفاع سایبری از کشور و جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز از داده‌های مجازی در درگاه ورودی و خروجی پهنای باند کشور با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح، توسط مراجع ذی‌ربط را مطرح می‌کند. محدودیت وظایف ستاد کل نیروهای مسلح در این بخش نیز با پیشنهاد این ستاد به تصویب مقام معظم رهبری خواهد رسید. این طرح اولین بار در سال 1397، در مجلس دهم نیز مطرح شد اما نتیجه‌ای را به دنبال نداشت.

بیشتر بخوانید: کنترل فضای مجازی در اختیار نهاد زیر نظر رهبری باشد – تلگرام اسرائیلی است!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا