فناوری

ارسال پیام هشدار زلزله برای کاربران – هک شبکه همراه اول، مشکل فنی یا خطای انسانی!؟

ساعاتی قبل بر روی گوشی برخی از کاربران داخل ایران پیام مبنی بر هشدار زلزله ارسال شد. ظاهراُ مرکز لرزه‌نگاری نقشی در ارسال این پیام نداشته و شبکه خبر دلیل آن را هک شبکه همراه اعلام کرده است.

به گزارش سخت‌افزارمگ؛ ساعاتی پیش  تعدادی از کاربران همراه بر روی گوشی موبایل خود هشدار اضطراری پیام زلزله را دریافت کردند که در آن گفته شده بود آرام باشند و پناهگاهی در اطراف پیدا کنند. ظاهراً این پیام صحت نداشته و مرکز لرزه‌نگاری کشور هم در ساعات گذشته زلزله‌ای با شدت قابل توجه را ثبت نکرده است.

هک شبکه همراه اول صحت ندارد!

کمی پس از ارسال این هشدار مرکز لرزه‌نگاری کشور این خبر را تکذیب کرد و در بیانیه خود عنوان کرد که هیچ وضعیت غیرعادی در رابطه با زلزله تا لحظه انتشار این اطلاعیه مشاهده نشده است.

پس از انتشار این پیام، شبکه خبر در زیرنویس برنامه‌ها خود اعلام کرد که «در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است. این پیام جعلی است، از منازل خود خارج نشوید».

ارسال پیام هشدار زلزله برای کاربران - هک شبکه همراه اول، مشکل فنی یا خطای انسانی!؟

این در حالیست که رئیس سازمان رگولاتوری احتمال هک در این زمینه را رد کرد و دلیل آن را «یک مسئله فنی» در شبکه همراه اول دانست. محمدامین آقامیری ادعای مجریان شبکه خبر مبنی بر هک به‌دلیل نصب بدافزار و فیلترشکن رایگان روی گوشی (!) را نفی و گفت:

«سازمان تنظیم مقررات به‌صورت 24 ساعته روی اپراتورهای همراه و ثابت نظارت دارد. به‌محض انتشار این پیام، شبکه مورد بررسی قرار گرفت و اعلام می‌کنیم هیچ‌گونه هک یا درز اطلاعاتی صورت نگرفته است و ارسال این پیام ارتباطی به بدافزارها ندارد. اگر منشأ این پیام نفوذ یا هک بود، رفتار آن در شبکه مشخص بود و مسئولان فنی از آن آگاه می‌شدند.»

در سمت دیگر ماچرا، معاون وزیر کشور هم مدعی شد که این هشدار ناشی از یک خطای انسانی در شرکت همراه اول بوده است. مجید میراحمدی در گفت‌وگو با شبکه خبر  عنوان کرد که این پیام ناشی از خطای انسانی در واحد تحقیق و توسعه همراه اول بوده و تیم در کار بر روی پروژه انتشار این پیام بود که موجب این اشتباه شد.

معاون سازمان پدافند غیرعامل نیز با تکرار اظهارات معاون وزیر، اضافه کرد که این پیام به‌جای ارسال برای 20 گوشی به اشتباه برای کل شبکه ارسال شده است. او گفت که عمدی یا سهوی بودن ارسال این پیام نیاز به بررسی دارد و خبرهای تکمیلی درباره آن متعاقباً اعلام خواهد شد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داده است.

واکنش همراه اول به هشدار زلزله

همراه اول با ارسال پیامی به کاربران خود اعلام کرد که «اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده‌اید، این پیام صحت ندارد». مدیرکل ارتباطات همراه اول نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر از مشترکین دریافت کننده این پیام عذرخواهی کرد و با رد احتمال هک و نفوذ، گفت که خطای انسانی رخ داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا