فناوری

اندروید 13 تنها بر روی 12 درصد از گوشی‌های اندرویدی نصب است

در زمان‌های قدیم که همه‌چیز وضعیت بهتری نسبت به حال داشت، گوگل آمارا ماهانه توزیع اندروید را در یک وبسایت در دسترس عموم قرار می‌داد. این روزها اما شفافیت گوگل کمتر شده است و احتمالاً دلیل آن نیز عملکرد ناامیدکننده این شرکت در ارائه آپدیت‌های سیستم عاملی است. جدیدترین آمارها نیز نشان می‌دهد که تنها 12 درصد از کاربران گوشی‌های اندرویدی به سیستم عامل اندروید 13 مجهز شده‌اند.

بر کسی پوشیده نیست که سرعت ارائه آپدیت‌های اندروید قابل مقایسه با رقیب، یعنی iOS نیست و همین موضوع باعث شده تا اپل بی‌رحمانه همتای خود را مورد تمسخر قرار دهد. آمارهای منتشر شده از میزان توزیع نسخه‌های جدید اندروید هم به گونه‌ای است که حتی شاید کاربران اندروید هم به اپل در این رابطه حق بدهند. عدم شفافیت گوگل هم در این زمینه وضعیت را بدتر کرده است. غول جستجوی جهان در حال حاضر گزارشات پراکنده‌ای را از طریق Android Studio ارائه می‌کند. اما این گزارشات به سرعت بروزرسانی نمی‌شوند. به عنوان مثال آخرین گزارش مربوط به ماه ژانویه بود و حالا بعد از چندماه شاهد بروزرسانی هستیم.

درصد ناامیدکننده توزیع اندروید 13 و حتی 12

در مقایسه با ژانویه سهم بازار اندروید در میان دستگاه‌های اندرویدی بیش از 2 برابر شده است و از 5 درصد به 12.1 درصد رسیده است. این درصد پیشرفت می‌توان به‌خودی خود بسیار چشمگیر باشد، البته فقط در صورتیکه به این موضوع توجه نداشته باشید که 8 ماه از زمان عرضه این نسخه از سیستم عامل گذشته و رفته رفته شاهد رونمایی نسخه جایگزین آن خواهیم بود.

 اما این همه ماجرا نیست. اندروید 12 حتی از این هم ناامیدکننده‌تر عمل کرده و با وجود آنکه بیش از یک سال از عرضه آن گذشته تنها بر روی 13.3 درصد از دستگاه‌های اندرویدی نصب است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که جانشین آن، یعنی اندروید 13 بتواند در آینده وضعیت بهتری داشته باشد.

توزیع اندروید 13
توزیع اندروید 13 در ژانویه
توزیع اندروید 13
توزیع اندروید 13 در زمان حال

در میان گزارش ناامیدکننده، شاهد هستیم که سامسونگ توانسته وضعیت بروزرسانی‌های خود را به شکل موثری بهبود ببخشد. شرکت‌های چینی مانند وان‌پلاس، اوپو و ریلمی نیز بسیار سریع عمل کرده‌اند.

نکته عجیب در رابطه با نمودار توزیع اندروید اینست که امروزه اندروید 11 که در سال 2020 عرضه شد، پراستفاده‌ترین نسخه اندروید است. در حالیکه دو سال و نیم از زمان عرضه آن می‌گذرد، 23.5٪ از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. این بیشتر از اندروید 12 و 12L است که در مجموع 16.5 درصد از بازار اندروید را در اختیار دارند.

  • معرفی بهترین شبیه‌سازهای Nintendo 3DS برای سیستم عامل اندروید
  • بازی Mega Man X برای سیستم عامل Android عرضه شد
  • عرضه بازی Ultimate Sackboy برای تلفن‌های همراه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا