بازی هافناوریکسب و کار

راهنمای خرید سیستم کامپیوتر PC خانگی و اداری

سال گذشته سالی بسیار سخت و طاقت فرسا برای خریداران کامپیوتر های رومیزی (دسکتاپ) و ارتقا دهندگان قطعات PC بود. چنان چالش های داخلی و خارجی به گونه ای یکی پس از دیگری در برابر کاربران قرار گرفت تا خرید کامپیوتر و قطعات تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شود. به یاد دارم بارها و بارها برای بسیاری از دوستان و کاربران لیست پیشنهادی سیستم نوشته و به آنها داده ام و پس از چند ساعت یک سوم قطعات پیشنهای یا ناموجود شده و یا توسط برخی فروشندگان به قیمت هایی بالاتر به فروش رفته است. در سالهای نچندان دور، تهیه سیستم های دسکتاپ بدین صورت بود که خریدار هفته ها فرصت داشت با تحقیق و پرس و جو به صورت آنلاین و یا به صورت حضوری با گرفتن لیست از مغازه ها به تحقیق و بررسی برای پیدا کردن بهترین قیمت و قطعه بپردازد. اما امروزه با تغییرات ناگهانی موجودی انبار ها و نوسانات شدید ارزی، دور از واقعیت نیست اگر ادعا کنیم هیچ لیست پیشنهادی بیش از چند ساعت اعتبار نخواهد داشت. حال که در ابتدای سال 1398 به سر می بریم، همچنان وضعیت ارزی نامطمئن و واردات قطعات به صورت نامنظم و بدون روند ثابت پیش می رود و همه ی نشانه ها حاکی از ادامه ی بی ثباتی در بازار سخت افزار در ایران است. در این اوضاع بلبشو سعی می کنیم برای دوستانی که بودجه محدود دارند، نمی توانند به یک باره کامپیوتر تهیه کنند، در این مطلب راهنمایی های لازم را در مورد نحوه خرید قطعات ارائه کنیم، تا شاید کمکی باشه این دوستان نیز بتوانند با برنامه ریزی به آرزوی خود برسند.

تهیه کامپیوتر یک پروژه است نه خرید یکباره

در گذشته برای خرید یک کامپیوتر، می توانستید یک بودجه مشخصی را فراهم کنید، مثلا بین 1 تا 5 میلیون تومان بودجه داشتید، و می رفتید کلیه قطعات مورد نیاز را تهیه می کردید تا صاحب کامپیوتر شوید. امروزه، فقط یک قطعه در سطح متوسط 5 میلیون تومان است. در چنین شرایطی دیگر امکان خرید یکباره کامپیوتر برای اکثریت مردم میسر نیست. تا دو سال پیش با 6 تا 10 میلیون تومان می توانستید بهترین سیستم های گیمینگ و رندرینگ را تهیه کنید، اما دیگر آن روزها گذشت، زندگی همینه، باید واقع بین بود. باید یکی یکی و کم کم قطعات را تهیه کنید و سپس بعد از مدتی صاحب کامپیوتر شوید. برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی دقیق و زمان بندی داشته باشید. ما ایرانی ها (شامل خودم) اغلب بی نظم و بی برنامه هستیم، باید به خودمان بیاییم و اگر هدف داریم باید برای رسیدن به آن هدف تلاش کنیم. هرچند همه می دانیم برنامه ریزی در ایران خودش یک چالش است و با علم به اینکه در وضعیتی هستیم که شب می خوابیم – صبح بیدار می شویم – همه قیمت ها زیر و رو می شوند، خیلی نمیتوان برنامه ریزی کرد اما، باید تلاش خود را بکنیم. پس، با خودتان صادق باشید و تمام تلاش خود را برای برنامه ریزی درست و رسیدن به هدف به کار ببرید.

زمان بندی

با توجه وضعیت اقتصادی و فاصله درآمد ها با قیمت قطعات، حداقل زمان مورد نیاز پروژه تهیه کامپیوتر یک سال است، بدین معنا که این راهنما، بر مبنای تهیه کامپیوتر ظرف یکسال (سال 1398) نوشته می شود. اگر به هر دلیلی، مدت پروژه بیش از یک سال شود، کار مشکل تر و سخت تر خواهد شد. با این مبنا که قرار است ظرف یک سال صاحب کامپیوتر شویم مطلب را ادامه می دهیم.

تهیه لیست اقلام مورد نیاز

باید لیستی از قطعات تهیه کنیم. خیلی از کاربران در حال حاضر هیچ قطعه ای ندارند و باید کلیه تجهیزات یک کامپیوتر را از صفر تا صد تهیه کنند. بسیاری از کاربران برخی قطعات را از قبل دارند، و صرفا چند قطعه مشخص باید خریداری کنند. برخی هم فقط به دنبال ارتقای یک یا دو قطعه هستند. از آنجایی که راهنمایی مورد به مورد نمی توان انجام داد، ما بیس و پایه راهنمایی را برای دوستانی که از صفر می خواهند سیستم تهیه کنند می گذاریم. ترتیب لیست قطعات بر اساس اولویت خرید می تواند تغییر کند، اما انتخاب برخی از قطعات وابسته به دیگری هستند. جلوتر توضیح خواهیم داد چگونه با دقت قطعات را انتخاب کنید تا در مراحل بعدی به مشکل بر نخورید. هدف از این مطلب راهنمایی در رابطه با تهیه سیستم های خانگی و اداری است.

تهیه سیستم کامپیوتر دسکتاپ برای منزل

  • پردازنده CPU
  • مادربرد Motherboard

برای تهیه سیستم خانگی در اولین قدم به سراغ پردازنده و مادربرد می رویم. پیشنهاد ما این است که بروید سراغ پردازنده های Intel، تمرکز اصلی بر روی اینتل باشد، حالا با هر بودجه ای که دارید، از پردازنده های Intel Pentium گرفته تا Core i3 ها که اصولا برای سیستم های خانگی با کاربری عمومی ساخته شده اند. در نظر داشته باشید، پردازنده های اینتل قدرت پردازش تک هسته ای بهتری دارند، برای مصارف روزمره مناسب تر هستند. پشتیبانی خوبی از عموم نرم افزار ها دارند، با اغلب رمها و سخت افزار ها سازگاری بهتری دارند، وجود گرافیک مجتمع درون آنها شما را از تهیه کارت گرافیک مجزا بی نیاز می کند و همچنین کولر استوک خوبی به همراه آنها عرضه می شود. برای پردازنده های اینتل راحت تر می توان مادربرد تهیه کرد چرا که تنوع بیشتری دارند؛ و از همه مهمتر، پردازنده های اینتل دست دومش در ایران خریدار بهتری دارد، اگر روزی روزگاری خواستید سیستم را بفروشید، اگر سیستم خانگی شما پردازنده اش اینتل باشد، آن را از شما خیلی بهتر می خرند و همیشه برای آن خریدار هست.

پس، بودجه اولیه شما می شود مساوی قیمت یک پردازنده اینتل و یک مادربرد مناسب برای آن. مثلا قیمت امروز پردازنده Intel Pentium G4400 برابر 910 هزار تومان است و ارزان ترین مادربرد H110 مناسب برای آن بین 700 تا 800 هزار تومان قیمت دارد. پس حداقل بودجه ی اولیه که باید فراهم کنید یه چیزی حدود 1.8 تا 2 میلیون تومان است. تا زمانی که این بودجه را فراهم نکردید به کامپیوتر نباید فکر کنید. حداقل پله ی اول نیاز به 2 میلیون تومان در این تاریخ دارد. حالا اگر بودجه ی بیشتری دارید، می توانید پردازنده های بهتر اینتل مثلا Core i3 7100 با مادربرد B250 و یا Core i3 8100 با مادربرد H310 را تهیه کنید. اگر در آینده قیمت ها بالاتر رفت، به اجبار باید بودجه بیشتری فراهم کنید. پس هر چه زودتر دست به کار شوید برای تهیه سیستم که به نفع شماست. با صبر کردن و فکر اینکه در آینده قیمت ها پایین می آید خودتان را گول نزنید.

برای مادربرد، توجه به وجود خروجی گرافیکی VGA و یا DVI از مهمترین ویژگی هایی است که باید به آن دقت کنید. چرا که مانیتوری که بعد ها تهیه می کنید حتما VGA خواهد داشت. پس برای استفاده خانگی به ترتیب از مادربرد های ایسوس، گیگابایت و ام اس آی می توانید استفاده کنید، حال بسته به بودجه و موجودی قطعات، گزینه ی شما می تواند متفاوت باشد..

  • حافظه موقت RAM

پس از تهیه پردازنده و مادربرد، نوبت به تهیه بودجه مناسب برای خرید رم می رسد که برای سیستم های خانگی حداقل 2 عدد رم 4 گیگ DDR4 با حداقل فرکانس 2133 یا 2400 گزینه مناسبی است، فرکانس های بالاتر در این سطح از کاربری هیچ کاربردی ندارند. در مورد رم اولویت اول برند G.SKILL باشد، و در صورت فقدان موجودی و یا نبود بودجه کافی، از مارک های معروفی مثل KINGSTONE، ADATA، GEIL، CRUCIAL، CORSAIR و APACER تهیه کنید.

دقت کنید رم را می توان تک ماژول برداشت مثلا یک عدد 4 گیگ و یا یک عدد 8 گیگ، اما به دلیل ساختار دو کاناله سیستم ها، تهیه دو عدد ماژول رم، برای پیشگیری از ایجاد گلوگاه در سیستم، بشدت توصیه می شود، پس 2 تا رم 4 گیگ بهتر از یک رم 8 گیگ است، 2 تا رم 8 گیگ بهتر از یک رم 16 گیگ است. همیشه به یاد داشته باشید رم باید جفت باشد در غیر این صورت سرعت سیستم با یک ماژول رم، به نصف کاهش پیدا می کند.

اگر دو تا ماژول رم 4 گیگ موجود نبود، به اجبار موقتا یک رم 8 گیگ تهیه کنید و در اولین فرصت برای ارتقا، یک نمونه دیگر مشابه آن تهیه کنید.

  • حافظه ذخیره سازی اصلی HDD + SSD

یک سیستم امروزی نیاز به حداقل یک هارد دیسک و یک عدد SSD دارد. از SSD برای نصب سیستم عامل و برنامه ها استفاده می شود و از هارد دیسک برای آرشیو فایل ها. اگر از نظر بودجه در مضیقه هستید، و داشتن فضای بیشتر را به سرعت ترجیح می دهید، یک هارد دیسک 1 ترابایتی از برند وسترن دیجیتال آبی، توشیبا و یا سیگیت را در اولیت خرید قرار دهید. اگر سرعت سیستم را بر داشتن فضای بیشتر ترجیح می دهید، تهیه یک اس اس دی 120 یا 240 گیگابایتی از برند سامسونگ، پلکستور، کروشال، و یا کینگ استون را در اولویت خرید قرار دهید.

در نهایت هر دوی این درایو ها (HDD + SSD) را بهتر است برای سیستم خانگی تهیه کنید اما با اولویت بندی بر اساس نیاز خود خرید کنید.

  • پاور PSU

پاور قلب حیاتی سیستم است. در سیستم های خانگی با توجه به اهمیت حفظ امنیت قطعات برای اقتصاد خانواده، پیشنهاد ما استفاده از پاور های برند گرین است. در این سطح کاربری به هیچ وجه توصیه دیگری نمی کنیم، اگر چه پاور های رده پایین گرین هم گران قیمت شده اند اما به دلیل برخورداری از استاندارد لازم برای سیستم های خانگی و همچنین مدت زمان گارانتی خوب، در اولویت اول پیشنهاد ما قرار می گیرند. نکته ای که باید متذکر شد، پاور سیستم را بهتر است هر 3 سال یک بار عوض کرد و در مورد پاور های بودجه محور گرین، مدت زمان گارانتی معیار خوبی برای زمان تعویض پاور/ارتقای آن است.

برای محاسبه توان سیستم می توانید از محاسبه گر Outervision کمک بگیرید. توصیه می کنم هر میزان واتیج که در آن سایت به عنوان حداقل پاور پیشنهاد شد، 100 وات بالاتر را برای سیستم خود تهیه کنید تا در آینده در صورت افزایش تعداد هارد دیسک یا اس اس دی ها و یا فن برای سیستم، مجبور به ارتقای پاور نباشید.

به عنوان یک راهنمایی عمومی، اگر قرار نیست برای سیستم خود هرگز کارت گرافیک تهیه کنید، حداقل یک پاور 450 وات بخرید، و اگر ممکن است در آینده برای سیستم خود کارت گرافیک تهیه کنید، بسته به نوع کارت گرافیکی که می خرید، پاور های 500 وات به بالا مناسب تر هستند. با استفاده از محاسبگر اوترویژن می توانید میزان حداقل پاور مناسب را محاسبه کنید. البته در مقاله مربوط به سیستم های گیمینگ توضیح مفصل تری در مورد پاور خواهیم داد.

  • کیس CASE

تهیه کیس به غیر از بودجه بستگی به ذائقه و سلیقه شما هم دارد. کیس های ارزان قیمت (زیر 500 هزار تومان) معمولا از استاندارد پایینی برخوردار هستند و خیلی فرقی نمی کند کدام را تهیه کنید. هر کدام قیافه بهتری داشتند و برندشان معروفتر بود بخرید. اگر کیس استاندارد و با کیفیت بخواهید مدلهای بالای 500 هزار تومان را بر اساس سلیقه خود انتخاب کنید. بدیهی است هزینه کردن برای کیس بیش از 1 میلیون تومان برای سیستم خانگی پیشنهاد نمی شود.

هر مدلی انتخاب می کنید، 3 نکته را در نظر داشته باشید، اگر کیس را قرار است در خانه بر روی زمین روی موکت یا فرش قرار دهید، باید کیس شما پایه های بلند 2 یا 3 سانتیمتری داشته باشد تا با ارتفاع مناسب هوا از زیر کیس بتواند وارد دریچه پاور شود. استفاده از کیس های ارزان قیمت پایه کوتاه، ضمن کاهش گردش هوا در محافظه پاور، باعث گرم شدن سیستم، جمع شدن مو و گرد و خاک و همچنین کاهش عمر پاور می شود.

نکته دوم، جایگاه فرانت پنل یا محل قرارگیری کلید های روی کیس و جک هدفون است. اگر کیس را روی زمین یا زیر میز قرار می دهید، دقت کنید محل دکمه ها و جک 3.5 میلیمتری هدفون بر روی سقف کیس و یا بخش فوقانی قرار گرفته باشد تا سیم هدفون به کیس برسد و برای روشن و خاموش کردن کامپیوتر نیاز به دولا شدن نباشد. اگر کیس را بر روی میز کامپیوتر قرار می دهید، جایگاه فرانت پنل در بخش پایین در جلوی کیس باشد تا دسترسی به آنها برای کاربر راحت تر باشد.

نکته سوم، وجود درگاه پر سرعت USB 3.0 در جلوی کیس است بخصوص اگر مادربرد شما مجهز به خروجی فرانت پنل USB 3.0 باشد، وجود این درگاه برای نصب سریعتر ویندوز و اتصال درایو های اکسترنال حیاتی است.

  • مانیتور Monitor

در مورد مانیتور، بودجه حرف اول را می زند، بشدت توصیه می کنیم سراغ مانیتور های FHD با رزلوشن 1080P و حدود 22 اینچ بروید چرا که ویندوز 10 و قریب به اتفاق سایت ها از حداقل رزلوشن FHD پشتیبانی می کند پس هیچ آینده ی روشنی برای مانیتور با دقت کمتر از فول اچ دی متصور نیست. برند های LG، Samsung، BenQ، و Asus بر اساس بودجه بهترین ها هستند؛ سراغ برند های بی نام و نشان نروید.

به درگاه ورودی مانیتور توجه کنید، اغلب مانیتور ها ورودی VGA دارند اما به هر صورت از تطابق ورودی مانیتور با خروجی تصویر روی مادربردی که انتخاب کردید اطمینان حاصل کنید.

  • موس و کیبرد Keyboard/Mouse

برای موس و کیبرد، سراغ برند های وطنی، فراسو، یا تسکو بروید، مدلهای جذاب و جالبی دارند. برخی از مدلهای بودجه محور گرین هم جالب توجه هستند و می توان با 200 هزار تومان این بخش را جمع کرد.

  • اسپیکر یا هدفون

تماشای فیلم و یا گوش دادن به موسیقی بخش مهم یک سیستم خانگی است، اخیرا شرکت گرین یکی دو مدل اسپیکر جالب توجه وارد بازار کرده است. همچنین مدلهای ارزان قیمت لاجیتک، و تسکو هم قابل توجه هستند. از میان این برند ها یکی را که با بودجه شما بیشتر سازگار است انتخاب کنید.

  • درایو نوری ODD

در سطح دنیا استفاده از درایو نوری یا ODD منسوخ شده است اما در ایران ما هنوز خواهان بسیاری بخصوص در سطح خانگی دارد، از این رو در صورت نیاز می توان از درایو های اینترنال و یا اکسترنال نوری بهره برد. با میانگین قیمتی 200 هزار تومان می توان این بخش را نیز تهیه کرد.

تهیه سیستم کامپیوتر اداری

معمولا شرکت ها به سراغ All-in-One ها می روند، هم به لحاظ فضای کمتری که اشغال می کنند و هم به لحاظ بودجه و راحتی خرید. اما اگر برای محل کار خود به فکر تهیه کامپیوتر دسکتاپ هستید، چه شما به عنوان مدیر شرکت می خواهید سیستم را تهیه کنید و چه قرار است مامور خرید شما اقدام به تهیه سیستم کند، پیشنهاد ما این است که برای تهیه سیستم های اداری سراغ پلتفرم AMD بروید چرا که بسیار ارزان قیمت هستند و پشتیبانی طولانی دارند. مثلا سالهای سال AMD برای یک پلتفرم انواع پردازنده ها را تولید می کند و این خبر خوبی است برای شرکت ها تا مدتها بتوانند بر روی یک پلتفرم باقی بمانند. سیستم های مبتنی بر AMD دوام قابل قبولی دارند بخصوص در وضعیتی که سیستم های ساده اداری در اتاق ها روی زمین ولو خواهند بود و کلی مو و گرد و خاک داخلشان خواهد رفت؛ از طرفی کارمند و یا منشی پشت سیستم اهمیتی به سلامت قطعات نمی دهد، معلوم نیست چگونه قرار است از سیستم اداری بهره گیری شود، بنابراین مته به خشخاش نگذارید، یه سیستم AMD ارزان قیمت تهیه کنید، تهش یک صفحه Web با Word و Excel بیشتر قرار نیست باز باشد.

یک سیستم AMD با ارزان ترین پردازنده هایش مثل Athlon 200GE، یا A8-9600 Bristol Ridge که گرافیک مجتمع دارند به همراه مانیتور های وطنی XVision و موس و کیبرد تسکو و درایو نوری بیش از 5 الی 6 میلیون تومان نخواهد شد، بنابراین با توجه به اینکه مدیر یک شرکت یا یک اداره، قطعا باید 5 میلیون تومان ته صندوقش داشته باشد، توصیه بر این است کلیه قطعات را به یک باره تهیه کنید. برای تهیه سیستم های تخصصی اداری، مانند سیستم های چند گانه و چند کاربر کلاینت و سرور و سیستم هایی که با سیستم عامل های مجازی کار می کنند، می بایستی مورد به مورد مشاوره تخصصی دریافت کنید و امکان راهنمایی عمومی نیست.

همانطور که در مقدمه مقاله آمد به دلیل نوسانات و تغییرات موجودی، هدف از این مقاله کمک به تهیه سیستم است و لزوما قرار نیست لیست قطعات ارائه شود. بدیهی است دوستانی که نیاز به سیستم های خانگی دارند می توانند نسبت به دریافت مشاوره در انجمن و یا در پایین همین مقاله پیام خود را بگذارند.

در مقاله بعدی برای سیستم های گیمینگ راهنمایی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا