فناوری

ساترا: حذف فیلیمو و آپارات پیگیری بین المللی خواهد شد

ساترا در واکنش به حذف فیلیمو و آپارات از فروشگاه گوگل پلی اعلام کرده است که این موضوع را در سطح بین المللی پیگیری خواهد کرد.

در چند هفته اخیر گوگل اقدام به حذف یک سری از برنامه‌های ایرانی کرده است. این جریان با حذف روبیکا و ذره بین آغاز شد و حالا با فیلیمو و آپارات ادامه پیدا کرده است. سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) معتقد است که با وجود گمانه‌زنی‌های اولیه مبنی بر وجود منشأ داخلی برای حذف این برنامه‌ها، فاز جدید حذف برنامه‌ها این احتمال را کمرنگ کرده است.

پیگیری بین المللی حذف فیلیمو و آپارات از گوگل پلی استور

در بیانیه‌ای که ساترا در واکنش به این موضوع منتشر کرده، اقدام گوگل عملی غیر حرفه‌ای و نشان دهنده رویکرد جانبدارانه این شرکت علیع مسیر پیش رونده صنعت بومی فناوری‎های ارتباطی و رسانه‌ای و با هدف تضعیف حاکمیت رسانه‌ای کشور توصیف شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است:

“حوزه فناتحریم (Tech Sanction) که در تضاد با اصل بی‌طرفی (Neutrality) به عنوان پایه توسعه اکوسیستم مبتنی بر اینترنت است، فقط با توجیه سیاسی در حال پیگیری است و هیچ‌گونه توجیه فنی، حقوقی و عرفی قابل دفاعی ندارد. این اقدامات نشان می‌دهد رویه محدود کننده در برابر اپلیکیشن‌های ایرانی، مساله‌ای غیرمرتبط با مسائل داخلی است که مقابله با آن اتحاد و هم‌افزایی و همکاری عمومی را می‌طلبد. روشن است بهره‌برداری از این مساله برای استفاده له یا علیه موضوعات داخلی رویکردی اشتباه و هزینه‌زاست.”

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)

ساترا ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرده است که پیگیری در خصوص حذف پلتفرم‌های صورت و تصویر را به صورت جدی دنبال خواهد کرد و از آنجاییکه این سیاست‌ها فقط به حوزه صوت و تصویر فراگیر محدود نمی‌شود، با استفاده از ظرفیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی رییس‌جمهوری و مرکز ملی فضای مجازی، حرکتی بین دستگاهی برای احقاق حقوق فعالان این صنعت انجام خواهد شد.

ساترا در نخستین گام پیرامون پیگیری حقوقی و بین‌المللی، نامه نگاری خود با رگولاتوری ونهادهای قضایی بین المللی را آغاز کرده و در روزهای آینده نیز اقدامات مقتضی در این راستا در دستور کار ساترا قرار خواهد گرفت.

نظر شما در رابطه با حذف برنامه‌های ایرانی از فروشگاه گوگل پلی چیست؟ آیا دلیل حذف این برنامه‌ها تحریم بوده و یا مواردی مانند عدم رعایت کپی رایت و اقدامات خلاف قانون مالکیت معنوی و حق امتیاز دلیل این تصمیم گوگل بوده است؟

  • وزیر ارتباطات: فضای مجازی جبهه جدید دفاع از انقلاب است
  • فرش قرمز تحریم برای طرح صیانت؛ حذف آپارات و فیلیمو از گوگل پلی استور
  • کنایه سنگین تلگرام به واتساپ برای آپدیت جدید این برنامه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا