فناوری

عرضه آپدیت BIOS جهت رفع مشکل کارت های EVGA RTX3090

در چند هفته گذشته بحث‌های زیادی در رابطه با مشکل کارت های EVGA RTX3090 در حین انجام بازی New World شرکت آمازون مطرح شده است. حالا به نظر می‌رسد که این شرکت راه‌حلی برای رفع مشکل کارت‌های گرافبک خود پیدا کرده است.

  • جایگزینی کارت های RTX 3090 سوخته توسط EVGA

برطرف شدن مشکل کارت های EVGA RTX3090

در ابتدا خبرهایی از یک سری مشکلات در چبپ‌های Nvidia  در حین اجرای بازی جدید آمازون، New World که در حال حاضر نسخه بتای آن منتشر شده است گزارش شد. اما کمی بعد ایگور والوسک از Igor’s Lab با انجام کلی آزمایش و آزمون و خطا در نهایت متوجه شد که این مشکلات به صورت خاص برای کارت‌های EVGA’s RTX 3090 FTW3 اتفاق افتاده است. 

از نظر او مشکل از یک نقص فنی در طراحی کارت بوده است که البته سالها پیش NVIDIA آن را در طرح اصلی برطرف کرده بود و سایر سازندگان نیز به نوعی این مشکل را حل کرده بودند. در واقع کارت‌های EVGA’s RTX 3090 FTW3 دارای نقصی در عملکرد کنترل فن هستند. در بازی نرخ فریم از طریق تنظیمات خود بازی محدود می‌شود، چرا که تعداد فریم‌های بسیار زیادی در حال تولید بود. سایر کارشناسان اعتقاد داشتند نه تنها گرافیک‌های EVGA بلکه سایر کارت‌های گرافیکی مانند Radeon RX 6800 تا 6900XT  شرکت AMD و سری کارت‌های GeForce RTX 3080 Ti شرکت Nvidia نیز همین مشکل را دارند. 

کارت گرافیک های EVGA RTX3090

EVGA به سرعت گارانتی پیشرفته “RMA” خود را برای برطرف کردن مشکلات در دسترس قرار داد، شرکت EVGA  برای انجام فرایند مرجوعی مبلغ 920 دلار را درخواست می‌کند اما بعد مشخص شد که مبلغ درخواستی بسیار بالاتر از آن و در حدود 1800 دلار است! یعنی تقریبا به اندازه قیمت یک کارت گرافیک جدید که می‌توان از دلال‌های بازار تهیه کرد. البته شرکت EVGA تا کنون در این مورد اظهار نظری نکرده است ولی وب سایت Tom’s Hardware بیان کرده که علت اصلی این کار منصرف کردن مشتریان از پرداخت هزینه مرجوعی و خرید یک کارت گرافیک جدید است. 

به تازگی جیکوب فریمن مدیر تولید شرکت EVGA در توییتی اطمینان داده است که به روز رسانی جدید مشکلات این کارت گرافیک را برطرف می‌کند. به خاطر داشته باشید که مدیران EVGA هیچگاه مسئولیتی در قبال مشکلات پیش آمده را به گردن نگرفتند. آمازون نیز می‌گوید بازی آنها هیچ مشکلی ندارد، اما آپدیتی را جهت جلوگیری از هرگونه اورکلاک کردن در حین اجرای بازی ارائه داده است تا دیگر مشکلی پیش نیاید. 

فریمن در توییت خود توضیح داده است علت مشکلات وجود نویز در گذرگاه I2C است که باعث خطا در سنسور RPM و در نتیجه به وجود آمدن تمام این مشکلات است. وی در ادامه می‌گوید هرکاربری که از نرم افزار EVGA’s Precision استفاده می‌کند مورد پوشش فیلتر نویز در گذرگاه I2C قرار می‌گیرد.  

با این حال هنوز برخی از کارشناسان معتقد هستند که مشکل اصلی از I2C  نیست و EVGA هنوز موفق به برطرف کردن مشکل به صورت کامل نشده است.  

مقالات مرتبط:

  • معرفی کارت گرافیک های GeForce RTX 3060 Ti کمپانی EVGA
  • کارت گرافیک‌های گیمینگ سری Super KO شرکت EVGA با قیمت مناسب معرفی شدند
  • کارت گرافیک EVGA GTX 1650 با حافظه گرافیکی GDDR6 رونمایی شد
  • افزایش قیمت گرافیک های RTX 30 زوتاک و EVGA

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا