فناوری

فناوری 5.5G هواوی با سرعتی 10 برابر شبکه 5G از راه رسید

منگ وانژو، نایب رئیس دوره‌ای هواوی، در کنفرانس جهانی سال 2023 اظهار داشت که این شرکت به حمایت از توسعه زیرساخت‌های دیجیتال در عصر 5.5G ادامه خواهد داد. او اعلام کرد که هواوی فعالیت‌های خود را برای حمایت از رشد فناوری مدرن در عصر 5.5G محدود نخواهد کرد. این شرکت همچنین شبکه‌ اینترنت اشیاء (IoT) با سرعت انتقال داده 10 گیگابیتی را خواهد ساخت.

طبق گزارش‌های منتشرشده، فناوری 5.5G نسخه ارتقایافته شبکه 5G است. در واقع این فناوری پلی میان شبکه 5G و 6G محسوب می‌شود. ما تا دستیابی به شبکه 6G حدود 10 سال دیگر فاصله داریم و چند فاز میانی وجود خواهد داشت که 5.5G یکی از آنهاست. در حال حاضر این فناوری به‌ عنوان تکمیل‌کننده‌ 5G درنظر گرفته می‌شود و صنعت نیز در تلاش است که به سرعت استانداردهای 5.5G دریافت کند.

سرعت دانلود شبکه 5.5G هواوی می‌تواند به 10 گیگابیت در ثانیه برسد. این رقم نشان‌دهنده افزایش ده برابری نسبت به 1 گیگابیت‌ بر‌ ثانیه سرعت شبکه 5G است. در عین حال، نرخ‌ تأخیر و قابلیت اطمینان این شبکه نسبت‌ به 5G بهبود پیدا کرده است.

یانگ چاوبین خاطرنشان کرد که به لطف تلاش‌های مشترک، پیشرفت‌هایی در زمینه فناوری 5.5G حاصل شده است. در حال حاضر، به لطف فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند ELAA و MBSC سرعت انتقال داده به 10 گیگابیت برثانیه رسیده است. ELAA آرایه‌ آنتن در مقیاس فوق‌العاده بزرگ است و MBSC به طیف ناپیوسته‌ بازسازی‌شده با حامل بزرگ مجازی اشاره دارد. هردوی این فناوری‌ها به بهبود عملکرد شبکه‌های بی‌سیم کمک می‌کنند.

همانطور که اشاره کردیم، رشد فناوری در عصر 5.5G باعث افزایش 10 برابری سرعت شبکه نسبت به 5G برای اپراتورها خواهد شد. اما قابلیت‌های جدید این فناوری به همین‌جا ختم نمی‌شود و در ادامه به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری 5.5G هواوی می‌پردازیم:

  • 10 برابر سرعت بیشتر: اوج سرعت دریافتی کاربران تلفن همراه و باند خانگی از 1 گیگابیت بر ثانیه به 10 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. این امر ارائه خدمات بهتری را تضمین می‌کند.
  • ظرفیت 10 برابری اتصال بین دستگاه‌های اینترنت اشیاء: فناوری غیرفعال IoT امکان افزایش تعداد پیوندهای اینترنت اشیاء از 10 میلیارد به 100 میلیارد را فراهم می‌کند.
  • کاهش 10 برابری نرخ‌ تأخیر: نرخ‌ تأخیر در شبکه تا 10 برابر بهبود خواهد یافت.
  • بازده انرژی 10 برابری: انتشار CO2 به ازای هر ترابایت داده ارسال‌شده در شبکه تلفن همراه 10 برابر کاهش می‌یابد.
  • سطح هوشمندی 10 برابر: شبکه‌های سیستم‌های رانندگی خودکار از سطح 3 به 4 ارتقا پیدا می‌کنند و کارایی شبکه‌ O&M تا 10 برابر ارتقا می‌یابد.

فناوری 5.5G می‌تواند به اپراتورها کمک کند تا از پنج مرز تجاری جدید عبور کنند و فرصت‌های موجود را 100 برابر افزایش دهند.

  • هواوی گوشی Enjoy 60X و مچ‌بند Band 8 را معرفی کرد
  • رونمایی از لپ تاپ هواوی MateBook D14 و D16 2023 و تلویزیون هوشمند S3 Pro
  • هواوی با عبور از نوکیا و سامسونگ، پیشتاز فناوری 5G است
  • هواوی از گوشی‌های سری نوا 11 با مشخصات جذاب رونمایی کرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا