فناوری

تاسیس نمایندگی در کشور؛ تنها شرط آغاز فعالیت بدون محدودیت پلتفرم‌های خارجی

از زمان ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم خارجی «اینستاگرام» (Instagram) و «واتس‌آپ» (Whatsapp)، کاربران مدام در مورد احتمال بازگرداندن حالت دسترسی عادی به دو پلتفرم مذکور در ایران پرس‌وجو می‌کنند. اکنون نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کرد شرط دسترسی کاربران به پلتفرم‌های «اینستاگرام» و «واتس‌آپ» تاسیس نمایندگی آن‌ها در کشور ایران است.

با گسترش روزافزون دسترسی به اینترنت و فعالیت مستمر کاربران در شبکه‌های اجتماعی، فضایی بسیار وسیع برای برقراری ارتباط در بین افراد مهیا شده است. البته کاربران در ایران برای دسترسی به پلتفرم‌های شبکه اجتماعی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. طرح ساماندهی فضای مجازی سال‌هاست در دستور کار دولت قرار گرفته است. این طرح از سال 1397 در راستای ایجاد محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و اکنون با فیلترشدن دو پلتفرم دیگر – اینستاگرام و واتس‌آپ – این مطرح بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

مسئولان دولتی اعلام می‌کنند پلتفرم‌های خارجی مذکور باید در ایران دفاتر نمایندگی قابل‌قبول مانند کشورهای اروپایی داشته باشند. این نمایندگی‌ها باید تعهد بدهند که اطلاعات شخصی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شهروندان ایرانی را افشا نکنند.

شرط فعالیت پلتفرم‌ های خارجی

دولت سیزدهم به دنبال ایجاد بستری آرام‌بخش برای کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی

گفتنی است مرکز ملی فضای مجازی نامه‌ای به شرکت «متا» مبنی بر تاسیس نمایندگی در ایران ارسال کرد. شرکت «متا» (Meta) به درخواست سران حکومت ایران پاسخ منفی داد و تصمیم گرفت وقتش را درگیر این درخواست نکند. تاکنون خبر رسمی از نتیجه این نامه منتشر نشده است. از سوی دیگر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز معتقد است پلتفرمی که از قواعد جمهوری اسلامی تبعیت نکند و نقش موثری در ناآرامی‌های کشور ایفا کند و موجب اغتششاش در جامعه شود، شایستگی لازم برای سرمایه‌گذاری را نخواهند داشت. «ابراهیم رئیسی» هم قبلاً اعلام کرد محیط فضای مجازی باید برای کاربران آرامش‌بخش باشد.

رئیس‌جمهور دولت سیزدهم اخیراً در جمعی از فعالان و تشکل‌های دانشجویی حضور یافت و به سوال یکی از دانشجویان پیرامون وضعیت فیلترینگ در ایران اینگونه پاسخ داد:

 ما همانند برخی کشورهای مدعی آزادی بیان، قائل به برگزاری دادگاه برای سکوهای خارجی نیستیم؛ سیاست دولت جلوگیری از تبدیل شدن فضای مجازی به بستری برای ایجاد ناامنی در کشور است و در این راستا فعالیت هر پلتفرم خارجی که حاضر به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی با ایجاد دفتر در داخل کشور باشد، هیچ منعی ندارد.

  • وضعیت اینترنت ایران و جهان در ماه مارس 2023 – صعود یک‌پله‌ای اینترنت ثابت ایران!
  • گزارش سامانه 195؛ افزایش میزان شکایات از شرکت مخابرات ایران در سال 1401

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا