فناوری

فناوری 5G و رد پای آن در ایران

تکنولوژی با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است و پای تکنولوژی هرچند کندتر اما به کشور ما هم باز شده. دنیا به سمت به سریع‌تر می‌رود نسل پنجم شبکه ارتباطی 5G نمادی از سرعت بیشتر و تاخیر کمتر است. شبکه های ارتباطی نسل به نسل بسیار پیشرفت کرده‌اند.

نسل 1 (1G)  که در واقع ارتباط 2 تلفن آنالوگ به یکدیگر بود

نسل 2 (2G) که پیامک و پیام صوتی به امکانات آن اضافه شد

نسل 3 (3G) که در واقع با ظهور تلفن‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت با پهنای باند زیاد را داشت

نسل 4 (4G) که 10 سال پیش راه افتاد عملا همه‌ی این امکانات را با سرعت بیشتری داشت

اما 5G داستانش متفاوت از تمام نسل‌های قبلی است و به گفته‌ی دکتر استفانی هیر محقق فناوری «5G اساسا یک دنیای دیگر است دنیایی که در آن همه چیز بهم وصل است و ماشین‌ها در آن با هم و با انسان صحبت می‌کنند». شبکه‌های 5G نه تنها حجم دیتا روی شبکه‌‌ها را چند صد برابر می‌کنند، بلکه سرعت انتقال دیتا‌ها را نیز بسیار زیاد می‌کنند و تأخیر آن کمتر از یک میلی ‌ثانیه خواهد بود، و این به معنای سرعتی چند برابر بیشتر از نسل قبلی یعنی 4G است که تأخیر در آن برابر 25 تا 40 میلی‌ ثانیه بود. استاندارد‌های 5G همچنین امکان استفاده از طیف پهن 30 تا 300 گیگاهرتز را در اختیار می‌گذارد.

و اما 5G چیست؟

به تکنولوژی نسل پنجم شبکه تلفن همراه که استاندارد جدیدی در بخش ارتباطات سیار سلولی به حساب می‌آید، 5G گفته م شود. این شبکه قرار است جایگزین 4G/LTE شود و اپراتورهای تلفن همراه از سال 2019 راه اندازی آن را آغاز کرده‌اند. انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار پیش‌بینی کرده است که تا سال 2025 بیش از 1.7 میلیون نفر در سراسر جهان از شبکه موبایلی 5G استفاده خواهند کرد.

ردپای  5Gو ایرانسل پیشرو تکنولوژی 5G در ایران

محمد جواد آذری جهرمی 16 خرداد 99 درباره‌ی اینترنت نسل پنجم ایران گفت: «فکر می‌کنم اولین سایت 5G چهار هفته‌ی دیگر نصب شود. مطابق برنامه‌ تا شهریور ماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرند».

اولین پایلوت 5G در ایران در مرکز تحقیقات مخابرات ایران با همکاری ایرانسل یکی از بزرگترین مراکز MNO در ایران مستقر شده است که نتایج این تست پوشش‌دهی حدود 1 کیلومتر مربع در مرکز تحقیقات مخابرات ایران با نرخ دانلود(download rate) 1.530 گیگابیت بر ثانیه و سرعت 119 مگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد.

نخستین سایت 5G‌ درایران با همکاری وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات و ایرانسل یکم مرداد ماه سال 1399، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.

دومین سایت 5G نیز هفتم مرداد ماه در تهران راه‌اندازی شد.

سومین سایت 5G که نخستین سایت خارج از ساختمان (Outdoor) است، 22 آبان ماه 1399، در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شد و امکان استفاده‌ی عموم مشترکان ایرانسل بوسیله‌ی گوشی هایی که قابلیت پشتیبانی  5G را داشتند و همچنین دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه از آخرین نسل فناوری تلفن همراه در آزمایشگاه 5G دانشگاه را فراهم کرد.

شکستن رکورد سرعت اینترنت توسط ایرانسل

دکتر بیژن عباسی آرند، مدیر عامل شرکت ایرانسل به تازگی در حساب اینستاگرام خود از شکستن رکورد اینترنت کشور توسط اینترنت نسل پنجم این اپراتور خبر داد. آرند در اینستاگرام اعلام کرده است که سرعت دانلود با اینترنت 5G ایرانسل به 2.5 گیگابیت برثانیه رسیده است و این رکورد تازه ای از تست سرعت نسل جدید شبکه است. رکورد قبلی سرعت اینترنت در مرداد ماه امسال و با حضور خبرنگاران در ساختمان مرکزی ایرانسل به ثبت رسیده بودکه 1.5 گیگابیت برثانیه بود و این نشان از روند خوب افزایش سرعت شبکه نسل پنجم در کشور را دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا