بازی هافناوریکسب و کار

لو رفتن اطلاعات 39 میلیون کاربر Aptoide در اینترنت + واکنش آنها به این خبر

گوگل پلی استور، اصلی‌ترین پلتفرم اکثر کاربران اندرویدی برای دانلود بازی و برنامه است. اما ماهیت متن باز بودن اندروید به این معنا است که شما می‌توانید در صورت نیاز برنامه‌های هود را از سرویس‌های دیگر نیز دانلود کنید. Aptoide یکی از پرطرفدارترین مارکت‌های شخص ثالث است، اما اخبار جدید از لو رفتن اطلاعات 39 میلیون کاربر Aptoide و آسیب پذیری امنیتی بزرگ آن خبر می‌دهند.

لو رفتن اطلاعات 39 میلیون کاربر Aptoide

وبسایت ZDNet در گزارش خود اعلام کرده است که هکرها اطلاعات مربوط به 20 میلیون کاربر اپتوید را در یک انجمن هک منتشر کرده‌اند. اما ظاهراً این اطلاعات بخشی از مجموعه بزرگتری است که در آن اطلاعات 39 میلیون کاربر جمع‌آوری شده است. ظاهراً و به استناد به گزارش ZDNet کاربرانی که از تاریخ 21 جولای 2019 تا 28 ژانویه 2018 در این مارکت رجیستر کرده‌اند، تحت تأثیر این آسیب پذیری امنیتی قرار گرفته‌اند. اطلاعات فاش شده شامل آدرس ایمیل، پسوردهای هش شده، نام واقعی، تاریخ ثبت نام، IP آدرس، اطلاعات دستگاه و تاریخ تولد (اگر وارد شده باشد) می‌شود.

واکنش اپتوید به این فاجعه

اپتوید در بیانیه‌ای در وبلاگ خود اعلام کرده است که در حال همکاری با شرکت‌های پایگاه داد است تا کشف کنند چه اتفاقی افتاده. علاوه‌براین آنها ادعا کرده‌ند که احتمالاً بخش بزرگی از کاربران تحت تاثیر این موضوع قرار نخواهند گرفت. در واقع Aptoide گفته است که 97 درصد کاربران این سرویس برای استفاده از آن، اکانتی نمی‌سازند. اما در عین حال اپتوید ادعا کرده است که 150 میلیون کاربر دارند و این یعنی ممکن است میلیون‌ها کاربر تحت تأثیر این رخنه اطلاعاتی قرار گرفته باشند.

این اپ استور گفته است که 32 میلیون کاربر از طریق فیس‌بوک یا گوگل در سایت ثبت نام کردند و پسورد آنها در این بانک اطلاعاتی وجود ندارد. 8.8 میلیون کاربر از طریق ایمیل ثبت نام کردند که اطلاعات آنها در این بانک اطلاعاتی وجود دارد، اما گفته شده که پسورد آنها رمزنگاری شده است. با این وجود آنها از کاربران خود خواسته‌اند رمز عبور خود را عوض کنند، چرا که ممکن است هکر ها بتوانند این پسوردها را رمزگشایی کند.

Aptoide عنوان کرده است که در حال حاضر امکان ثبت نام، ورود، بررسی و نظر را غیر فعال کرده است تا زمانی که مطمئن شود کاربران امنیت دارند. این موضوع با تمام این اوصاف ضربه بزرگی به آنها خواهد زد چراکه Google Play Protect تقریباً یک سال پیش این برنامه را مخرب اعلام کرده بود.

این موضوع از یک جهت دیگر نیز اهمیت دارد و آن بدنام شدن یک مارکت شخص ثالث است. در شرایطی که هوآوی به دلیل مشکلاتی که با دولت آمریکا پیدا کرده، امکان نصب سرویس‌های موبایلی گوگل را به صورت پیش فرض در گوشی‌های خود ندارد، کاربران گوشی‌های این برند مجبور به استفاده از برنامه‌های شخص ثالث‌اند. در حقیقت، گزارشات حاکی از آنست که هوآوی در مذاکره با اپتوید جهت استفاده از این فروشگاه در دستگاه‌های خود بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا