فناوری

متا به‌دلیل سرمایه‌گذاری در متاورس 14 میلیارد دلار ضرر کرد

متا در گزارش درآمد اخیر خود اعلام کرد که کسب‌و‌کار Reality Labs آن روی پروژه‌ی متاورس تمرکز دارد، در سه ماهه آخر سال گذشته 4.28 میلیارد دلار ضرر عملیاتی داشته که مجموع ضرر عملیاتی سال گذشته‌ را به 13.72 میلیارد دلار می‌رساند.

همانطور که می‌دانید متا قبلاً با نام فیسبوک فعالیت می‌کرد. سال گذشته به‌عنوان اولین سال کاری این شرکت با نام متا، دوره سختی بود. در اواخر سال 2021، زاکربرگ نام این شرکت را تغییر داد و اعلام کرد که آینده این شرکت با متاورس تغییر خواهد کرد‌. متاورس دنیایی مجازی است که سال گذشته به‌شدت در مرکز توجه قرار گرفت و به عقیده‌ تحلیلگران، آینده‌ اینترنت را شکل می‌دهد.

ضرر عملیاتی پروژه‌ متاورس متا

اما درحال‌حاضر، پروژه متاورس فقط یک هزینه اضافی برای شرکت محسوب می‌شود و متا هنوز یک شرکت تبلیغات آنلاین است.

کسب‌و‌کار Reality Labs در سه ماهه چهارم سال 727 میلیون دلار و 2.16 میلیارد دلار درآمد برای کل سال 2022 به دست آورد. این رقم نشان‌دهنده کاهشی 2.27 میلیارد دلاری نسبت به سال 2021 است. فروش هدست‌های واقعیت مجازی سری Quest نیز در قالب درآمد واحد Reality Labs محاسبه می‌شود.

متا به‌دلیل سرمایه‌گذاری در متاورس 14 میلیارد دلار ضرر کرد

به عبارت دیگر، Reality Labs متا بیش از شش برابر میزان درآمدی که در سال گذشته تولید کرده‌بود، از دست داد‌ و ضرر کرد. این درحالی است که Reality Labs کمتر از 2 درصد از کل فروش متا را به خود اختصاص داد. براساس گزارش StreetAccount، تحلیلگران انتظار داشتند که Reality Labs با زیان عملیاتی سه ماهه 4.36 میلیارد دلار درآمد این واحد تجاری را به 715.1 میلیون دلار برساند.

براساس داده‌هایی که شرکت تحقیقاتی NPD Group با CNBC به اشتراک گذاشته شده‌است، فروش هدست‌های VR در ایالات متحده در سال 2022 نسبت به سال قبل از اوایل دسامبر 2 درصد کاهش یافته‌است.

در ماه جولای، متا اعلام کرد که قیمت هدست واقعیت مجازی Quest 2 خود را 100 دلار افزایش داده‌است. این شرکت در آن زمان گفت که افزایش قیمت برای محاسبه فشارهای تورمی ضروری است. متا سپس هدست‌های گران‌قیمت‌تر Quest Pro VR خود را در ماه اکتبر معرفی کرد. و آن را به‌عنوان دستگاهی در محل کار سازمانی با قیمت 1500 دلار در اختیار شرکت‌ها قرار داد. این هفته، متا برنامه فروش هدست واقعیت مجازی رده‌بالای خود را دارد و برای مدت محدودی قیمت آن را 400 دلار کاهش می‌دهد.

زاکربرگ تابستان گذشته به جیم کرامر از CNBC گفت که امیدوار است تا نیمه دوم دهه حدود یک میلیارد نفر شروع به استفاده از متاورس کنند. اما قبل از اینکه رویاهای بنیانگذار فیس بوک به واقعیت بپیوندد، متا باید میلیاردها دلار را صرف توسعه فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کند که زیربنای مفهوم متاورس است.

متا انتظار دارد که زیان‌های عملیاتی Reality Labs در سال 2023 نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته باشد. متا اعلام کرد قصد دارد با افزایش سرعت سرمایه‌گذاری آزمایشگاه‌های واقعیت افزوده به هدف خود برای رشد درآمد عملیاتی کلی شرکت در بلندمدت دست یابد.

شرکت متا در سال گذشته تقریباً دو سوم از ارزش خود را از دست داد. زیرا هزینه‌های متاورس افزایش یافت و تجارت اصلی تبلیغات آنلاین این شرکت با مشکلات اقتصادی روبرو شد.

این شرکت در روز چهارشنبه نتایج سه ماهه چهارم را گزارش داد که نسبت به برآوردهای درآمدی تحلیلگران برتری داشت و علام کرد که 40 میلیارد دلار بازخرید سهام انجام می‌دهد. در نتیجه‌ انتشار گزارش مالی، ارزش سهام متا حدود 20 درصد رشد کرد.

  • متا شرکت Luxexcel را خریداری می‌کند؛ سرمایه‌گذاری بیشتر در متاورس
  • متا چت‌بات ChatGPT را به ارائه‌ اطلاعات نادرست متهم کرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا