فناوری

محدودیت مصرف ماهانه 1TB استارلینک برای ارتقای سرویس در آمریکای شمالی

اینترنت استارلینک از زمان راه‌اندازی تاکنون شامل پهنای باند نامحدود بوده و این در حالی است که بنابر آخرین خبرها کمپانی ایلان ماسک قرار است کاربرانی که در ماه بیش از 1 ترابایت مصرف می‌کنند را محدود کند. استارلینک دیروز جمعه ایمیلی به مشتریان خود در سراسر ایالات متحده و کانادا ارسال کرد و در آن از سیاست جدید خود به عنوان استفاده منصفانه (Fair Use) پرده برداشت.

در این ایمیل اعلام شده که کاربرانی مسکونی سرویس، در ابتدای ماه با دسترسی اولویت دار شروع به استفاده از سرویس خود می‌کنند و در ادامه ماه اگر ترافیک مصرفی آن‌ها از 1 ترابایت فراتر رود سرویس آن‌ها به دسترسی اولیه تنزل پیدا خواهد کرد و سرعت آن نیز کاهش خواهد یافت. دسترسی اولیه در شبکه استارلینک به برخورداری از اینترنت کم‌سرعت‌تر نسبت به دسترسی اولویت دار تعریف شده است.

استارلینک همچنین خاطرنشان کرد که در ساعات‌های 11 شب تا هفت صبح ترافیک و پهنای باند مصرفی کاربران جزء محدودیت 1 ترابایت ماهانه محسوب نمی‌شود. این شرکت همچنین قرار است نظارت بر استفاده از دیتا و ترافیک را از طریق پنل‌های کاربری ارائه دهد تا افراد بهتر بتوانند مصرف خود را مدیریت کنند. این کمپانی همچنین افزوده که زمانی که ترافیک مصرفی از 1TB فراتر رفت، کاربران برای بازگشت به سرعت بالاتر باید با خرید ترافیک (25 سنت برای هر گیگابایت) دسترسی اولویت دار خود را بازیابی کنند.

1 ترابایت استارلینک

با این حال استارلینک اعلام کرده که این سیاست جدید در بیشتر موارد بر مشتریان این کمپانی تاثیر نخواهد گذاشت و اذعان کرده که کمتر از 10 درصد کاربران کنونی، هر ماه موفق شده‌اند از سقف مصرف 1 ترابایت عبور کنند. علاوه بر محدودیت ترافیک مصرفی جدید، استارلینک همچنین قرار است سرویس خود را در مناطق بیشتری از آمریکای شمالی مانند آلاسکا و کانادا در دسترس قرار دهد.

شرکت تحلیل شبکه Ookla و کمپانی توسعه دهنده سرویس تست شبکه SpeedTest در بررسی‌های خود اذعان کرده که سرعت استارلینک در همه کشورها در طول یک سال گذشته کاهش یافته و به نظر می‌رسد دلیل اصلی این امر رشد کاربران این سرویس بوده و کمپانی قصد دارد با ایجاد محدودیت‌هایی برای کاربران پرمصرف، وضعیت را ارتقا دهد.

  • درخواست دولت چین از ایلان ماسک مبنی بر عدم ایجاد دسترسی به استارلینک در این کشور
  • تهدید روسیه در خصوص تبدیل شدن ماهواره های استارلینک به هدف نظامی
  • پشتیبانی استارلینک از سرویس های گیمینگ و استریمینگ با تاخیر کم در اروپا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا