فناوری

پردازنده AMD EPYC Venice احتمالا با معماری Zen 6 عرضه می شود

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کانال Moore’s Law is Dead، جانشین پردازنده کنونی AMD EPYC Turin که بر مبنای معماری Zen5 ساخته شده‌اند، با عنوان EPYC Venice عرضه خواهد شد که دارای معماری Zen 6 خواهد بود.

باز هم نام یک شهر از ایتالیا، این بار ونیز

با توجه به اینکه انتظار نمی‌رود این محصول تا سال 2025 به بازار عرضه شود، جزئیات آن نیز در حال حاضر کاملا مبهم هستند و به نظر می‌رسد که کانال Moore’s Law is Dead تنها توانسته جزئیات بسیار اولیه‌ای را در مورد نام رمز آن به دست بیاورد، پردازنده EPYC Venice که به نام پایتخت منطقه ونتو در شمال شرقی ایتالیا یعنی شهر ونیز نامگذاری شده است. انتظار می‌رود مجموعه EPYC Venice یک به روز‌رسانی بزرگ برای سرورها باشد.

وجود 200 هسته در پردازنده نسل بعدی EPYC

برخی از جزئیات به اشتراک گذاشته شده شامل ارجاع به هسته‌های AMD Zen 6 است، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا تیم قرمز به طرح نامگذاری سری Zen خود پس از سال 2025 ادامه می‌دهد یا به چیز دیگری روی می‌آرود، اما بخش سرور با قرارداد نامگذاری EPYC ادامه خواهد یافت. گفته می‌شود که Zen 6 یا معماری x86 بعد از Zen 5 از رویکرد طراحی هسته بسیار ترکیبی استفاده می‌کند و می‌تواند بیش از 200 هسته (تخمین محافظه کارانه) و در بهترین حالت، بر اساس پ شایعات تا 384 هسته در هر سوکت ارائه دهد. البته هیچ اشاره‌ای به سازگاری این پردازنده مرکزی با پلتفرم SP5 نشده است، اما به نظر می‌رسد که ممکن است این آخرین تراشه EPYC برای پلتفرم آینده باشد. بنابراین سوکت SP5 تا سال 2025 دوام خواهد آورد که زمان خوبی برای ارائه به روز رسانی است.

در رابطه با ارتقاء‌های انجام شده در خود معماری، گفته شده که انتظار می‌رود AMD به طور کامل سیستم کش L2 و L3 را دوباره طراحی کند. معماری Infinity Cache نیز شاهد یک تغییر اساسی خواهد بود. بنابراین، HBM به یک استاندارد در بیشتر خط تولیدها تبدیل خواهد شد و استاندارد حافظه نقش بزرگی در نسل بعدی پردازنده‌های EPYC ایفا خواهد کرد. طراحی هیبریدی HBM روی برد که در EPYC ادغام شده است را می‌توان برای مقیاس بندی IPC در همان تعداد هسته استفاده کرد. یکی از جزئیات جالب و کلیدی این است که انتظار می‌رود که پیشنهادات EPYC مبتنی بر Zen 5 جزو اولین محصولات سرور AMD EPYC باشد که دارای طرح‌های HBM باشد در حالی که EPYC Venice آن را در چندین محصول استاندارد خود خواهد داشت.

در پایان باید دوباره بر این نکته هم تاکید کنیم که ما در حال صحبت در مورد محصولی هسیتم، که حداقل 3 تا 4 سال آینده وارد بازار خواهد شد، پس بنابران کاملا طبیعی است که شاهد تغییرات گسترده‌ای در مشخصات نهایی این محصول باشیم. اما به نظر می‎رسد که در هر صورت، EPYC Venice یک محصول خاص از سوی AMD خواهد بود.

مطالب مرتبط:

  • پشتیبانی Ryzen 7000 و EPYC 7004 از حافظه DDR5 5200
  • تصویر پردازنده AMD EPYC 7004 Genoa با دوازده چیپلت Zen 4
  • تصویر سوکت AMD SP5 برای پردازنده‌های EPYC Genoa Zen 4 منتشر شد
  • پردازنده 32 هسته ای EPYC Genoa مشاهده شد – دو برابر کش سطح دو بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا