فناوری

پیدا کردن نیروی کار متخصص – جدیدترین چالش تراشه سازان و تولیدکنندگان الکترونیکی

در برهه ای از تاریخ به سر می‌بریم که قحطی بسیاری از چیزها در صنعت سخت افزار و تکنولوژی آمده است. از کمبود مواد خام برای تولید تراشه گرفته تا بسیاری از دیگر قطعاتی که برای شرکت‌ها برای تولید محصولات خود به آنها احتیاج دارند. موضوعی که تمام صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده است. تراشه سازان قادر به تولید به میزان نیاز بازار نیستند و صنایعی مانند خودروسازی به خاطر عدم دسترسی به تراشه، با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. اما اکنون کمپانی‌های فعال در زمینه تولید لوازم الکترونیکی و تولیدکنندگان تراشه با یک کمبود جدی دیگر مواجهند. پیدا کردن نیروی کار متخصص تبدیل به یکی از مشکلات جدید و جدی کمپانی‌ها شده و شرکت های آسیایی تا آمریکایی و اروپایی حتی به سختی هم نمی‌توانند نیروهای کار با تجربه و ماهر پیدا کنند.

پیدا کردن نیروی کار متخصص – مشکل جدید کمپانی‌های تولیدکننده

و این در شرایطی است که تقاضا از سوی بازار بسیار بالاتر از سال های قبل است و بدون نیروی کار مجرب، کار آنطور که باید خوب پیش نمی‌رود. تداوم بحران جهانی کمبود تراشه فشار زیادی را بر روی زنجیره تامین بسیاری از کمپانی‌های فناوری محور تحمیل می‌کند. از سویی دیگر حالا کمپانی‌ها در جذب نیروهای کاری با تجربه و کاربلد در شرایطی مواجهند که چیزی تا فصل تعطیلات سال نو میلادی باقی نمانده و تقاضا از سوی بازار بیشتر از هر زمان دیگری از سال خواهد بود. پس باید تولید و تامین افزایش پیدا کند. کاری که در نبود کارگرهای حرفه‌ای بسیار سخت و تا حدودی غیر ممکن است. طبق اطلاعات به دست آمده، 80 درصد از کمپانی‌ها اکنون برای یافتن کارگرهای واجد شرایط با مشکل جدی مواجهند.

بر اساس گزارش IPC که در این مورد با تراشه سازان، تولیدکنندگان قراردادی مانند فاکس کان و دیگر تامین کنندگان گفت و گو داشته، در حال حاضر هزینه یافتن کارگرهای با مهارت نسبت به سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. روندی که انتظار می‌رود در سال 2022 نیز ادامه داشته باشد. با توجه به اینکه تقاضا برای هر محصولی که در آن تراشه به کار رفته در زمان حال بسیار افزایش پیدا کرده، بروز چنین مشکلاتی کار را برای تولیدکنندگان بسیار سخت تر کرده است.

پیدا کردن نیروی کار متخصص

از دست دادن درآمدهای عظیم توسط سازندگان به واسطه تولید کمتر از تقاضا

طی یک نظرسنجی سازمان یافته که از تامین کنندگان آسیایی، اروپایی و امریکایی صورت گرفته می توانیم وضعیت زنجیره تامین تولید لوازم الکترونیکی را واضح تر و با جزئیات بیشتر شاهد باشیم. طبق نتیجه این نظرسنجی، تقریبا دو سوم شرکت‌هایی امریکایی در جذب نیروی کار متخصص با مشکل روبرو هستند و این شرایط در مورد تامین کنندگان اروپایی نیز یکسان است. در عین حال یک سوم تولیدکنندگان آسیایی نیز از این مشکل رنج می‌برند. وضعیت بهتر سازندگان آسیایی به واسطه هزینه‌های کمتر کارگر و قوانین امنیتی بسیار آسان‌تر برای کارخانه‌های تولیدی است.

اگر چه حل این مشکل کار ساده‌ای نیست اما شرکت‌ها تصمیم به بازآموزی نیروهای فعلی خود گرفته اند و از سوی دیگر پیشنهادات جذاب‌تری برای جذب نیروهای متخصص جدیدتر ارائه می‌دهند. شیوع کووید 19 نیز که باعث محدودیت‌های مسافرتی شده، باعث شده کمپانی‌ها با چالش بیشتری برای جذب نیروهای کار و مهندسین مستعد از کشورهای دیگر روبرو باشند. جالب است که 90 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند هزینه مواد خام و قطعات اولیه نسبت به سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و باعث شده حاشیه سود سازندگان کاهش محسوسی داشته باشد. این موضوع با گزارش افزایش قیمت شدید مواد زمینی کمیاب که قبلا منتشر شد مطابقت دارد.

موضوعی که می‌تواند به زودی منجر به افزایش شدید قیمت دستگاه های الکترونیکی شود. در این میان، صنعت خودروسازی بیشترین ضرر را متحمل می‌شود به طوری که AixPartners مدعی شده صنعت اتومبیل سازی در حال از دست دادن درآمد 210 میلیارد دلاری در سال جاری است که این میزان دو برابر بیشتری از درآمد از دست رفته پیش بینی شده در ماه می محسوب می‌شود. بسیاری از خودروسازان اکنون مجبور به کاهش تولیدات خود شده‌اند که انتظار می‌رود به از دست دادن تولید 7.7 میلیون دستگاه خودرو منجر شود.

  • افزایش چشمگیر قیمت فلزات زمینی کمیاب و تاثیر مستقیم بر قیمت دستگاه های الکترونیکی
  • انفجار قیمت سخت افزار نزدیک است – سامسونگ هم قیمت تراشه را افزایش داد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا