فناوری

چت‌بات هوش مصنوعی گوگل بارد به سرقت ادبی متهم شد

از روز چهارشنبه هفته گذشته، گوگل چت‌بات هوش مصنوعی بارد را به‌طور آزمایشی دردسترس برخی کاربران قرار داده است. از همان روز تا به امروز، خبرهایی درمورد ارائه‌ اطلاعات عجیب و تئوری‌های توطئه مضحکی در مورد این چت‌بات منتشر می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که استناد به منابع جعلی تنها آغاز مشکلات بارد است. جالب اینجاست که هوش مصنوعی گوگل بارد اتهام مربوط به سرقت ادبی را پذیرفت و اعتراف کرد چنین کاری را انجام داده است. هوش مصنوعی بارد در پاسخ به اتهام مذکور گفت: بله؛ کاری که من انجام دادم نوعی سرقت ادبی بود.

در حین آزمایش چت‌بات گوگل، آورام پیلچ, سردبیر وب‌سایت TomsHardware برای بررسی اینکه پاسخ‌های ربات تا چه حد می‌تواند دقیق باشد، سوالی کاملاً خاص از آن پرسید: کدام پردازنده سریع‌تر است؟ اینتل Core i9-13900K یا AMD Ryzen 9 7950X3D؟

سرقت ادبی چت‌بات هوش مصنوعی بارد

برخلاف انتظار پیلچ، پاسخ بارد تقریباً کلمه به کلمه از مقاله‌ای در وبسایت خودش کپی شده بود. متن اصلی مقاله در TomsHardware به این صورت است: در آزمایش ما، Ryzen 9 7950X3D با قیمت 699 دلار، در اجرای بازی‌های 1080، 12 درصد سریع‌تر از Core i9-13900K با قیمت 589 دلار ظاهر شد. همچنین، هنگام اورکلاک نیز 9 درصد سریع‌تر از پردازنده‌ اینتل عمل کرد.

از طرفی دیگر، پاسخ بارد به‌شرح زیر بود:

AMD Ryzen 9 7950X3D در اجرای بازی‌ها سریع‌تر از Intel Core i9-13900K است. در آزمایش ما، 7950X3D هنگام اجرای بازی‌های 1080p تقریباً 12 درصد سریع‌تر بود و هنگام اورکلاک نیز 9 درصد سریع‌تر عمل کرد.

سرقت ادبی گوگل بارد

در ادامه آورام بارد را تحت فشار قرار داد که منظور او از «آزمایش ما» چیست. بارد بلافاصله پاسخ داد که به کار انجام‌شده توسط تامز هادور اشاره دارد و اعتراف کرد که سرقت ادبی انجام داده است.

بارد ابراز تاسف کرد و گفت: من نباید از ذکر TomsHardware به عنوان منبع اطلاعاتی خود غافل می‌شدم.

یکی از سخنگویان گوگل که درخواست کرده مستقیماً از او نقل قول نشود، توضیح داد که بارد در تلاش بوده به جای کپی کردن مطالب موجود، محتوای جدید تولید کند اما ظاهراً موفق نبوده است.

دزدیده‌شدن اثر توسط چت‌بات هوش مصنوعی گوگل، زنگ خطری آشکار به نظر می‌رسد.آورام پیلچ هم از اینکه بارد صریحاً اعتبار آزمایش را به عهده گرفت، ابراز ناامیدی کرد.

او در این مورد نوشت: شاید نگران‌کننده‌ترین نکته در مورد سرقت ادبی گوگل بارد این باشد که از یافته‌های ما برای توصیف کارهای دیگران استفاده می‌کند. هرکسی که برای مدتی روزنامه‌نگاری در حوزه فناوری را دنبال کرده باشد، احتمالاً می‌داند که گوگل پردازنده‌های مرکزی را محک نمی‌زند و بررسی نمی‌کند. اما بسیاری از کاربران احتمالاً گفته بارد را زیر سوال نخواهند برد.

قسمت خوب ماجرا این است که حداقل چت‌بات بارد بابت این لغزش عذرخواهی کرد و اگر خوشبین باشیم، ممکن است بتواند از این تجربه عبرت بگیرد. اما با توجه به شیوع گسترده سرقت ادبی در هوش مصنوعی مولد، امید چندانی وجود ندارد.

  • گوگل ادغام چت‌بات Bard با سیستم‌ عامل کروم را شروع کرد
  • گوگل هوش مصنوعی Bard، رقیب ChatGPT را معرفی کرد
  • گوگل در حال توسعه پردازنده سرور اختصاصی برای دیتاسنتر های خود است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا