فناوری

گوردون مور، بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور درگذشت

بر اساس بیانیه مطبوعاتی اینتل، گوردون مور، یکی از بنیانگذاران این شرکت و یکی از غول‌های سیلیکون ولی که قانون مور را خلق کرد، امروز درگذشت.

بیوگرافی گوردون مور

درگذشت گوردون مور

او بخشی از گروه 8 نفره «Traitorous eight» بود که شرکت «فرچایلد سمی‌کنداکتر» (Fairchild Semiconductor) را تأسیس کردند. این گروه به مرکز رشد بسیاری از شرکت‌های سیلیکون ولی از جمله AMD تبدیل شد. مور و رابرت نویس، یکی از اعضای این گروه، در سال 1968 اینتل را با نام اصلی Integrated Electronics احداث کردند. مور نهایتاً در سال 1979 رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت شد و به مدت هشت سال در این جایگاه فعالیت کرد.

در حالی که گوردون مور نقش بزرگی در توسعه فناوری‌هایی که دستگاه‌های محاسباتی مدرن را تغذیه می‌کنند، ایفا کرده است، بسیاری از مردم او را به‌ دلیل «قانون مور» می‌شناسند که برای بار اول در سال 1965 ارائه شد. او در این قانون پیش‌بینی می‌کند که تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت، هر 2 سال به‌طور تقریبی دوبرابر می‌شود (یک دهه بعد، این قانون را تغییر داد و تخمین زد که هر سال، تعداد ترانزیستورها دو برابر خواهد شد). این ایده برای مدتی طولانی به طرز شگفت‌انگیزی صادق بود؛ در حالی که ممکن است در حال حاضر اینطور نباشد.

برای سال‌های طولانی قانون مور نقش کلیدی در توسعه تراشه‌ها و فناوری‌های ساخت تراشه داشت. در واقع، بسیاری از طراحان و سازندگان تراشه پیشرفت‌های خود را طبق پیش‌بینی قانون مور دنبال می‌کردند.

در سال 2015، هنگامی که در مورد قانون مور از گوردون سؤال شد، در پاسخ گفت: زمانی که پیش‌بینی موفقی انجام دادم، از انجام پیش‌بینی بعدی اجتناب کردم.

آقای مور و همسرش خانم بتی مور، پس از کناره‌گیری او از اینتل، بنیاد خیریه Gordon and Betty Moore Foundation را در سال 2000 تأسیس کردند که کماکان فعالیت می‌کند. این بنیاد تاکنون بیش از 5.1 میلیارد دلار به امور خیریه در حوزه علم، پزشکی و حفاظت از محیط زیست کمک کرده است. سال گذشته، اینتل تاسیسات جدید خود را که در 11 آوریل 2022 افتتاح شد، به نام او نامگذاری کرد.

در نهایت گوردون مور در سن 94 سالگی و در حالی که دو فرزند پسر به نام‌های کنت و استیون و چهار نوه داشت، درگذشت. همسر او در حال حاضر 73 ساله است.

  • استفان ویلهایت خالق GIF در ۷۴ سالگی درگذشت
  • کن بلاک؛ اسطوره فراموش‌نشدنی اتومبیل‌رانی درگذشت
  • ماسایوکی اومارو، مهندس و طراح کنسول NES درگذشت
  • زین نادلا، تنها پسر ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت درگذشت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا